Lemez

Ráhúzta

John Frusciante: PBX Funicular Intaglio Zone

Zene

Alig több mint tíz évvel az egy szál akusztikus gitárral prezentált, kiváló klubkoncertjei után egy elektronikában derékig gázoló albummal jelentkezik a Red Hot Chili Pepperst 2009-ben másodszor is otthagyó John Frusciante, a két lábon járó öntörvényűség. Előzmények persze akadnak az életműben - az idei Letur-Lefr EP-vel már a stúdióalbumra hangolódhattak a rajongók, de említhetjük a Josh Klinghofferrel közös A Sphere In The Heart Of Silence-t vagy a legerősebb szólólemeznek tartott To Record Only Water For Ten Dayst is -, a gitár teljes háttérbe szorulása és az eklektikus hangzásvilág tudatos vállalása mégis újdonságnak tekinthető. Kapunk itt az ambienttől a Crystal Castles-féle flipperes-tetriszes kavalkádon át a Prodigy elektrorockjáig sok mindent, időnként még egy-egy torzított gitárriff is felismerhető, néhol pedig határozottan az a benyomásunk, hogy valami felettébb pszichedelikusnak szánt dolgot hallunk. A kritikus nehezen szabadul attól a gondolattól, hogy Frusciante egyszerűen ráhúzta az összes őt megihlető elektronikus zenei elemet egy évek óta jól működő dalszerzői alapra, majd ezt 37 percbe sűrítette.


 

A végeredmény egészen üdítő is lehet - példa rá a Ratiug vagy az Uprane -, összességében azonban a széteső darabok dominálnak, ahol az effektek és a dallammenet mintha külön utakon hömpölyögnének. A szokásosan erős vokál menti a menthetőt, és a többszöri hallgatás is az anyag előnyére válik, az alkalmi zenésztárs, Omar Rodríguez López elektronikai kirándulása mégis összehasonlíthatatlanul izgalmasabbra sikerült a The Mars Volta tavaszi albumán.

1998-ban, miután visszatért az RHCP-be, Frusciante leállíttatta a legsötétebb drogos évei alatt készített Smile From The Streets You Hold piaci forgalmazását. A PBX esetében ilyen radikális lépést nem tartanánk indokoltnak, de reméljük, hogy zenei kísérletezgetései során újragondolja még a hangszerekhez való viszonyát.

Record Collection, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.