lemez - FLYING LOTUS: COSMOGRAMMA

  • - tardos -
  • 2010. június 17.

Zene

Az utóbbi évek legsikeresebb számítógépzenésze nem más, mint a Coltrane család egyik leszármazottja. És Flying Lotus legújabb lemezén fejet hajt az örökség elõtt: több dzsesszista témát is belekomponált csodálatos gépzenéjébe, és el is hívta egy nagyobb horderejû fúvásra unokatestvérét, Ravi Coltrane-t (Arkestry). Azt viszont valószínûleg már nem családi hátterének köszönheti, hogy Thom Yorke is énekel egy számot a lemezen (...And The World Laughs With You). Szimbolikus értékkel bír vendégszereplése: ahogy a mindig megújulni képes Radiohead az új rockzene, úgy Flying Lotus az új elektronika. Amint kiadta elsõ lemezét, követõi, tisztelõi és másolói akadtak, akik idáig valahogy képesek voltak lépést tartani vele, de ezt a hangzást már nehéz lesz überelniük.

Titka a ritmusban, az ütemek újraértelmezésében, a hangok vegyítésének mikéntjében áll. Az intro címe Cosmic Drama, és ezzel el is árulta, mi vár a hallgatóra. A lavinaszerû zajzuhatagok minden egyes hangja tökéletesen szólal meg. Kristálytisztán. Hárfa és vonósok, gitár és dob, vokál, taps, tam és csörgõ. Olyan könnyedén kezeli a hangszereket, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga - és továbbra is megférnek zenéjében a Commodore 64-hangok (Clock Catcher) vagy a pingponglabda pattogása is (Table Tennis), melyet sejtelmes hangjával Laura Darlington kísér, aki már a Los Angelesen is szerepelt. Nem lepõdnék meg, ha következõ lemezét a Berliner Philharmonikerrel - vagy ha nem akar olyan messzire menni, a San Franciscó-i Szimfonikusokkal - venné föl. Mert innen már tényleg csak a karmesteri poszt van hátra (és még csak 26!).

Warp/Neon Music, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.