„A szellemi élet hatalmi meghódítása” – Krausz Tamás a Veritas Intézetről

Belpol

Előző cikkünkben már olvashatták történészek véleményét a Veritas Intézet létrehozásáról. Kérdéseinket eljuttattuk Krausz Tamáshoz is, aki kizárólag válaszainak szerkesztetlen közléséhez járult hozzá.

magyarnarancs.hu: Ön szerint szükség volt-e ezekre az intézetekre így együtt, illetve külön-külön? Milyen hiányt pótolnak, tudnak-e olyan feladatokat ellátni, melyeket a humán tudományok létező intézményrendszere eddig nem tudott?

Krausz Tamás: Az igazi kérdés nem az, hogy milyen formában van szükség ezekre az intézetekre, hanem az, hogy miért hozzák ezeket létre. Ezeknek az intézeteknek az a szerepe, hogy a kiépülő új tekintélyuralmi rendszer ideológiai-legitimációs feladatait ellássák, a történelem értelmezésében és a társadalmi gondolkodásban egyáltalán uralomra juttassák a neohorthysta, azaz nacionalista, tekintélyelvű, államközpontú történelem- és világlátást, amely végső soron a fennálló hierarchikus és elnyomó rendszer igazolását nyújtja.

false

 

Fotó: MTI – Kovács Attila

magyarnarancs.hu: Az MTA intézetei és az egyetemek is pénzhiánnyal küzdenek. Ön szerint van meggyőző magyarázat arra, miért nem az eddigi munkájukkal már bizonyított műhelyek kapnak plusztámogatást?

KT: Erre van világos magyarázat. Az akadémiai intézetek és az egyetemek még rendelkeznek az autonómia, a hatalomtól független gondolkodás bizonyos elemeivel, hiszen ezekben az intézetekben és  egyetemi tanszékeken még sokszínű szellemiség létezik, még számos kutató nem hódolt be az új uralkodó, ún.  keresztény-nemzeti  népbutításnak. Az új intézetek mindaddig fontos szerepet játszanak majd a hatalom kezében, amíg be nem fejeződik az akadémiai intézetek és egyetemek hatalmi gleichschaltolása, „bedarálása”. A hatalom komoly fizetésekkel készen áll egy új, fiatal generáció megvásárlására is.

magyarnarancs.hu:  Szakály Sándor, a főigazgatói poszt egyik várományosa lapunknak úgy nyilatkozott, hogy „a rendszerváltás óta számos hasonló intézet alakult – például a Habsburg Történeti Intézet vagy a XX. Század Intézet –, és korábbról nem emlékszem ilyen felzúdulásra”. Ön lát lényegi újdonságot a jelenlegi kormány intézetalapítási politikájában?

KT: Ez mellébeszélés. Ez állami intézet lesz, közvetlenül kormányintézet, pártintézet, amelynek szellemiségére és funkciójára fentebb már kitértem.

magyarnarancs.hu:  Egyetért-e azokkal a kritikákkal, amelyek aggasztónak tartják, hogy egy történelmi kutatóközpont a Miniszterelnökség irányítása alatt áll majd?

KT: Az aggasztó jelekkel már a rendszerváltás óta újra meg újra találkozunk. Szerintem ma már többről van szó. Ismétlem, kiépül a szellemi szférában is az új tekintélyuralmi rendszer. Ezek az intézetek e rendszer szerves alkotóelemei. A rendszerről van szó, nem egy-két intézet érdekes itt önmagában.

magyarnarancs.hu:  Mit gondol a Veritas kormányrendeletben vázolt koncepciójáról, céljairól? Mennyire tekinthető elfogulatlan, szakmai célkitűzésnek a magyar közjogi hagyományok méltó bemutatása, az elmúlt másfél évszázad eseményeinek a nemzettudatot erősítő feldolgozása és a jól megalapozott nemzeti történelmi tudat kialakulásának támogatása? Egyáltalán, hogyan ítélhető meg, hogy adott kutatás támogatja-e a fenti célokat?

KT: A szellemi élet hatalmi meghódításának logikus lépése ez. A belső cenzúra hatalmi nyomás alatt gyorsan kialakul a magyar értelmiségiben, hiszen retteg attól, hogy nem felel meg az elvárásoknak, hogy nem tartozik valamely szekértáborhoz, és kiebrudalják az állásából, megalázzák, kirekesztik és kriminalizálják. Itt a politika fogja megrendelni a szellemi termék végeredményét, illúzióink ne legyenek.

magyarnarancs.hu:  Mennyire elégedett a történészszakma eddigi reakcióival? Ha elégedetlen, ön szerint mi lenne a megfelelő viselkedés, hozzáállás a szakma részéről?

KT: Sajnos, a kollégák jelentős része – még ha feszengve és viszolyogva tekint is a folyamatokra – lenyeli a békát, könnyebb útnak tetszik a hatalom kiszolgálása, mint a szembenállás, a tiltakozás. Ennek mély hagyománya van a magyar történelemben. Utalnék az értelmiség fejlődésének arra a vonására, amely más kelet-európai nemzetek esetében talán nem ilyen erős, a hatalomnak való alárendelődés szokása, tradíciója minden vonzásnál erősebb. Semmilyen komoly tiltakozás nem volt. Romsics úrék ölbe tett kézzel veszik tudomásul az eseményeket. Hallottam, az Akadémián és az egyetemeken egy-két kolléga majdnem tiltakozott, de azután ez is alábbhagyott, hamvába holt. Az értelmiség alapvető csoportjai már megkötötték az új rendszerrel a kompromisszumot, amely szimbolikusan kifejeződött a történész Romsics Ignác tézisében, miszerint a népirtó Horthy-rendszer hármas fölé osztályzatot érdemel. Berzsenyit parafrazeálva azt mondhatjuk: nem te valál vesztes, hanem a kor lelke: elnyomás.

Krausz Tamás az MSZP egykori politikusa, az MTA doktora, az ELTE BTK egyetemi tanára. Kutatási területe Kelet-Európa története az új- és jelenkorban. Gyáni Gábor, Földes György, Klaniczay Gábor és Gerő András válaszai itt olvashatók.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.