Hangadó melléklet - rés a présen

Hang-áhítat

Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar vezetője

  • rés a présen
  • 2015. június 14.

Zene

rés a présen: Az idei Egyházzenei Fesztivál (május 20–24.) középpontjában a keleti keresztény egyházak énekkari hagyománya áll. Önhöz igen közel áll ez a hagyomány.

Bubnó Tamás: Édesapám és mindkét nagyapám görög katolikus pap volt, családunkban a bizánci rítus „megélése” a mindennapok elválaszthatatlan része volt. Úgy gondolom, hogy aki ebben nevelkedik, az legfeljebb elfordulhat tőle, de nem felejtheti el, míg csak él. Nagy áldás számomra, hogy a Szent Efrém Férfikarban kollégáimmal – köztük Márk és Lőrinc fiammal – kutathatjuk és bemutathatjuk ezt a csodás örökséget. Ebből merít a Con Spirito Egyházzenei Fesztivál, amelynek öt napja alatt a látogatók bepillanthatnak a bizánci rítusú egyházművészet sajátos világába.

rap: Melyek lesznek a fesztivál legérdekesebb koncertjei?

BT: Mindegyik az lesz. Nyíregyházán Rachmaninov Éjszakai virrasztás című remekművével nyitunk a Nika Kamarakórus és a Szent Efrém Kórus előadásában, Rajk Judit és Komáromi Márton szólóival. A szentpétervári Optina Pustyn Férfikart – benne a csodás mély basszus szólistával, Vladimir Millerrel – az egész világon ismerik. Pécsett és Nyíregyházán az orosz egyházzene négy évszázadát felölelő koncertet adnak. Ugyancsak nagy nemzetközi elismertséggel bír a Kijev Kamarakórus, Mikola Hobdics vezetésével. Saját, ukrán hagyományuk legszebb kompozícióit szólaltatják meg Sopronban, Máriapócson és Debrecenben. S meg kell említenem a Lautitia Kóruscsaládot Nemes József barátom irányításával, akik a debreceni Szent Efrém Görög Katolikus Iskolában tevékenykednek, s a legutóbbi budapesti kórusversenyen „taroltak” – aki már hallotta őket, az tudja, hogy nem véletlenül… Hajdúdorogon és Debrecenben hallhatják őket. A fesztivál zárónapján pedig Máriapócson Fülöp metropolita celebrálja a pünkösdi Szent Liturgiát a Szent Atanáz Kórus szolgálatával. S lesz még ikonkiállítás és a fesztivál keretében megrendezik a Magyarországi Görög Katolikus Kórusok Találkozóját is. Nyugodtan kijelenthetem, hogy hazánkban soha nem volt még ilyen gazdag a keleti keresztény zenét bemutató fesztivál. Hálás vagyok a Filharmónia Magyarországnak, hogy most ez megvalósulhat.

rap: Mit adhat az egyházzene a tételes vallásoktól távol álló hallgató számára?

BT: Ezt nem tudom pontosan. Azt viszont tudom, hogy ateista Efrém-rajongók szép számmal vannak. Valamint jó néhány Moszkvában vagy Leningrádban tanult, a vallástól távol álló ember visszaemlékezéséből kitűnik, hogy örök élményt jelentett számukra egy-egy 2-3 órás ortodox ünnepi szertartás. Az Úr útjai kifürkészhetetlenek.

rap: Az ön nevéhez fűződik az Orientale Lumen koncertsorozat is. Mit ígér a sorozat május 31-ei eseménye?

BT: A negyedik évadunkat záró, az ortodox pünkösd ünnepén a Szent István-bazilikában megrendezendő hangverseny a 15. Orientale Lumen-koncert. Különlegessége, hogy nem énekes szólista vagy kórus a vendég, hanem az Amadinda Ütőegyüttes. Bizánc hagyománya szerint az istentiszteleteken két kórus szolgál. Ez most egy rendhagyó „hang-áhítat” lesz, ahol az egyik kórus – az Efrém – különféle nyelveken, szavakkal, a másik „kórus” – az Amadinda – hangszerekkel végzi a szolgálatot. Lesz Athos-hegyi monostori ének, szláv, örmény, grúz, arab zene, s magyar művek, köztük ősbemutató is. S persze a közönség bizonyos helyeken most is bekapcsolódhat, ami az Orientale Lumen sorozatban immár hagyomány.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.