Hangadó melléklet - rés a présen

Magzatkorom óta ebben élek

Mező Péter hegedűművész, koncertmester

  • rés a présen
  • 2015. június 14.

Zene

rés a présen: Mint koncertmester hogyan látja az Óbudai Danubia Zenekar belső életét?

Mező Péter: A zenekar történelmében csak másfél éves ifjú vagyok, előtte főképp kamarazenészként és pedagógusként tevékenykedtem. Nagyon szeretem az együttest, melyet kiváló képességű és nagy tapasztalattal rendelkező művészek alkotnak. A szakmámban számomra a legfontosabb dolgok a rugalmasság és a folyamatos igény a fejlődésre, más kifejezéssel: az érdeklődő figyelem. Hitem szerint ez teszi lehetővé a nagy dolgok születését – nem pedig a megszokások ismétlése. Ennyi kolléga között akarva-akaratlan kialakulnak feszültebb helyzetek, de ide mégis mindig jó megérkezni, öröm zenélni. Az ÓDZ csupa erő, s nemcsak fiatal, de fiatalos is! Szokták mondani, hogy a zenészség nem munka, hanem hivatás: hát ez egy nagyszerű hivatáshely! Hámori Máté művészeti vezetését fontosnak tartom kiemelni, hisz az nem merül ki „pusztán” karmesteri tevékenységben, hanem tudatos, évekre előre tervezéssel társul, melynek része például az együttes kamarazenei sorozata is. Emellett az iroda is nagyszerű munkát végez. Ilyesmik a pódiumon nem derülnek ki, hanem egyszer csak arra lesz figyelmes a zenekar és a közönség is, hogy a bérletes koncertjeink majdnem mindig telt házasak: ez hitet, erőt és kitartást ad.

rap: A június 6-ai koncerten Mendelssohn Oktettjének egyik előadója lesz.

MP: 16 évesen írta ezt a darabot – rövid élete miatt ő gyakorlatilag mindent fiatalon komponált. Az Oktett magával ragad szikrázó-lüktető belső mechanikájával, melankolikus lassú tételével, igazi „szent­ivánéji” scherzójával, mindent elsöprő fináléjával, melyekben eltúlzott dinamikát és zenekari hangzást kér az előadóktól. Felix minden zenei pillanata elképesztő zsenialitást sugároz, mely nem terhes, hanem pimaszmód könnyed, de sosem olcsó. Valami olyasmi, mintha állandóan szerelmes lenne a lélek, és még a fájdalom is mosollyal múlik. Ez az egyik kedvenc kamaraművem, s benne a prím szólam komoly kihívás a hegedűs számára, hiszen az versenymű-nehézségű. Most fogom először ezt a stimmét játszani, és nyolcadmagammal nagyon várom a koncertet.

rap: A kettős vonósnégyesre komponált mű kamarazenészként foglalkoztatja majd önt, aki korántsem mellesleg az Accord Quartet egyik alapítója. Vonósnégyese a nyáron Ravenna felé veszi az irányt.

MP: Alapvetően minden zene kamarazenészként foglalkoztat. Magzatkorom óta ebben élek: édesapám, Mező László a Bartók Vonósnégyes csellistája; nem volt kérdés, hogy vonós hangszeren szeretnék játszani, s a vonósnégyes lesz a fő szakmai motiváció. Jövőre már 15 éve leszünk együtt az Accord Quartettel, melynek rengeteg csodát köszönhetek. Megtanultuk a koncentrált, kitartó munkát, és ami nélkül nem lehet működőképes egyetlen együttes sem: elsajátítottuk a megfelelő konfliktuskezelést. A Ravennai Fesztiválon Bartók Béla vonósnégyeseit játsszuk végig a Kelemen Quartettel, majd Mendelssohn imént taglalt Oktettjével zárjuk az eseményt. Ha ma kevesebb is a vonósnégyeskoncert, az mindenképp jó jel, hogy egyre több fesztivál érdeklődik az Accord Quartet iránt. 2012 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kamarazene-tanára is vagyok, ennek is köszönhetően egyre több külföldi kurzust tarthatunk.

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.