Koncert

Mahler

  • - kling -
  • 2019. január 13.

Zene

Az eredmény korszakalkotó, de nekem sok ez a pasas. Ezt a barátom jegyzi meg Teodor Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera Mahler-estje után.
A közönség nem ilyen szigorú, simán levette, hogy a görög-orosz karmester extravagáns, vezénylés címén előadott sajátos tánca, fekete parasztingje, de még rikító piros cipőfűzője is egyetlen célt szolgál: felébreszteni bennünket a passzív esztétikai befogadó állapotából.

És Currentzisnek valóban sikerül a közönséget a kukkoló szerepéből az előadás aktív résztvevőjévé tenni. Figyelmünk intenzitását fókuszálja, csendünk minőségét koncentrálja. Képes elhitetni velünk, hogy Mahler zenéjét nemcsak együttese technikai tudása és interpretációs zsenialitása, hanem saját magunk miatt halljuk úgy, ahogy soha nem mertük volna. És ez nem valami pszichotrükk. Mahler zenéjét sokan legyintve legiccsezik. Igazuk van. Mahler zenéjét a legnagyobbak is képesek úgy előadni, hogy érzelgősnek hasson. Már az est első felében, a Wundernhorn-dalokból kiderül, hogy amit hallunk, annak interpretációtörténeti jelentősége van. Currentzis és csapata a két énekes, Paula Murrihy szoprán és Florian Boesch bariton hathatós közreműködésével groteszk hangfényképeket varázsol elénk. A Páduai Szent Antal a halaknak prédikál című dal a csúcspont, a részeg klarinét, a vonós glissandók és a vokális tolmácsolás a mahleri zene leglényegére, az iróniára mutat rá. Semmi sem az, aminek elsőre hangzik. És ha ez a dalokból nem derült volna ki elég világosan, Currentzis egyértelműen Adorno szellemében tárja elénk a „szomorú tündérmesét”, a IV. szimfóniát, hangsúlyozva, hogy a száncsengő angyali csilingelése igazából egy bolond sipkájának csengettyűje, ami arra figyelmeztet, hogy a valóság látszat. Hiába énekli igézően, bár nem túl meggyőző hangerővel a szoprán, Jeanine de Bique, hogy „minden örömre ébred”, mostantól ebben is kételkednünk kell.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.