Lemez

Ráhúzta

John Frusciante: PBX Funicular Intaglio Zone

Zene

Alig több mint tíz évvel az egy szál akusztikus gitárral prezentált, kiváló klubkoncertjei után egy elektronikában derékig gázoló albummal jelentkezik a Red Hot Chili Pepperst 2009-ben másodszor is otthagyó John Frusciante, a két lábon járó öntörvényűség. Előzmények persze akadnak az életműben - az idei Letur-Lefr EP-vel már a stúdióalbumra hangolódhattak a rajongók, de említhetjük a Josh Klinghofferrel közös A Sphere In The Heart Of Silence-t vagy a legerősebb szólólemeznek tartott To Record Only Water For Ten Dayst is -, a gitár teljes háttérbe szorulása és az eklektikus hangzásvilág tudatos vállalása mégis újdonságnak tekinthető. Kapunk itt az ambienttől a Crystal Castles-féle flipperes-tetriszes kavalkádon át a Prodigy elektrorockjáig sok mindent, időnként még egy-egy torzított gitárriff is felismerhető, néhol pedig határozottan az a benyomásunk, hogy valami felettébb pszichedelikusnak szánt dolgot hallunk. A kritikus nehezen szabadul attól a gondolattól, hogy Frusciante egyszerűen ráhúzta az összes őt megihlető elektronikus zenei elemet egy évek óta jól működő dalszerzői alapra, majd ezt 37 percbe sűrítette.


 

A végeredmény egészen üdítő is lehet - példa rá a Ratiug vagy az Uprane -, összességében azonban a széteső darabok dominálnak, ahol az effektek és a dallammenet mintha külön utakon hömpölyögnének. A szokásosan erős vokál menti a menthetőt, és a többszöri hallgatás is az anyag előnyére válik, az alkalmi zenésztárs, Omar Rodríguez López elektronikai kirándulása mégis összehasonlíthatatlanul izgalmasabbra sikerült a The Mars Volta tavaszi albumán.

1998-ban, miután visszatért az RHCP-be, Frusciante leállíttatta a legsötétebb drogos évei alatt készített Smile From The Streets You Hold piaci forgalmazását. A PBX esetében ilyen radikális lépést nem tartanánk indokoltnak, de reméljük, hogy zenei kísérletezgetései során újragondolja még a hangszerekhez való viszonyát.

Record Collection, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.