Lemez: Igaz történet (Ali Hassan Kuban: Real Nubian)

  • 2001. július 19.

Zene

2001. június 25-én kairói otthonában szívroham áldozata lett "Núbia James Brownja", Ali Hassan Kuban. Ehhez a törékeny úrhoz, ugye emlékszünk, kétszer is szerencsénk volt nemzetközi karrierje csúcsán: 1994 nyarán a Mikszáth Kálmán téren, majd három év múlva a Petőfi Csarnokban. Ott már nagyon megnehezítette a dolgát a Parkinson-kór, turnéra nem is indult később, hír sem érkezett felőle azután.

n 2001. június 25-én kairói otthonában szívroham áldozata lett "Núbia James Brownja", Ali Hassan Kuban. Ehhez a törékeny úrhoz, ugye emlékszünk, kétszer is szerencsénk volt nemzetközi karrierje csúcsán: 1994 nyarán a Mikszáth Kálmán téren, majd három év múlva a Petőfi Csarnokban. Ott már nagyon megnehezítette a dolgát a Parkinson-kór, turnéra nem is indult később, hír sem érkezett felőle azután.

A múlt év végén, amikor világzenei könyvemben hozzá kanyarodtak az arab szálak, féltem utánajárni, mi történt vele az utóbbi években. Hogyan is nézett volna ki, ha az ő menyegzői muzsikája valóban az ásó-kapa-nagyharanggal zárul? (Meg különben sem kell mindent tudni, mindig abból van a baj.) Aztán már csak pár hónap kellett, hogy kiderüljön: köszöni szépen, megvan; éppen az új lemeze megjelenése előtt áll. Na tessék. Lám.

Nekem szerencsém volt, hozzám előbb ez a lemez jutott el. Ali halálhíre lemaradt pár nappal, de egy normális lemezajánlóra így sem hagyott időt, "belerondított" a nekrológ.

Hát így.

Ali Hassan Kuban 1929-ben született a núbiai Gothában, ahonnan 1942-ben települt Kairóba. Komolyzenei tanulmányokat folytatott, klarinétozott a kairói operaházban, de a "Núbia James Brownja" címet nem ennek köszönhette; hanem annak, amivé a menyegzői muzsikát bűvölte. Alit előbb egy harlemi dzsesszzenekar vendégszereplése kavarta fel, aztán a soul és a latin tánczene - ezek hangneméhez, tempójához és hangszereihez igazította a núbiai pentaton, kaf és aragiid ritmusú dalokat. Ortodox kollégái persze szörnyülködni kezdtek, pedig nem kellett volna: a tizenöt milliós Kairóban nemcsak hogy életben maradt így a hagyományuk, de egyenest hódítani kezdett, túl az "perencián. Míg Egyiptomban milliós nagyságrendben fogytak Ali kazettái, az európai kiadású CD-k megjárták a nemzetközi world music listák magaslatait: From Nubia To Cairo, Walk Like a Nubian, Nubian Magic és most végül...

A Real Nubian éppolyan friss, ropogós, mint bármelyik Ali Hassan Kuban-lemezünk, a nüansznyi különbségek közül legfeljebb két vendégénekes, Salwa Abou Greisha és Shanin Allam jelenléte tűnne fel, ha nem Ali régóta várt hangjába feledkeznénk olyan nagyon. Klasszikus nyolcasában a dobok, a szaxofonok, a harmonika, a basszusgitár és a szintetizátor hasonló szerepkört töltenek be, mint amilyet egy igen népszerű hazai mulatós zenekar elkeserítő tévéműsoraiban láthatunk, a hangszerekkel azonban, és ennek fele sem tréfa, kimerül a párhuzam. Sőt éppen ellenkezőleg.

Hiszen Ali Hassan Kuban nem felhígította, hanem újraértelmezte és haladóvá tette a lakodalmas zenét.

Marton László Távolodó

Piranha/Zenesegély, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.