Koncert

Mahler

  • - kling -
  • 2019. január 13.

Zene

Az eredmény korszakalkotó, de nekem sok ez a pasas. Ezt a barátom jegyzi meg Teodor Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera Mahler-estje után.
A közönség nem ilyen szigorú, simán levette, hogy a görög-orosz karmester extravagáns, vezénylés címén előadott sajátos tánca, fekete parasztingje, de még rikító piros cipőfűzője is egyetlen célt szolgál: felébreszteni bennünket a passzív esztétikai befogadó állapotából.

És Currentzisnek valóban sikerül a közönséget a kukkoló szerepéből az előadás aktív résztvevőjévé tenni. Figyelmünk intenzitását fókuszálja, csendünk minőségét koncentrálja. Képes elhitetni velünk, hogy Mahler zenéjét nemcsak együttese technikai tudása és interpretációs zsenialitása, hanem saját magunk miatt halljuk úgy, ahogy soha nem mertük volna. És ez nem valami pszichotrükk. Mahler zenéjét sokan legyintve legiccsezik. Igazuk van. Mahler zenéjét a legnagyobbak is képesek úgy előadni, hogy érzelgősnek hasson. Már az est első felében, a Wundernhorn-dalokból kiderül, hogy amit hallunk, annak interpretációtörténeti jelentősége van. Currentzis és csapata a két énekes, Paula Murrihy szoprán és Florian Boesch bariton hathatós közreműködésével groteszk hangfényképeket varázsol elénk. A Páduai Szent Antal a halaknak prédikál című dal a csúcspont, a részeg klarinét, a vonós glissandók és a vokális tolmácsolás a mahleri zene leglényegére, az iróniára mutat rá. Semmi sem az, aminek elsőre hangzik. És ha ez a dalokból nem derült volna ki elég világosan, Currentzis egyértelműen Adorno szellemében tárja elénk a „szomorú tündérmesét”, a IV. szimfóniát, hangsúlyozva, hogy a száncsengő angyali csilingelése igazából egy bolond sipkájának csengettyűje, ami arra figyelmeztet, hogy a valóság látszat. Hiába énekli igézően, bár nem túl meggyőző hangerővel a szoprán, Jeanine de Bique, hogy „minden örömre ébred”, mostantól ebben is kételkednünk kell.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.