Hangadó melléklet - rés a présen

Magzatkorom óta ebben élek

Mező Péter hegedűművész, koncertmester

  • rés a présen
  • 2015. június 14.

Zene

rés a présen: Mint koncertmester hogyan látja az Óbudai Danubia Zenekar belső életét?

Mező Péter: A zenekar történelmében csak másfél éves ifjú vagyok, előtte főképp kamarazenészként és pedagógusként tevékenykedtem. Nagyon szeretem az együttest, melyet kiváló képességű és nagy tapasztalattal rendelkező művészek alkotnak. A szakmámban számomra a legfontosabb dolgok a rugalmasság és a folyamatos igény a fejlődésre, más kifejezéssel: az érdeklődő figyelem. Hitem szerint ez teszi lehetővé a nagy dolgok születését – nem pedig a megszokások ismétlése. Ennyi kolléga között akarva-akaratlan kialakulnak feszültebb helyzetek, de ide mégis mindig jó megérkezni, öröm zenélni. Az ÓDZ csupa erő, s nemcsak fiatal, de fiatalos is! Szokták mondani, hogy a zenészség nem munka, hanem hivatás: hát ez egy nagyszerű hivatáshely! Hámori Máté művészeti vezetését fontosnak tartom kiemelni, hisz az nem merül ki „pusztán” karmesteri tevékenységben, hanem tudatos, évekre előre tervezéssel társul, melynek része például az együttes kamarazenei sorozata is. Emellett az iroda is nagyszerű munkát végez. Ilyesmik a pódiumon nem derülnek ki, hanem egyszer csak arra lesz figyelmes a zenekar és a közönség is, hogy a bérletes koncertjeink majdnem mindig telt házasak: ez hitet, erőt és kitartást ad.

rap: A június 6-ai koncerten Mendelssohn Oktettjének egyik előadója lesz.

MP: 16 évesen írta ezt a darabot – rövid élete miatt ő gyakorlatilag mindent fiatalon komponált. Az Oktett magával ragad szikrázó-lüktető belső mechanikájával, melankolikus lassú tételével, igazi „szent­ivánéji” scherzójával, mindent elsöprő fináléjával, melyekben eltúlzott dinamikát és zenekari hangzást kér az előadóktól. Felix minden zenei pillanata elképesztő zsenialitást sugároz, mely nem terhes, hanem pimaszmód könnyed, de sosem olcsó. Valami olyasmi, mintha állandóan szerelmes lenne a lélek, és még a fájdalom is mosollyal múlik. Ez az egyik kedvenc kamaraművem, s benne a prím szólam komoly kihívás a hegedűs számára, hiszen az versenymű-nehézségű. Most fogom először ezt a stimmét játszani, és nyolcadmagammal nagyon várom a koncertet.

rap: A kettős vonósnégyesre komponált mű kamarazenészként foglalkoztatja majd önt, aki korántsem mellesleg az Accord Quartet egyik alapítója. Vonósnégyese a nyáron Ravenna felé veszi az irányt.

MP: Alapvetően minden zene kamarazenészként foglalkoztat. Magzatkorom óta ebben élek: édesapám, Mező László a Bartók Vonósnégyes csellistája; nem volt kérdés, hogy vonós hangszeren szeretnék játszani, s a vonósnégyes lesz a fő szakmai motiváció. Jövőre már 15 éve leszünk együtt az Accord Quartettel, melynek rengeteg csodát köszönhetek. Megtanultuk a koncentrált, kitartó munkát, és ami nélkül nem lehet működőképes egyetlen együttes sem: elsajátítottuk a megfelelő konfliktuskezelést. A Ravennai Fesztiválon Bartók Béla vonósnégyeseit játsszuk végig a Kelemen Quartettel, majd Mendelssohn imént taglalt Oktettjével zárjuk az eseményt. Ha ma kevesebb is a vonósnégyeskoncert, az mindenképp jó jel, hogy egyre több fesztivál érdeklődik az Accord Quartet iránt. 2012 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kamarazene-tanára is vagyok, ennek is köszönhetően egyre több külföldi kurzust tarthatunk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.