A tb-önkormányzatok vége: Keresztút

  • B. I.
  • 1998. július 23.

Belpol

A héten életbe lép a társadalombiztosítási önkormányzatokat megszüntető törvény. A Fidesz teljesítette egyik legrázósabb ígéretét. Papíron, legalábbis.
A héten életbe lép a társadalombiztosítási önkormányzatokat megszüntető törvény. A Fidesz teljesítette egyik legrázósabb ígéretét. Papíron, legalábbis.

Amikor Orbán Viktor a választási győzelem után néhány nappal bejelentette a tb-önkormányzatok felszámolásának szándékát, sokan vélték úgy (többek között mi is), hogy a Fidesz talán túl korán nyitott frontot. Orbán még kijelölt miniszterelnök sem volt, mégis hadat üzent annak a két testületnek, amelyekkel szemben nemcsak a Horn-kormány legjelentősebb minisztere (Bokros Lajos) bizonyult tehetetlennek, hanem sokszor maga a miniszterelnök is.

A Fidesz

a kezdetektől ellenezte

a - Bokros szavaival: - "szakszervezeti ihletettségű" tb-önkormányzatok felállítását; mindvégig amellett kardoskodott, hogy az egészség- és nyugdíjbiztosítási alapokat a parlamentnek felelős, hozzáértő pénzügyi szakemberek igazgassák. A párt következetes maradt, s mivel az immár vezető kormányerőnek semmiféle "szakszervezeti elkötelezettsége" sincs, példátlanul rövid idő alatt lezavarták a parlamentben e kérdést.

A Fidesz mindezt az Alkotmánybíróság (AB) azon májusi döntésével indokolta, amely illegitimnek mondta ki a jelenlegi tb-önkormányzatokat. Az AB szerint az önkormányzatokban helyet foglaló szakszervezetek nem képviselik a járulékfizetők többségét; ugyanakkor a testület azt is megállapította, hogy mindebből nem következik automatikusan a jelenlegi önkormányzati mandátumok azonnali megsemmisítése. Az alkotmányellenes helyzetet az alkotmánybírósági verdikt szerint 2000. január 1-jéig kell megváltoztatni. Ez utóbbi kitétel azért érdekes, mert a lapunk megjelenésének napján életbe lépő törvény alkotmányossági vizsgálatát az MSZOSZ elsősorban erre alapozza. A kormány álláspontja viszont az, hogy bár az AB valóban nem rendelkezett az önkormányzatok azonnali megszüntetéséről, ám ennek az ellenkezőjét sem állította.

A Fidesz tehát régi elképzelését valósította meg az önkormányzatok felszámolásával. Ám úgy tűnik, mintha maguk a fiatal demokraták lepődtek volna meg a legjobban azon, hogy ilyen simán mennek a dolgok. Jó néhány jel arra mutat, hogy a Fidesz elbizonytalanodott, s egyelőre nemigen tud válaszolni a "hogyan tovább"-ra.

Múlt héten, szemben az előzetes elképzelésekkel, a kormány mégsem döntött Selmeczi Gabriellának, a tb-alapok felügyeletét ellátó kormánybiztosnak a kinevezéséről, illetve a feladatait meghatározó rendeletről. Ezen a héten azonban már mondani kell valamit, hiszen a törvény, mint említettük, életbe lép. Vannak azonban további gondok is: a kormány három hónapot adott magának arra, hogy részleteiben is kidolgozza azokat a jogszabály-módosításokat, amelyek törvényileg szabályoznák az állami felügyeletet. Vagyis lesz egy olyan időszak, amikor, elvileg, bármi és bárminek az ellenkezője is megtörténhet, és éppen a törvényi rendezetlenség miatt bármiről és bárminek az ellenkezőjéről is ki lehet mutatni, hogy az rendben történt. Márpedig a Fidesz éppen az ilyesfajta zavaros helyzetekre (is) hivatkozva hirdette a "pazarló és felelőtlenül gazdálkodó" önkormányzatok megszüntetésének a szükségességét.

Vegyük a tb talán legproblematikusabb területét, az alapok vagyongazdálkodását. Mindenekelőtt azt kell tudnunk, hogy a tb vagyongazdálkodásáról

mindmáig nincs törvény,

és úgy tűnik, nem is lesz. Márpedig kéne: úgy tűnik, hogy a Fidesz-szakértők választások előtti markáns véleménye (a tb-nek semmi szüksége vagyonra, azt vissza kell az alapoktól venni) némileg felpuhult. Ellenzéki pozícióban határozottan állították, hogy az önkormányzatok homályos tranzakciói (például a nagybankokkal, s különösen az egészségbiztosítóban) a majd´ százmilliárdos vagyontömeg létéből, illetve e vagyon kezelésének a szabályozatlanságából fakad. Hogy kormányra kerülve miért változott e vélemény, nem tudjuk pontosan, csak sejthetjük: talán a banki és egyéb részvények miatt (bár ennek jelentőségét nem misztifikálnánk, még a Postabank okán sem), talán amiatt, hogy a vagyon "ésszerű" felélésével lehessen tömködni a tb-költségvetés lyukait (s ily módon tehermentesíteni az állami büdzsét), vagy esetleg amiatt, hogy a vagyon "működtetésével" gazdasági érdekcsoportokat lehessen a kormány mögé csalogatni.

Bauer Tamás (SZDSZ) a július 11-i Magyar Hírlapban egy igen tanulságos párhuzamra hívja fel a figyelmet: összeveti az önkormányzatok megszüntetése ellen fellépő Nagy Sándor (MSZP) minapi érveit Selmeczi Gabriellának a nyugdíjreform vitája kapcsán elmondott, egy évvel ezelőtt kifejtett álláspontjával. A két politikus ugyanazon az alapon támadja a másik pártot: hogy ti. az (mármint a "másik") pénzügyi körök érdekeit szolgálja s nem a járulékfizetőkét (a polgárokét).

Alapvető problémáról beszél Bauer: a tb-vel kapcsolatos viták

eredendően pártpolitikai

jellegéről. Ahogyan azt két héttel ezelőtti írásunkban is említettük (Kristálygömb, MaNcs, július 9.), a vagyongazdálkodás csupán a tb-problematika egyik (bár tényleg fontos) szelete. Ebben valóban tetten érhető az elmúlt időszaknak az a sajátos gazdasági-politikai mechanizmusa, amellyel korábban lapunk is többször foglalkozott. E téma azonban négy-öt magasan kvalifikált gazdasági nyomozóval viszonylag gyorsan rövidre zárható lenne egyszer s mindenkorra (csak éppen határozott és egyértelmű politikai szándék kéne hozzá, végre-valahára). Ám arról, amit röviden hatékony és működő egészségügyi és nyugdíjrendszernek, még rövidebben a társadalombiztosítás átfogó reformjának szokás nevezni, változatlanul semmit sem tudunk.

A Fidesz (pillanatnyi?) megtorpanása e koncepcióhiánnyal is magyarázható. (Vagy ha van koncepció, egyelőre ügyesen titkolják.) Persze ne legyünk igazságtalanok: az, hogy a tb elsősorban pártpolitikai kérdés, annak köszönhető, hogy a tb-önkormányzatok ´93-as felállítása mindenekelőtt a karanténból kitört MSZP 1994 előtti főpróbája, illetve a szocialisták legfőbb szövetségesének, a SZOT/MSZOSZ-nek a legitimációs hadjárata és a két erő gazdaságipozíció-szerző akciója volt. (Félreértések elkerülése végett: az MDF célja is ugyanez volt, csak rosszul mérték föl a terepet.) A Fidesz ezt akkor jól látta: az önkormányzatiság (illetve annak túl korai bevezetése) ellen emiatt küzdöttek. Nyilván elégtétel számukra, hogy ennek most ők vethetnek véget.

Májusban a Fidesz került abba a pozícióba, amelyben 1993 és 1998 között az MSZP, illetve az MSZOSZ volt. Kérdés, ellenállnak-e annak a kísértésnek, hogy a tb irdatlan (és hangsúlyozzuk, változatlanul "szabályozatlan") vagyonát ne használják fel egy saját (és egyelőre nemigen létező) gazdasági-politikai érdekcsoportosulás létrejöttének "megfinanszírozására" (megrendelések, illetve vagyonkezelési megbízások formájában, példa bőven van). Ha igen, akkor végre a tb kapcsán is lehet talán érdemi dolgokról beszélni. Ha nem, akkor a látszat ellenére sem változik majd semmi. És persze nem lesz elegendő négy-öt magasan kvalifikált gazdasági nyomozó.

B. I.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.