könyv - HARLAN COBEN: SENKINEK EGY SZÓT SE

  • - kg -
  • 2010. december 2.

Zene

Doktor Beck nem most veszíti el először élete nagy szerelmét: a szeretett hitvest egy Párizsban játszódó francia filmben (Guillaume Canet: Ne szólj senkinek) egyszer már elragadták tőle egy holdfényes tó partján és egy nagy rejtély kezdetén, hát most újra elragadják, ezúttal egy New Yorkban játszódó amerikai bűnregényben. A sorrend persze fordított, hozzánk azonban jóval előbb érkezett meg Canet erős hangulatú krimije, mint Harlan Coben elfranciásított regénye.
Doktor Beck nem most veszíti el elõször élete nagy szerelmét: a szeretett hitvest egy Párizsban játszódó francia filmben (Guillaume Canet: Ne szólj senkinek) egyszer már elragadták tõle egy holdfényes tó partján és egy nagy rejtély kezdetén, hát most újra elragadják, ezúttal egy New Yorkban játszódó amerikai bûnregényben. A sorrend persze fordított, hozzánk azonban jóval elõbb érkezett meg Canet erõs hangulatú krimije, mint Harlan Coben elfranciásított regénye. Coben mellett komoly eladási statisztikák szólnak, meg az, hogy nagyon tud írni. Úgy ír, hogy azt tanítani lehetne, s egész biztosan tanítják is a keleti parti krimiírás kisképzõiben például azt, miként lehet a szereplõket technikásan A-ból, B érintésével C-be eljuttatni. Coben ráadásul azt is tudja - a Senkinek egy szót se elég meggyõzõ erõvel bír e téren -, hogy bõsz ide-oda mozgatásuk során hogyan ne ríjon le a szereplõkrõl, hogy egy thrilleripari termékkatalógusból lettek kiollózva. Flottul súlytalanok mindannyian, a mûfaji kötelezettségek tartják össze õket, s nem természetük belsõ logikája - ilyen ugyanis nincs nekik. Amijük van viszont, az se semmi: könnyû karakterkészlettel utaznak ugyan, személyiségjegyeik elférnek egy márkás kézipoggyászban, de meg kell hagyni, felületességükben kifejezetten fajsúlyosak. Még az olyan - hitelt érdemlõen csak bajosan megszólaltatható - figurák, mint amilyen egy szupermodell vagy egy külvárosi gengszter is egész természetesen teszik a dolgukat, a jó doktor pedig, akit Francüois Cluzet olyan beleéléssel adott a filmben, néha hangot ad az amerikai fehér ember hétköznapi rasszizmusának. Hát szabad ilyet? - kérdezhetné a haladó krimikurzus vezetõje, amire csak egy jó válasz van, pont, mint az ismert viccben. Hogyan jutok el a Carnegie Hallba? Gyakorolni, sokat gyakorolni.

Fordította: Szentgyörgyi József. Kelly Kiadó, 2010, 317 oldal, 2980 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.