Koncert

Mahler

  • - kling -
  • 2019. január 13.

Zene

Az eredmény korszakalkotó, de nekem sok ez a pasas. Ezt a barátom jegyzi meg Teodor Currentzis és a musicAeterna of Perm Opera Mahler-estje után.
A közönség nem ilyen szigorú, simán levette, hogy a görög-orosz karmester extravagáns, vezénylés címén előadott sajátos tánca, fekete parasztingje, de még rikító piros cipőfűzője is egyetlen célt szolgál: felébreszteni bennünket a passzív esztétikai befogadó állapotából.

És Currentzisnek valóban sikerül a közönséget a kukkoló szerepéből az előadás aktív résztvevőjévé tenni. Figyelmünk intenzitását fókuszálja, csendünk minőségét koncentrálja. Képes elhitetni velünk, hogy Mahler zenéjét nemcsak együttese technikai tudása és interpretációs zsenialitása, hanem saját magunk miatt halljuk úgy, ahogy soha nem mertük volna. És ez nem valami pszichotrükk. Mahler zenéjét sokan legyintve legiccsezik. Igazuk van. Mahler zenéjét a legnagyobbak is képesek úgy előadni, hogy érzelgősnek hasson. Már az est első felében, a Wundernhorn-dalokból kiderül, hogy amit hallunk, annak interpretációtörténeti jelentősége van. Currentzis és csapata a két énekes, Paula Murrihy szoprán és Florian Boesch bariton hathatós közreműködésével groteszk hangfényképeket varázsol elénk. A Páduai Szent Antal a halaknak prédikál című dal a csúcspont, a részeg klarinét, a vonós glissandók és a vokális tolmácsolás a mahleri zene leglényegére, az iróniára mutat rá. Semmi sem az, aminek elsőre hangzik. És ha ez a dalokból nem derült volna ki elég világosan, Currentzis egyértelműen Adorno szellemében tárja elénk a „szomorú tündérmesét”, a IV. szimfóniát, hangsúlyozva, hogy a száncsengő angyali csilingelése igazából egy bolond sipkájának csengettyűje, ami arra figyelmeztet, hogy a valóság látszat. Hiába énekli igézően, bár nem túl meggyőző hangerővel a szoprán, Jeanine de Bique, hogy „minden örömre ébred”, mostantól ebben is kételkednünk kell.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.