Film - Életet az éveknek - Mike Leigh: Még egy év

  • - köves -
  • 2011. október 20.

Zene

Kiautóznak a veteményesbe, beautóznak a veteményesből - nagyjából ez a dinamika jellemzi a mű központi kettősét, egy polgári viszonyok közt őszbe borult házaspárt, akik jól karbantartott házasságukkal messze kirínak privát szférájuk körülöttük keringő szereplői közül. Londonban járunk, egy filmen sokszor látott, de még mindig megcsodált réteg, a biztos alapokon nyugvó középosztály előszobáiban és nappalijaiban.
Közelebbről Tom és Gerri (nem Jerry) termeiben, ahol az égvilágon nem történik semmi; csak moziban ritkán látható apróságok. Különösebb akadályok nem is tornyosulnak a szereplők előtt, ami tornyosul, azt olyan egyszerű szavakkal lehet leírni, mint tavasz, nyár, ősz és tél - aligha meglepő tagolás, aligha meglepő csapadék- és fényviszonyokkal. Az egyéb viszonyok sem túlságosan meglepőek, a négy felvonás során alig változik valami, Tom és Gerri állandóbbak az állandónál, hol kimennek a veteményesbe, hol bejönnek a veteményesből, hol a konyhában, hol a nappaliban töltik idejüket, egy kevés borral és nem kevés egymás iránti megértéssel. Ami mozgás tapasztalható a filmben, jobbára körülöttük, az ő személyes vonzáskörzetükben esik: apró, mikroszkopikus mozgások, főképp egy régi barátnő (Gerrié) és egy régi barát (Tomé) köröznek a fényt adó páros körül. Feldúltan jönnek-mennek, magukról és másokról is megfeledkezve: hol hívatlanul állítanak be, hol a megbeszélt vacsoraidőpontban, de szinte mindig üres borosüvegek és sörösdobozok garmadája marad utánuk. 'k a minden baráti körre jutó blamások, a szeretve kínos társutasok, akik a legritkább esetben veszik észre magukat, s akik önmagukért hol derűs elnézésben, hol szelíd rosszallásban részesülnek. Mike Leigh ezúttal a derűs elnézések és szelíd rosszallások pasztellszínű szövetéből vásárolt be egy nagy adaggal. Noha egyre kedélyesebbnek tűnik mostanában (lásd Hajrá, boldogság!), mit sem vesztett híres arányérzékéből, meg abból a ritka képességből, mely egy elkapott tekintetben, egy elvétett szóban vagy egy félrecsúszott nyakkendőben is képes egy egész élet drámáját láttatni. Persze csak úgy, mintegy mellékesen.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.