Lemez: A kör bezárul? (Abdullah Ibrahim with the NDR Big Band: Ekapa Lodumo)

  • 2001. szeptember 13.

Zene

Adolph Johannes Brand fekete bőrű kis lurkóként jön a világra 1934-ben Fokvárosban. Ifjúkorában Dollar Brand néven játszik populáris zenéket, majd a hatvanas években mint politikailag aktív dzsessz-zongorista húz el Európába. A jó sorsa rögtön összehozza Duke Ellingtonnal, aki beajánlja egy lemezcéghez, s ezzel elindul nemzetközi karrierje. Az évtized második fele már az Egyesült Államokban éri, összejön a nagy fekete forradalmárokkal, játszik John Coltrane-nel, részt vesz a polgárjogi harcokban, és mint akkoriban sokan, iszlám hitre tér, fölvéve az Abdullah Ibrahim nevet. Ekkorra alakul ki máig jellemző zenei világa, amelyben a modern dzsesszt ötvözi az afrikai hagyományokkal. Tradicionális témákat dolgoz föl sajátos és gazdag ritmusvilágra ültetve, mindenféle formációkban táncos és dúdolható zenét játszik, tele életörömmel.
Adolph Johannes Brand fekete bőrű kis lurkóként jön a világra 1934-ben Fokvárosban. Ifjúkorában Dollar Brand néven játszik populáris zenéket, majd a hatvanas években mint politikailag aktív dzsessz-zongorista húz el Európába. A jó sorsa rögtön összehozza Duke Ellingtonnal, aki beajánlja egy lemezcéghez, s ezzel elindul nemzetközi karrierje. Az évtized második fele már az Egyesült Államokban éri, összejön a nagy fekete forradalmárokkal, játszik John Coltrane-nel, részt vesz a polgárjogi harcokban, és mint akkoriban sokan, iszlám hitre tér, fölvéve az Abdullah Ibrahim nevet. Ekkorra alakul ki máig jellemző zenei világa, amelyben a modern dzsesszt ötvözi az afrikai hagyományokkal. Tradicionális témákat dolgoz föl sajátos és gazdag ritmusvilágra ültetve, mindenféle formációkban táncos és dúdolható zenét játszik, tele életörömmel.

Szóló dolgaiban inkább az ellingtoni hatás érződik; Archie Shepp-pel, Johnny Dyanival és Gato Barbierivel duóban készít maradandó lemezeket. A nyolcvanas években az Ekaya nevű szextettjével rögzíti legjobb felvételeit, és most itt ez az összefoglaló jellegű album az Északnémet Rádió big bandjével a háta mögött, hogy csak néhány momentumot emeljünk ki terjedelmes életművéből.

Ibrahim klasszikus kompozícióiból Steve Grey és Fritz Pauer készített mértéktartó arrangementeket, amik előtérben hagyják a mester letisztult zongorajátékát. Profi a hangzás, a névtelen szólisták nem hatalmasodnak el az anyagon, de jókat fújnak, a zene méltóságteljes és szépen építkezik. Miközben a szerethető kommersz határát súrolja, abszolút egyedi, mert sikerült a dél-afrikai gyökereket a dzsessz nyelvébe integrálni. Ez azért különös, mivel Afrikában tulajdonképpen nincs dzsessz! Adolph-Johannes-Dollar-Ibrahim egy virtuális gyökérzenét játszik, jelen esetben egy germán zenekar élen. És ez így hiteles.

Czabán György Poszáta

Enja/Zenesegély, 2001

Figyelmébe ajánljuk