Koncert

Mahler II. „Feltámadás” szimfóniáját

  • - kling -
  • 2018. június 17.

Zene

Mahler II. „Feltámadás” szimfóniáját régóta kényszeresen meg akartam érteni. Mármint az eszemmel. Aztán jött Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekarral, a nyitótaktusokban a mélyvonósokkal megásatta a síromat, és a fagott vad böffentéssel belelökött az üregbe. Élve eltemetve vártam a feltámadást. Elhagyott a ráció. Nem segített, hogy Mahler a gigantikus c-moll mű minden egyes tételéhez kimerítően részletes magyarázó szöveget írt. Az interpretációk többsége nem is a hangjegyeket, hanem mintha egyenesen ezeket a szerzői utasításokat játszaná. Ezért éri Mahler zenéjét sokszor a vád: giccses, hatásvadász, túl direkt, szájbarágós.

Fischer Iván viszont azért válhat minden idők egyik legjelentősebb Mahler-karmesterévé, mert alapvető törekvésnek tűnik nála a mű racionálisan értelmezhető tartományának teljes felszámolása. Fischer felgyújtja a mahleri hangokat, és ezzel elzárja a visszafelé vezető utat. A „Feltámadás”-t egyetlen és utolsó lehetőségként szólaltatja meg, keze alatt a szimfónia szétfeszíti a műfaji kereteket, túlcsordul önmagán, és elkezdi átvenni a világ helyét.

„Miért létezünk? Ez az általam feltett, és a Másodikomban megválaszolni óhajtott legnagyobb emberi kérdés” – írja Mahler programként. Fischer veszi a bátorságot, és a kérdés helyett azt kiáltja: Mert létezünk! Ez az, ami az égig hatolva sokszorozódik meg a vonósok izgatott trioláiban, az üstdobok dörömbölésében, a fafúvósok sikításában, a fagottok makogásában, a hárfák sóhajaiban, a kürtök és trombiták végítéletében. Ez tör fel olyan mélyről Elisabeth Kulman váteszi altjában, ez nyer még nagyobb bizonyosságot Christiane Karg éteri szopránjában, amit a pazar Cseh Filharmónia Énekkara először csak suttogva, majd egyre nagyobb és nagyobb természeti erővel hoz a felszínre. Fischer Iván azt üzeni Mahlernek: Kedves Mester, nem az a kérdés, hogy van-e élet a halál után. Az a kérdés, hogy van-e élet az életben.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 11.

 



Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.