Lemez: Igaz történet (Ali Hassan Kuban: Real Nubian)

  • 2001. július 19.

Zene

2001. június 25-én kairói otthonában szívroham áldozata lett "Núbia James Brownja", Ali Hassan Kuban. Ehhez a törékeny úrhoz, ugye emlékszünk, kétszer is szerencsénk volt nemzetközi karrierje csúcsán: 1994 nyarán a Mikszáth Kálmán téren, majd három év múlva a Petőfi Csarnokban. Ott már nagyon megnehezítette a dolgát a Parkinson-kór, turnéra nem is indult később, hír sem érkezett felőle azután.

n 2001. június 25-én kairói otthonában szívroham áldozata lett "Núbia James Brownja", Ali Hassan Kuban. Ehhez a törékeny úrhoz, ugye emlékszünk, kétszer is szerencsénk volt nemzetközi karrierje csúcsán: 1994 nyarán a Mikszáth Kálmán téren, majd három év múlva a Petőfi Csarnokban. Ott már nagyon megnehezítette a dolgát a Parkinson-kór, turnéra nem is indult később, hír sem érkezett felőle azután.

A múlt év végén, amikor világzenei könyvemben hozzá kanyarodtak az arab szálak, féltem utánajárni, mi történt vele az utóbbi években. Hogyan is nézett volna ki, ha az ő menyegzői muzsikája valóban az ásó-kapa-nagyharanggal zárul? (Meg különben sem kell mindent tudni, mindig abból van a baj.) Aztán már csak pár hónap kellett, hogy kiderüljön: köszöni szépen, megvan; éppen az új lemeze megjelenése előtt áll. Na tessék. Lám.

Nekem szerencsém volt, hozzám előbb ez a lemez jutott el. Ali halálhíre lemaradt pár nappal, de egy normális lemezajánlóra így sem hagyott időt, "belerondított" a nekrológ.

Hát így.

Ali Hassan Kuban 1929-ben született a núbiai Gothában, ahonnan 1942-ben települt Kairóba. Komolyzenei tanulmányokat folytatott, klarinétozott a kairói operaházban, de a "Núbia James Brownja" címet nem ennek köszönhette; hanem annak, amivé a menyegzői muzsikát bűvölte. Alit előbb egy harlemi dzsesszzenekar vendégszereplése kavarta fel, aztán a soul és a latin tánczene - ezek hangneméhez, tempójához és hangszereihez igazította a núbiai pentaton, kaf és aragiid ritmusú dalokat. Ortodox kollégái persze szörnyülködni kezdtek, pedig nem kellett volna: a tizenöt milliós Kairóban nemcsak hogy életben maradt így a hagyományuk, de egyenest hódítani kezdett, túl az "perencián. Míg Egyiptomban milliós nagyságrendben fogytak Ali kazettái, az európai kiadású CD-k megjárták a nemzetközi world music listák magaslatait: From Nubia To Cairo, Walk Like a Nubian, Nubian Magic és most végül...

A Real Nubian éppolyan friss, ropogós, mint bármelyik Ali Hassan Kuban-lemezünk, a nüansznyi különbségek közül legfeljebb két vendégénekes, Salwa Abou Greisha és Shanin Allam jelenléte tűnne fel, ha nem Ali régóta várt hangjába feledkeznénk olyan nagyon. Klasszikus nyolcasában a dobok, a szaxofonok, a harmonika, a basszusgitár és a szintetizátor hasonló szerepkört töltenek be, mint amilyet egy igen népszerű hazai mulatós zenekar elkeserítő tévéműsoraiban láthatunk, a hangszerekkel azonban, és ennek fele sem tréfa, kimerül a párhuzam. Sőt éppen ellenkezőleg.

Hiszen Ali Hassan Kuban nem felhígította, hanem újraértelmezte és haladóvá tette a lakodalmas zenét.

Marton László Távolodó

Piranha/Zenesegély, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.