Koncert

Mahler II. „Feltámadás” szimfóniáját

  • - kling -
  • 2018. június 17.

Zene

Mahler II. „Feltámadás” szimfóniáját régóta kényszeresen meg akartam érteni. Mármint az eszemmel. Aztán jött Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekarral, a nyitótaktusokban a mélyvonósokkal megásatta a síromat, és a fagott vad böffentéssel belelökött az üregbe. Élve eltemetve vártam a feltámadást. Elhagyott a ráció. Nem segített, hogy Mahler a gigantikus c-moll mű minden egyes tételéhez kimerítően részletes magyarázó szöveget írt. Az interpretációk többsége nem is a hangjegyeket, hanem mintha egyenesen ezeket a szerzői utasításokat játszaná. Ezért éri Mahler zenéjét sokszor a vád: giccses, hatásvadász, túl direkt, szájbarágós.

Fischer Iván viszont azért válhat minden idők egyik legjelentősebb Mahler-karmesterévé, mert alapvető törekvésnek tűnik nála a mű racionálisan értelmezhető tartományának teljes felszámolása. Fischer felgyújtja a mahleri hangokat, és ezzel elzárja a visszafelé vezető utat. A „Feltámadás”-t egyetlen és utolsó lehetőségként szólaltatja meg, keze alatt a szimfónia szétfeszíti a műfaji kereteket, túlcsordul önmagán, és elkezdi átvenni a világ helyét.

„Miért létezünk? Ez az általam feltett, és a Másodikomban megválaszolni óhajtott legnagyobb emberi kérdés” – írja Mahler programként. Fischer veszi a bátorságot, és a kérdés helyett azt kiáltja: Mert létezünk! Ez az, ami az égig hatolva sokszorozódik meg a vonósok izgatott trioláiban, az üstdobok dörömbölésében, a fafúvósok sikításában, a fagottok makogásában, a hárfák sóhajaiban, a kürtök és trombiták végítéletében. Ez tör fel olyan mélyről Elisabeth Kulman váteszi altjában, ez nyer még nagyobb bizonyosságot Christiane Karg éteri szopránjában, amit a pazar Cseh Filharmónia Énekkara először csak suttogva, majd egyre nagyobb és nagyobb természeti erővel hoz a felszínre. Fischer Iván azt üzeni Mahlernek: Kedves Mester, nem az a kérdés, hogy van-e élet a halál után. Az a kérdés, hogy van-e élet az életben.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 11.

 



Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.