Koncert

Mahler

  • - kling -
  • 2019. január 13.

Zene

Az eredmény korszakalkotó, de nekem sok ez a pasas. Ezt a barátom jegyzi meg Teodor Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera Mahler-estje után.
A közönség nem ilyen szigorú, simán levette, hogy a görög-orosz karmester extravagáns, vezénylés címén előadott sajátos tánca, fekete parasztingje, de még rikító piros cipőfűzője is egyetlen célt szolgál: felébreszteni bennünket a passzív esztétikai befogadó állapotából.

És Currentzisnek valóban sikerül a közönséget a kukkoló szerepéből az előadás aktív résztvevőjévé tenni. Figyelmünk intenzitását fókuszálja, csendünk minőségét koncentrálja. Képes elhitetni velünk, hogy Mahler zenéjét nemcsak együttese technikai tudása és interpretációs zsenialitása, hanem saját magunk miatt halljuk úgy, ahogy soha nem mertük volna. És ez nem valami pszichotrükk. Mahler zenéjét sokan legyintve legiccsezik. Igazuk van. Mahler zenéjét a legnagyobbak is képesek úgy előadni, hogy érzelgősnek hasson. Már az est első felében, a Wundernhorn-dalokból kiderül, hogy amit hallunk, annak interpretációtörténeti jelentősége van. Currentzis és csapata a két énekes, Paula Murrihy szoprán és Florian Boesch bariton hathatós közreműködésével groteszk hangfényképeket varázsol elénk. A Páduai Szent Antal a halaknak prédikál című dal a csúcspont, a részeg klarinét, a vonós glissandók és a vokális tolmácsolás a mahleri zene leglényegére, az iróniára mutat rá. Semmi sem az, aminek elsőre hangzik. És ha ez a dalokból nem derült volna ki elég világosan, Currentzis egyértelműen Adorno szellemében tárja elénk a „szomorú tündérmesét”, a IV. szimfóniát, hangsúlyozva, hogy a száncsengő angyali csilingelése igazából egy bolond sipkájának csengettyűje, ami arra figyelmeztet, hogy a valóság látszat. Hiába énekli igézően, bár nem túl meggyőző hangerővel a szoprán, Jeanine de Bique, hogy „minden örömre ébred”, mostantól ebben is kételkednünk kell.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.