Lemez

Mïus: Twentytwo 22

  • - minek -
  • 2018. június 17.

Zene

Álmos Gergely egyszemélyes elektronikus zenei projektje az idén sem hagy minket album nélkül: legalább egy­évnyi munka és sok-sok agyalás van benne, ami meglátszik a kész produkción. Mélyek és magasak, zenei eszközökkel illusztrált érzelmi hullámzások, széles gesztusokkal tálalt, de finom trükkökkel cizellált epikus darabok váltakoznak itt, introvertált, az álompopot négynegyedes kattogó elektronikába ágyazó szerzeményekkel. Álmos gyengéi a dalszerű formát szofisztikált elektronikával házasító darabok, melyeket remek érzékkel és aprólékos munkával rak össze. A Heavy Heart (amelyben Zolo énekel) a Radiohead-rajongók számára ajánlható, a Dust (vokál: Raf Skowroński) kivételesen reggae-ritmusú, míg Hegyi Dóri dalai az éber álomszerű So Rotten so Sweettől, a Sundays/
Cranes vonalat idéző Colourson át a szinte elektropop Archeologistig terjed.

Álmos azonban nem csak a vokálra épülő, a dalszerkezet nyomait magukon őrző darabokat dolgozta ki féltő alapossággal, de a tisztán instrumentális témákat is; ezekben szinte emberi hangon szólalnak meg a gépek is. Az Aureola óda a kilencvenes évek szívfájdító szintifüggönyben úszó transzzenéihez, a Mont cipőbámulós melankóliájára válaszként a Torsóban remekül csattan össze élő zene és elektronika. De talán a lemezt záró Hunters in the Storm húz a legmélyebbre: itt az EBM/indusztriál hatás egészen nyilvánvaló, a roncsolt, fémes szintiriffek szinte szétszaggatják a zene gondos munkával szőtt finom szövetét.

Théque Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.