Lemez

Mïus: Twentytwo 22

  • - minek -
  • 2018. június 17.

Zene

Álmos Gergely egyszemélyes elektronikus zenei projektje az idén sem hagy minket album nélkül: legalább egy­évnyi munka és sok-sok agyalás van benne, ami meglátszik a kész produkción. Mélyek és magasak, zenei eszközökkel illusztrált érzelmi hullámzások, széles gesztusokkal tálalt, de finom trükkökkel cizellált epikus darabok váltakoznak itt, introvertált, az álompopot négynegyedes kattogó elektronikába ágyazó szerzeményekkel. Álmos gyengéi a dalszerű formát szofisztikált elektronikával házasító darabok, melyeket remek érzékkel és aprólékos munkával rak össze. A Heavy Heart (amelyben Zolo énekel) a Radiohead-rajongók számára ajánlható, a Dust (vokál: Raf Skowroński) kivételesen reggae-ritmusú, míg Hegyi Dóri dalai az éber álomszerű So Rotten so Sweettől, a Sundays/
Cranes vonalat idéző Colourson át a szinte elektropop Archeologistig terjed.

Álmos azonban nem csak a vokálra épülő, a dalszerkezet nyomait magukon őrző darabokat dolgozta ki féltő alapossággal, de a tisztán instrumentális témákat is; ezekben szinte emberi hangon szólalnak meg a gépek is. Az Aureola óda a kilencvenes évek szívfájdító szintifüggönyben úszó transzzenéihez, a Mont cipőbámulós melankóliájára válaszként a Torsóban remekül csattan össze élő zene és elektronika. De talán a lemezt záró Hunters in the Storm húz a legmélyebbre: itt az EBM/indusztriál hatás egészen nyilvánvaló, a roncsolt, fémes szintiriffek szinte szétszaggatják a zene gondos munkával szőtt finom szövetét.

Théque Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.