mi a kotta?

A férfi mind őrült

  • mi a kotta
  • 2019. január 13.

Zene

„A bécsi Operaház Leoncavallo Bohémek című dalművére készül, és éppen ma délelőtt tartották meg a főpróbát, amelyen Mahler Gusztáv szerencsésen össze is veszett Leoncavallóval. [...] Bizonyos, hogy Leoncavallo és Mahler már a szereposztás miatt is összekülönböztek, és hogy meglehetős harcias hangulatban mentek el a főpróbára. Lapunk egy ismerőse, aki ma este erről az afférról úgy Leoncavallóval, mint Mahlerrel beszélt, a következőkben mondja el a beszélgetések tartalmát:

Leoncavallo: Azt hiszem, szükségtelen önnek bővebben fejtegetnem, hogy minden dirigens őrült. Legkivált Mahler, akinek ilyetén tulajdonságait önök bőven kitapasztalták Budapesten. Evvel az emberrel nem lehet bírni; veszekszik velem, a zeneszerzővel, aki mégiscsak legjobban ismerhetem a magam intencióit. Darabom mindazonáltal színre kerül, de egy bizonyos: – Mahler őrült!

Mahler: Azt hiszem, szükségtelen önnek bővebben fejtegetnem, hogy minden komponista őrült. Legkivált Leoncavallo, akinek ilyetén tulajdonságait önök bőven kitapasztalták Budapesten. Evvel az emberrel nem lehet bírni; veszekszik velem, a dirigenssel, aki mégiscsak legjobban ismerhetem a magam embereit. A darab bizton színre kerül, de egy bizonyos: – Leoncavallo őrült!

Már most igazodjék el az ember, hogy melyiknek van igaza?!”

1898 februárjában ily kedélyes és döntően persze fiktív beszámolóval szórakoztatta olvasóit a Budapesti Napló, Leoncavallo (képünkön) legpechesebb operájának bécsi előkészületeiről tudósítva. A Puccini Bohéméletével hiábavalóan versengő mű alkalmi érdekesség gyanánt most koncertszerű előadáson jut elénk: Rodolfo Leoncavallónál bariton, míg Marcello tenor, az előbbi szólam Haja Zsolté, az utóbbi László Boldizsáré lesz, Mimi rendíthetetlenül szoprán szólamát pedig a fiatal Horti Lilla fogja elénekelni (Erkel Színház, december 17., hét óra).

A bulváranekdota másik őrült szereplője, Mahler vasárnap este a Concerto Budapest hangversenyét fogja beszegni, méghozzá utolsó befejezett szimfóniájával, a Kilencedikkel (Nemzeti Hangversenyterem, december 16., fél nyolc). Keller Andrásék másik főszáma ezen az estén a végzetesség helyett sokkalta inkább az életöröm hangzó tanúbizonyságaként hallgatható e-moll hegedűverseny lesz Mendelssohntól az egyszerre dél-koreai és német kötődésű fiatal hegedűs, Clara-Jumi Kang szólójával.

Az említett koncerten nyitószámul mindemellett Mozart Három német tánca is elhangzik majd, s persze Mozart nélkül egyebekben sem telhet el hét. Így hát felerészt ő lesz a főszereplő a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának szerdai fellépésén is, ahol nem kisebb avatott, mint Takács-Nagy Gábor fogja elvezényelni a Haffner szimfóniát és a G-dúr hegedűversenyt, majd nyomukban Beethoven Pastorale szimfóniáját, vagyis a Hatodikat (Zeneakadémia, december 19., fél nyolc). No, és ne feledkezzünk el Dinyés Dániel és Göttinger Pál Operabeavatójának soros alkalmáról sem, hiszen a Figaro házassága tüzetes és végtelenül szórakoztató elemzésének de­cemberi folytatása hétfőn vár a szerencsésekre (Hatszín Teátrum, december 17., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.