Koncert

Mayhem

  • Kovács Bálint
  • 2012. október 29.

Zene

Fociban sosem voltunk olyan rosszak, mint most, Bartók pedig halott - ha ilyen ínséges időkben van kire büszkének lennünk, az Csihar Attila. Ő az, aki a De Mysteriis Dom Sathanas című Mayhem-lemez feléneklésével örökre megváltoztatta a black metalt, és aki számtalan zenekarával az azóta eltelt évtizedekben sem ügyködik máson, mint a műfaj megújításán. Amióta újra ő áll a zenekar élén, a Mayhem is épp ezt teszi: legutóbbi lemezüket aligha lehetne black metalnak nevezni (nem mintha bármelyik nagylemezükre magától értetődően illett volna ez a címke), de az extrémnél nehéz konkrétabb jelzőt rásütni. Koncerten az egytől egyig kiváló, komplex számaik hatását erősen megdobják Csihar színpadi performanszai, ami alatt nem csak a műfajban szinte obligát, ám mára egyre ritkább kecskelefejezéseket kell érteni, hanem a különleges jelmezeket és az eksztatikus beleélést is.

Az persze várható volt, hogy a Mayhem nem fennállásának leglátványosabb koncertjét fogja adni a méretében és adottságaiban egy közepes sufnival vetekedő Kék Yukban - de arra azért aligha számított valaki, amit a legtöbben kaptak. Aki keresztülverekedte magát azon a közönségen, amely egy kisebb kínai metropolist is könnyedén meg tudott volna tölteni, és nem szakadt le a veséje a mögötte lévők nyomásától, az az első sorból láthatta is a zenekart - a többiek meg csodálhatták az előttük állók hátát a zombivá pingált és három levágott disznófejjel tekéző, mikrofon gyanánt egy fordított keresztre feszített, négykarú Jézust használó Csihar és a mindvégig megdöbbentő pontossággal játszó zenészek helyett. Igaz, hallani még innen sem lehetett nagyon sokat: a Yuk konzervdobozának falai közt elvesztek az olyan remek számok, mint a Freezing Moon, a My Death vagy az A Time To Die. Egyvalamit azonban a legrosszabb helyszín sem tudna soha kivégezni: a Mayhem minden koncertjére jellemző hipnotikus és kaotikus hangulatot.

Kék Yuk, október 5.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.