Koncert

Mayhem

  • Kovács Bálint
  • 2012. október 29.

Zene

Fociban sosem voltunk olyan rosszak, mint most, Bartók pedig halott - ha ilyen ínséges időkben van kire büszkének lennünk, az Csihar Attila. Ő az, aki a De Mysteriis Dom Sathanas című Mayhem-lemez feléneklésével örökre megváltoztatta a black metalt, és aki számtalan zenekarával az azóta eltelt évtizedekben sem ügyködik máson, mint a műfaj megújításán. Amióta újra ő áll a zenekar élén, a Mayhem is épp ezt teszi: legutóbbi lemezüket aligha lehetne black metalnak nevezni (nem mintha bármelyik nagylemezükre magától értetődően illett volna ez a címke), de az extrémnél nehéz konkrétabb jelzőt rásütni. Koncerten az egytől egyig kiváló, komplex számaik hatását erősen megdobják Csihar színpadi performanszai, ami alatt nem csak a műfajban szinte obligát, ám mára egyre ritkább kecskelefejezéseket kell érteni, hanem a különleges jelmezeket és az eksztatikus beleélést is.

Az persze várható volt, hogy a Mayhem nem fennállásának leglátványosabb koncertjét fogja adni a méretében és adottságaiban egy közepes sufnival vetekedő Kék Yukban - de arra azért aligha számított valaki, amit a legtöbben kaptak. Aki keresztülverekedte magát azon a közönségen, amely egy kisebb kínai metropolist is könnyedén meg tudott volna tölteni, és nem szakadt le a veséje a mögötte lévők nyomásától, az az első sorból láthatta is a zenekart - a többiek meg csodálhatták az előttük állók hátát a zombivá pingált és három levágott disznófejjel tekéző, mikrofon gyanánt egy fordított keresztre feszített, négykarú Jézust használó Csihar és a mindvégig megdöbbentő pontossággal játszó zenészek helyett. Igaz, hallani még innen sem lehetett nagyon sokat: a Yuk konzervdobozának falai közt elvesztek az olyan remek számok, mint a Freezing Moon, a My Death vagy az A Time To Die. Egyvalamit azonban a legrosszabb helyszín sem tudna soha kivégezni: a Mayhem minden koncertjére jellemző hipnotikus és kaotikus hangulatot.

Kék Yuk, október 5.


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.