Lemez

Lantos Zoltán OpenSource: Sonaris

Zene

Lantos Zoltán kint is van, meg bent is van a magyar zenei életben. A world music felől Európa egyik legkeresettebb stúdiózenésze, váltóáramos és akusztikus formában egyaránt. Itthon él, de a nagyobb projektek, turnék miatt többet van úton. Persze a közönség nem felejtette el, és ő nem adja fel lelki-zenei kötődését a hazai színtérhez; zenekarában ritmusszekcióként egy dögös trió – Tálas Áron, Fonay Tibor és Csízi László – valósítja meg, sőt egy dj, Andrew J tovább dúsítja a plugged-in hangzást. Lantos hegedűn és indiai hegedűn játszik, vastagon kombinálva elektronikával, de a hangzásban ott van az is, hogy Lantos majdnem tíz évig tanult és dolgozott Indiában. Ahogy Jean-Luc Ponty kései melódiáiban is talál inspirációt, és valahol jazz-zenész identitását sosem adta fel, és mi csak örülhetünk, hogy ez a „valahol” Magyarországon van. Témáival mindig csak akkor áll ki a társak elé, ha azok lendülete, komplexitása mindent visz, ez az új lemezen is így van, ez az album legnagyobb erénye. Új viszont, hogy Lantos szöveget és mondókát is becsatolt a számokhoz, ezek filozófiájából is megmutatnak valamit, eddig a számok címe volt csak ilyen beszédes. Lantos a belső hangra, a nyitottságra és az improvizációra épülő gondolatvilágának kifejezésére három szám erejéig Harcsa Veronikát hívta vendégnek, aki nagyon beletalált ebbe a világba, egyszerre hallom énekében a kiegyensúlyozott, végtelenre koncentrált nyugalmat és a tök para, hidegrázós e világit.

Hunnia, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.