film - 52-ES TÖRTÉNET

  • - ts -
  • 2010. június 17.

Zene

Elmesélem a film elejét, s önök kitalálják a végét, rendben? Viharvert Lada Niva zúzza a tengerparti fövenyen, majd kisvártatva már csak a tengert látjuk, derekas hullámokat vet, szél kél, s a parton egy férfi áll, eltekint a messzeségbe... Azt hiszem, a távolban elpattan egy húr is, de ebben már nem vagyok annyira biztos.
Elmesélem a film elejét, s önök kitalálják a végét, rendben? Viharvert Lada Niva zúzza a tengerparti fövenyen, majd kisvártatva már csak a tengert látjuk, derekas hullámokat vet, szél kél, s a parton egy férfi áll, eltekint a messzeségbe... Azt hiszem, a távolban elpattan egy húr is, de ebben már nem vagyok annyira biztos. Na, mi lesz a vége? Kitalálták: viharvert Lada Niva zúzza a tengerparti fövenyen, aztán már csak a tengert látjuk, derekas hullámokat vet, a parton egy férfi áll, s eltekint a messzeségbe... Azt hiszem, a távolban elpattan egy húr is, de ebben nem vagyok egészen biztos. A közben - lassacskán - eltelõ másfél órában a klausztrofóbia pornográfiájához van szerencsénk, nyilván valaha jobb sorsra érdemes zsíros hajú marha szerencsétlenkedik szûkre és zártra fotografált lakásában frissen beszerzett nõjével. Ugrálunk az idõben: a csávó süt-fõz, de sokkal többször - mondhatni mániásan - mosogat, fogat mos, pedig tudja jól, hogyha lecsöpögteti fogkrémmel a trikóját, annak beláthatatlan következményei lesznek - tán még bele is hal valaki (valahol). Lehet, hogy ekkor pattan el egy húr. Mindeközben Alexis Alexiou filmrendezõ nem a kamera mögött óbégat, hogy ennyi meg eksön meg hasonlók, hanem ül a lakás egyik sötét szekrényében, s világítós golyóstollával levelet ír. A címzett Franz Kafka, Prága, Párizsi utca 2. Kedves Franta, mi voltaképpen jól vagyunk itt Görögben, sötét van és büdös, sok rosszat hallani a gazdasági helyzetrõl, remélem, te is úgy vagy, ahogy hagytunk. Ölellek, csókollak, sietek fogat mosni: Iasonas Samsa.

Az Anjou Lafayette bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.