film - SUBMARINE

  • - kg -
  • 2011. október 20.

Zene

Nagyon jó hírekkel kezdünk: Jordana Bevan (15) ismét szingli, mivel Mark Pritchard (15) megcsalta Aby Smutsszal (15) az iskoladiszkóban. Soha vissza nem térő alkalom Oliver Tate (15) számára, hogy világfájdalmát és szobafilozófusi hajlamait félretéve helyzetbe hozza magát, s a dagadt Zoe Preece (15) vegzálásával imponáljon Jordanának.
Nagyon jó hírekkel kezdünk: Jordana Bevan (15) ismét szingli, mivel Mark Pritchard (15) megcsalta Aby Smutsszal (15) az iskoladiszkóban. Soha vissza nem térõ alkalom Oliver Tate (15) számára, hogy világfájdalmát és szobafilozófusi hajlamait félretéve helyzetbe hozza magát, s a dagadt Zoe Preece (15) vegzálásával imponáljon Jordanának. Miként arra elõrehaladott kora minden bölcsességével Oliver rámutat, a döntés helyesnek bizonyult. Egyrészt azért, mert a dagadt Zoe táskájának elvétele önfeledt percekhez vezetett, melyeken az ember az idõskor béklyói közt is szívesen elmereng majd, másrészt azért, mert a dagadt Zoe táskájának ide-oda dobálása remek alkalmat teremtett a helyes viselkedésrõl alkotott burzsoá nézetek tetemre hívására. Hogy Oliver afféle angolos okostojás lenne? Kötelezõen az, elvégre ez az a kor (15), amikor még bármi (alanyi költõ vagy sorozatgyilkos) lehet belõle, s amikor a táskadobálás és a burzsoázia emlegetése elõször és utoljára összefér egymással. És ha valamihez, akkor ehhez a korhoz (15) tökéletesen illik az a patikamérlegen kimért abszurd lírázás vagy lírai abszurdozás, melyet Richard Ayoade (34) filmrendezõ a kamaszfájdalmak legjelesebb szakértõinek idevágó filmjeibõl sajátított el. Az amerikai iskolát a Harold és Maude és az Okostojás, a britet a Gregory barátnõje, az ausztrált a The Year My Voice Broke képviseli. Utóbbiban Noah Taylornak fájt a kamaszkor, aki itt most Oliver atyját alakítja. A tanulság alighanem annyiban foglalható össze, hogy egyszer majd minden kamaszból felnõtt lesz.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.