mi a kotta?

A férfi mind őrült

  • mi a kotta
  • 2019. január 13.

Zene

„A bécsi Operaház Leoncavallo Bohémek című dalművére készül, és éppen ma délelőtt tartották meg a főpróbát, amelyen Mahler Gusztáv szerencsésen össze is veszett Leoncavallóval. [...] Bizonyos, hogy Leoncavallo és Mahler már a szereposztás miatt is összekülönböztek, és hogy meglehetős harcias hangulatban mentek el a főpróbára. Lapunk egy ismerőse, aki ma este erről az afférról úgy Leoncavallóval, mint Mahlerrel beszélt, a következőkben mondja el a beszélgetések tartalmát:

Leoncavallo: Azt hiszem, szükségtelen önnek bővebben fejtegetnem, hogy minden dirigens őrült. Legkivált Mahler, akinek ilyetén tulajdonságait önök bőven kitapasztalták Budapesten. Evvel az emberrel nem lehet bírni; veszekszik velem, a zeneszerzővel, aki mégiscsak legjobban ismerhetem a magam intencióit. Darabom mindazonáltal színre kerül, de egy bizonyos: – Mahler őrült!

Mahler: Azt hiszem, szükségtelen önnek bővebben fejtegetnem, hogy minden komponista őrült. Legkivált Leoncavallo, akinek ilyetén tulajdonságait önök bőven kitapasztalták Budapesten. Evvel az emberrel nem lehet bírni; veszekszik velem, a dirigenssel, aki mégiscsak legjobban ismerhetem a magam embereit. A darab bizton színre kerül, de egy bizonyos: – Leoncavallo őrült!

Már most igazodjék el az ember, hogy melyiknek van igaza?!”

1898 februárjában ily kedélyes és döntően persze fiktív beszámolóval szórakoztatta olvasóit a Budapesti Napló, Leoncavallo (képünkön) legpechesebb operájának bécsi előkészületeiről tudósítva. A Puccini Bohéméletével hiábavalóan versengő mű alkalmi érdekesség gyanánt most koncertszerű előadáson jut elénk: Rodolfo Leoncavallónál bariton, míg Marcello tenor, az előbbi szólam Haja Zsolté, az utóbbi László Boldizsáré lesz, Mimi rendíthetetlenül szoprán szólamát pedig a fiatal Horti Lilla fogja elénekelni (Erkel Színház, december 17., hét óra).

A bulváranekdota másik őrült szereplője, Mahler vasárnap este a Concerto Budapest hangversenyét fogja beszegni, méghozzá utolsó befejezett szimfóniájával, a Kilencedikkel (Nemzeti Hangversenyterem, december 16., fél nyolc). Keller Andrásék másik főszáma ezen az estén a végzetesség helyett sokkalta inkább az életöröm hangzó tanúbizonyságaként hallgatható e-moll hegedűverseny lesz Mendelssohntól az egyszerre dél-koreai és német kötődésű fiatal hegedűs, Clara-Jumi Kang szólójával.

Az említett koncerten nyitószámul mindemellett Mozart Három német tánca is elhangzik majd, s persze Mozart nélkül egyebekben sem telhet el hét. Így hát felerészt ő lesz a főszereplő a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának szerdai fellépésén is, ahol nem kisebb avatott, mint Takács-Nagy Gábor fogja elvezényelni a Haffner szimfóniát és a G-dúr hegedűversenyt, majd nyomukban Beethoven Pastorale szimfóniáját, vagyis a Hatodikat (Zeneakadémia, december 19., fél nyolc). No, és ne feledkezzünk el Dinyés Dániel és Göttinger Pál Operabeavatójának soros alkalmáról sem, hiszen a Figaro házassága tüzetes és végtelenül szórakoztató elemzésének de­cemberi folytatása hétfőn vár a szerencsésekre (Hatszín Teátrum, december 17., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.