Lemez

Ráhúzta

John Frusciante: PBX Funicular Intaglio Zone

Zene

Alig több mint tíz évvel az egy szál akusztikus gitárral prezentált, kiváló klubkoncertjei után egy elektronikában derékig gázoló albummal jelentkezik a Red Hot Chili Pepperst 2009-ben másodszor is otthagyó John Frusciante, a két lábon járó öntörvényűség. Előzmények persze akadnak az életműben - az idei Letur-Lefr EP-vel már a stúdióalbumra hangolódhattak a rajongók, de említhetjük a Josh Klinghofferrel közös A Sphere In The Heart Of Silence-t vagy a legerősebb szólólemeznek tartott To Record Only Water For Ten Dayst is -, a gitár teljes háttérbe szorulása és az eklektikus hangzásvilág tudatos vállalása mégis újdonságnak tekinthető. Kapunk itt az ambienttől a Crystal Castles-féle flipperes-tetriszes kavalkádon át a Prodigy elektrorockjáig sok mindent, időnként még egy-egy torzított gitárriff is felismerhető, néhol pedig határozottan az a benyomásunk, hogy valami felettébb pszichedelikusnak szánt dolgot hallunk. A kritikus nehezen szabadul attól a gondolattól, hogy Frusciante egyszerűen ráhúzta az összes őt megihlető elektronikus zenei elemet egy évek óta jól működő dalszerzői alapra, majd ezt 37 percbe sűrítette.


 

A végeredmény egészen üdítő is lehet - példa rá a Ratiug vagy az Uprane -, összességében azonban a széteső darabok dominálnak, ahol az effektek és a dallammenet mintha külön utakon hömpölyögnének. A szokásosan erős vokál menti a menthetőt, és a többszöri hallgatás is az anyag előnyére válik, az alkalmi zenésztárs, Omar Rodríguez López elektronikai kirándulása mégis összehasonlíthatatlanul izgalmasabbra sikerült a The Mars Volta tavaszi albumán.

1998-ban, miután visszatért az RHCP-be, Frusciante leállíttatta a legsötétebb drogos évei alatt készített Smile From The Streets You Hold piaci forgalmazását. A PBX esetében ilyen radikális lépést nem tartanánk indokoltnak, de reméljük, hogy zenei kísérletezgetései során újragondolja még a hangszerekhez való viszonyát.

Record Collection, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.