Lemez: Fő az egészség (Tricky: Blowback)

  • 2001. július 19.

Zene

"Csupa szorongás vagyok, és ez bennem a legjobb." Ez a Kafka jutott az eszembe, miközben az új Trickyvel barátkoztam, és túl kellett valahogy esnem a nyitó mondaton. Tricky és a szorongás, ezt ugye nem szükséges kifejteni; amit emberünk viselt dolgairól tudunk, az nem a pokoljárás, hanem maga a pokol. Édesanyja korai elvesztésével, testi-lelki gyötrelmekkel, rengeteg narkóval, gyökértelenséggel, undorral, kibékíthetetlen fortyogással, no és hihetetlenül sötét-ragyogó korongjaival. Na ja. Nem szoktunk rosszul járni, amikor egy művésznek kínja van. Legfeljebb az a kérdés, hová vezet, ha úgy gondolja, hogy kigyógyul. Meg hogy mi lesz velünk, az után?

n "Csupa szorongás vagyok, és ez bennem a legjobb." Ez a Kafka jutott az eszembe, miközben az új Trickyvel barátkoztam, és túl kellett valahogy esnem a nyitó mondaton. Tricky és a szorongás, ezt ugye nem szükséges kifejteni; amit emberünk viselt dolgairól tudunk, az nem a pokoljárás, hanem maga a pokol. Édesanyja korai elvesztésével, testi-lelki gyötrelmekkel, rengeteg narkóval, gyökértelenséggel, undorral, kibékíthetetlen fortyogással, no és hihetetlenül sötét-ragyogó korongjaival. Na ja. Nem szoktunk rosszul járni, amikor egy művésznek kínja van. Legfeljebb az a kérdés, hová vezet, ha úgy gondolja, hogy kigyógyul. Meg hogy mi lesz velünk, az után?

Gondolom, kiderült: Trickynek tele lett a töke a nyavalyáival. New Yorkban, ahová továbbállt Bristolból, egy csodadoktor diétája helyrerázta az immun- és a hormonrendszerét, kiadót és menedzsmentet váltott, s most jamaicai haverjával olyan feldobottan lófrál a városban, mint fénykorában. Továbbá úgy döntött, hogy oda neki a rádiókat meg az MTV-t is, hadd szóljon.

Ennyit a Blowback előzményeiről. És most nézzük, hogy mire jutott.

Amit a rádióktól-tévéktől remélni lehetett, az bejött: az Evolution Revolution Love szépen pörög slágerként is, klipként is; Amerikában, úgy hallom, már komoly kereslet ütötte fel a fejét. Az amerikaiaknak persze könnyű, ők elmondhatják, hogy tele van az album a kedvenceikkel, úgymint Alanis Morissette, Ed Kowalczyk, Red Hot Chili Peppers, Cyndi Lauper, hogy csak a legismertebbeket... És jól elvannak együtt, teszem hozzá, még ha disznóság is, hogy nincs köztük (a különben tartós kapcsolatú) Martina.

A közreműködők sokaságával stiláris gazdagság párosult, de légyen az szintipop, metál, ragga vagy triphop, Tricky zsinórban mögöttük van, és egyáltalán nem úgy fest, mint aki blöfföl. Sőt. Ha kedvünk támad megkapargatni egyik-másik popdalt, könnyen bukkanhatunk egy kis defektre is a mélyükön.

Arról persze, hogy a Blowbackben a szorongás a legjobb, nem lehet szó. Viszont, mindennek dacára, egészen szórakoztató. Ki gondolta volna, lám, nem is kell úgy tartani Tricky kiegyensúlyozottságától.

Marton László Távolodó

Anti/HMK, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.