Áer árendába - Reptér-privatizáció

  • Bogár Zsolt
  • 2005. november 24.

Belpol

Perek és vizsgálatok sora vet árnyékot a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjára, miköz-ben a költségvetésnek égetően szüksége lenne a már előre borítékolt csúcsbevételre. Az év üzleti tranzakcióján több száz milliárd forint a tét, valamint az eladás szerteágazó jogi következményei.

Perek és vizsgálatok sora vet árnyékot a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjára, miköz-ben a költségvetésnek égetően szüksége lenne a már előre borítékolt csúcsbevételre. Az év üzleti tranzakcióján több száz milliárd forint a tét, valamint az eladás szerteágazó jogi következményei.

"Mi egyet tehetünk: abszolút tiszta privatizációt csinálunk" - nyilatkozta lapunknak egy bő hónappal ezelőtt Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke. Akkor már túl voltunk a Fővárosi Bíróság jogerős ítéletén, amely megsemmisítette a BA részvényeire kiírt első - nyil-vános, kétfordulós - pályázatot, mert a privatizőr elmulasztott konzultálni a reptéri dolgozókkal a magánosításról, noha ez törvényi kötelezettsége lett volna (lásd: "Kockázat nélkül nincs győzelem", Magyar Narancs, 2005. október 20.). Az interjú megjelenése előtti napon dőlt el: a kormány a gyors eladás érdekében zártkörű, egyfordulós pályázat mellett kötelezte el magát, melyre a lefújt tender első körét túlélő öt céget hívták meg. Múlt hét pénteken a BA Rt. üzemi tanácsa (üt)

ismét közbeavatkozott

Ezúttal a Legfőbb Ügyészségtől kért intézkedést, hogy állapítsa meg: a BA Rt. részvényei nem tartoznak a privatizációs törvény (pt) hatálya alá, így az ÁPV Rt. nem is értékesítheti őket. A pt ugyanis pontosan meghatározza, hogy milyen eredetű vagyonelemekre vonatkozik, és a BA Rt. ezek közül egyiknek sem feleltethető meg. Azaz az így kötött privatizációs szerződés érvénytelen. Álláspontjukat a szakszervezetek már szeptember végén tudatták Vági Mártonnal, az ÁPV Rt. vezérigazgatójával, de úgy tűnik, a foglalkoztatási és a bérfejlesztési garanciák érdekében foly-tatott tárgyalások késleltették a beadványt, így csak a november 14-i pályázati határidő lejárta után fordultak az ügyészséghez.

A privatizációs eljárás a megkérdezett jogi szakértők szerint más okból is támadhatónak bizonyulhat. A kormány a BA Rt. részvényeit a vagyonkezelői jog határozott időre szóló értékesítésével együtt árulja. Az utóbbi tipikusan az állami vagyoni jogok átengedését jelenti, így azt nem a pt, hanem a koncessziós törvény szellemében kellene megtenni. De ha a pt-t vesszük alapul, zártkörű pályázatra akkor is csak kivételesen kerülhetne sor: és a költségvetés helyzete nem tekinthető ilyen indoknak. Az első körben kiesett négy befektető méltánytalannak találhatná az eljárást. Különösen, ha az új pályázat miatt elölről kezdődött a licit, és a meghívott versenyzők nem ígérték túl a korábban megajánlott árat. Az európai kartellszabályokkal ellentétes, és sérti a versenyeztetés tisztaságát, hogy az érvénytelenített tender első körének továbbjutói még az új pályázat kiírása előtt betekinthettek a BA Rt. cégdokumentumaiba, és részletes adatszolgáltatást kaptak.

Az ÁPV Rt. elnöke a már idézett interjúban utalt arra, hogy "a privatizáció során többéves rendezetlenséget kellett (volna) rendezetté tenni", és hogy a probléma gyökere az Orbán-kormány idejére nyúlik vissza, amikor a reptér-költségvetési szerv (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság, LRI) átalakult gazdasági társasággá (BA Rt.). Az átalakulás kulcsa a légügyi törvény megváltoztatása nyomán kiadott 2001. december 20-i miniszteri rendelet volt, melyben Fónagy János akkori szakminiszter megszüntette az LRI-t, feladatait pedig megosztotta. A légi irányítást és a légiforgalmi szolgálatok ellátását a központi költségvetési szervként megalapított HungaroControl kapta. Ferihegy üzemeltetésével és fejlesztésével a 2001 szeptemberében létrehozott, százszázalékos állami tulajdonban lévő BA Rt.-t bízták meg. A "nem" szavazat nélkül, nagy többséggel elfogadott légügyi törvény módosítása megtiltotta a reptér üzemeltetésének átengedését harmadik személynek, ami - mint pár nappal később egyértelművé vált - a reptér terminálte-rületeinek "visszaállamosítását" célozta.

A mostani privatizáció értékeléséhez nem árt felidézni a reptér történetének fontosabb mozzanatait. (A témát az Élet és Irodalom 2005. október 29. és november 11. száma dolgozta föl.) Ferihegy terminálberuházásait az állam kül-földi tőke bevonásával valósította meg. Már a 2/A terminál is osztrák tőkéből épült 1985-ben. A bővítésre, illetve a 2/B terminál felépítésére koncessziós keretek között kerestek beruházótársat. A kiválasztás előminősítési eljárással kezdődött 1992-ben, és a kétfordulós pályázat végül egy amerikai konzorcium és egy kanadai cég között dőlt el, az utóbbi javára. Az Airterminal Development Corpo-rationnel (ADC) az LRI 1995 már-ciusában kötött szerződést. A be-ruházás megvalósítására és a terminálok későbbi üzemeltetésére az ADC egymilliós törzstőkével létrehozta a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-t, melyben a kormány felhatalmazásával az LRI 1997. február 18-án 66 százalékos üzletrészt szerzett. A projekt finanszírozása, illetve a fejlesztéssel kapcsolatos adósságszolgálat teljesítése érdekében az ADC 16,765 millió dollár értékben törzstőkeemelést hajtott végre - anélkül, hogy befolyása a projektcégben megváltozott volna. (Azaz az állam nevében is tőkét emelt.) Ennek ellentételezésére, illetve a terminálok hasznosításának szabályozására az LRI és a FUF között határozott időre (minimum 12 évre) szóló haszonbérleti szerződés köttetett. A lényege az volt, hogy a Kincstári Vagyonigazgatóság (KVI) a reptér korlátozott vagyonkezelői jogát az LRI-n keresztül a FUF Kft.-be vitte be. A jog a terminálbevételek beszedésére és azzal való gazdálkodásra korlátozódott, amiért a FUF Kft. koncessziós díj fizetését vállalta. A díjba beleszámított a magántőkéből megvalósított repülőtéri beruházások értéke, a terminálterületek kifizetett bérleti díja és a FUF Kft.-ben lévő állami tulajdonra eső osztalék mennyisége. A szerződést a megszületését követően több kritika érte, mondván, hogy rossz üzlet a magyarok számára, mert a befektető kevés saját tőkével aránytalanul nagy nyereséglehetőséghez jutott. Ennek ellentmondott az Ernst & Young nemzetközi könyvvizsgáló tanulmánya, mely a szerződést mindkét fél számára kiegyensúlyozottan előnyösnek ítélte, és a 15,4 százalékban maximált megtérülési rátát sem nevezte kirívónak. Az államnak a legnagyobb kockázatot az jelentette, hogy készfizetési garanciát vállalt arra a 103 millió dolláros hitelre, melyet a FUF Kft. az OTP Bank vezette magyar-kanadai bankkonzorciumtól vett fel. A cég eredményes gazdálkodása miatt az adósságszolgál-tatás azonban sosem volt veszélyben. Az üzemeltetés közös tapasztalatai alapján a felek így is élhettek volna a szerződés tárgyalásos úton történő módosításával, mivel a légi forgalmat az üzleti tervben meglehetősen alultervezték. De nem ez történt. A BA Rt. az említett szakminisztériumi rendelet következményeként a FUF Kft.-vel kötött szerződéseket nem fogadta el magára nézve kötelezőnek, és

2002. január elsejétől

megszűntnek tekintette. A "kanadaiakat de jure kitették" Ferihegyről, valójában mint problémás felet elrejtették a Reptéri Oktatási Központban, hogy ne legyenek a befektetők szeme előtt. Pedig a Horn-kormány Kanadával és az ADC off-shore cégét bejegyző Ciprussal is befektetésvédelmi szerződést kötött a megállapodás körülbástyázására. A bankok ezek után "lejárttá" nyilvánították a hitelt, a még meglévő adósság visszafizetésére pedig azonos összegű hitelt adtak a BA Rt.-nek - az eredeti adós, a FUF Kft., illetve a kanadai beruházók megkérdezése nélkül! Az OTP Bank vezette konzorcium pedig a mai napig nem tud jogcímet megjelölni a BA Rt. általi megfizetés befogadására.

A 2001-es miniszteri rendelet nyomán hozott lépések a FUF Kft.-t megbénították, de az államosítási kísérlettől függetlenül a FUF-üzletrészre szóló vagyonkezelési szerződés nem vált semmissé. Nem járt le a futamidő, a FUF sem szűnt meg jogutód nélkül, nem indokolta semmi a rendkívüli felmondást, és a jogosult (KVI) sem vonta vissza a vagyonkezelői jogot. Ellenkezőleg: egyedül a FUF Kft. rendelkezik érvényes vagyonkezelési szerződéssel, a BA Rt.-nek nincs támadha-tatlan szerződése. Mindez pedig nemcsak a kiebrudalt FUF Kft.-nek, illetve kisebbségi tulajdonosának, a kanadai ADC Kft.-nek a magyar állammal szembeni kártérítési igényeit alapozza meg, hanem kihat mindarra, ami a későbbi állapot legalizálására szolgál, valamint a vagyonkezelési jog újbóli értékesítését illeti.

Mészáros Tamás a Narancsnak adott interjújában utalt arra, hogy a kártérítési perekben az állam jótáll, így az eljárást a benyújtott keresetek nem akasztják meg. Az ÁPV Rt.-nek az volt a feladata, hogy a kincstárral kötendő vagyonkezelési szerződést "tökéletessé" tegye, "beleértve a vagyonleltárt, illetve a vagyonértékelést". Ha a kanadai fél olyan pert indít, ami nem kártérítést kér a bíróságtól, hanem az eredeti állapot helyreállítását, az be-láthatatlan következményekkel jár a befektetőre, hiszen a FUF ismét haszonbérlővé válhat.

A vagyonátadás ugyanis a Fónagy-féle rendelet nyomán elmaradt: egyszerűen elfelejtkeztek rendelkezni a FUF Kft.-ben lévő üzletrész jogutódlásáról. Csak egy évvel később, 2002. december végén született meg a KVI és a BA Rt. közötti vagyonkezelési szerződés, melynek érvényességét erősen aláássa, hogy nincs benne: pontosan milyen vagyonra, milyen ellenér-téken és mennyi időre köttetett, ugyanakkor rendelkezik a vagyonkezelési jog átruházásának lehetőségéről, ami felvillantja e jog újbóli eladását. A dokumentum leszögezi: a reptér ingatlan, ám a vagyonkezelői jog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése, ami az ingatlan kezelésbe vételének feltétele, még mostanra sem történt meg maradéktalanul. 2003 áprilisában a KVI és a BA Rt. közös nyilatkozattal módosította a meglévő kontraktust, melyben már megállapították a vagyonkezelési jog ellenértékét, ami fillérre pontosan megegyezett a FUF Kft.-től különös körülmények között átvállalt és kifizetett bank-hitel összegével (24,991 milliárd forint). Az így definiált vagyonkezelési díjat tíz évre előre teljesítettnek tekintették, és éves bontásban tervezték bevezetni a könyvekbe. Az új vagyonkezelési szerződés úgy néz ki, mintha a vagyonkezelői jogot a FUF Kft. után sikerült volna még egyszer eladni. A BA Rt. 10 és 30 milliárd Ft közötti éves nyereségéhez viszonyítva a 2,5 milliárdos vagyonkezelői díj meglehetősen értékaránytalan, viszont arra alkalmas, hogy csökkentse az adózás előtti árbevételt.

A FUF Kft. ellehetetlenítéséből létrejött helyzetet a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormány sem reparálta: a jelenlegi vagyonkeze-lési szerződés foltozgatásával erre nincs is mód. A fő probléma az, hogy a BA Rt. a jogutódlással csak annyi jogot és kötelezettséget szerezhetett, amennyivel a jogelőd is rendelkezett. Mivel a jogokat az LRI meghatározott időszakra eladta a FUF Kft.-nek, azt a BA Rt. (vagy ha a privatizációt nézzük: bárki más) csak a FUF-tól szerezheti meg szerződés útján. Vagyis a szálak elvarrásához a vagyonjogi helyzetet tárgyalásos úton kellene rendezni a FUF-fel. A cég kártalanítása - ami miatt már több per is folyamatban van (lásd Mennyi kereset! című keretes írásunkat) - csak egy dolog. További kockázatot rejthet, ha peren kívüli megegyezés hiányában a választott bíróság az eredeti állapot helyreállítása mellett dönt. Ebben az esetben nemcsak a FUF Kft.-t kell kártalanítani az elmaradt bevételeiért, hanem a privatizációs pályázat nyertesét is. Ami a gyakorlatban azt jelentheti, hogy minél nagyobb a privatizációs bevétel, annál magasabb kártérítést kell fizetni. Ha a FUF működési joga helyreáll, a BA Rt. összes szerződése megkérdőjeleződhet. A reptéri beruházásokhoz (legyen az gyorsvasút vagy ferihegyi városközpont) pedig a FUF engedélyére lesz szükség.

Míg az első pályázati kiírás értelmében a nyertes lemondott volna a megállapodás felülvizsgálati lehetőségéről, illetve legfeljebb egyeurós kártérítést követelhetett volna, a kormány az új tenderben vállalta a jogi kockázatokat. Ha a BA Rt. vagyonkezelői jogát az eszközei vagy részvényei kisajátításával korlátoznák (lásd: államosítás), vagy a FUF Kft. által indított perekben visszaállítanák az eredeti állapotot, a vevőnek visszajárna a vételár - megtoldva a megtérülési ráta alapján kiszámított nyereséggel.

A zártkörű tenderre az érvénytelenített privatizációs eljárás első körének továbbjutói - két német, egy brit, egy dán és egy ausztrál pályázó - kaptak meghívást. Az utóbbi kettő, a Copenhagen Airports és a Macquire kiszállt, a frankfurti repteret üzemeltető Fraport AG, az athéni és a düsseldorfi légikikötőt működtető Hochtief Airport vezette konzorcium, valamint a Heathrow-t üzemeltető British Airport Authority (BAA) viszont tett ajánlatot. A Manager Magazin októberi információja szerint az első, érvényét vesztett tenderen a szakmai és a pénzügyi rész összesítésében a BAA került az első helyre, a Hochtiefet és Fraportot megelőzve. A legmagasabb egyszeri tranzakciós díjat azonban a Hochtief ajánlotta: 390 milliárd forintot.

A jelentős készpénztermelő képességű BA Rt. piaci értéke a cég kereskedelmi adatainak és a privatizációs csomag tartalmának nyilvánosságra hozatalával gyorsan megugrott. Míg kora tavasszal 50-60 milliárdos bevétellel kalkuláltak, ma már a Hochtief ajánlatát is meghaladó,

500 milliárd feletti bevétel

sem elképzelhetetlen. A rekordár rendben lévő is lehetne, ha csak a haszonbérlet hetvenöt évre szóló futamidejét vagy az utasforgalom várható növekedését néznénk. De ahogyan emelkedik az ár, úgy fogyatkozik a vagyon. A Heti Válasz értesülése szerint nyáron kiszervezték a BA Rt.-ből a földi kiszolgálási üzletágat bonyolító, idén várhatóan 5,5 milliárdos forgalmat eredményező Budapest Airport Handling Kft.-t. Lapunk úgy tudja, hasonló dolgok történnek a reptéri fegyveres biztonsági őrséget irányító Biztonsági Igazgatósággal, mely a repülésvédelmi feladatok ellátása címén jelenleg minden utas után kap egy eurót. Az állam emellett nem hagy bent készpénzt a cégben: úgy tudjuk, kilencmilliárd forintot von ki a BA Rt.-ből az eladás előtt.

A vagyonkezelői jog értékesítéséből befolyó összeg a KVI-nél landolna, és a költségvetés helyzetét enyhítené. A cég részvényeinek (75 százalék mínusz egy szavazat) az ellenértéke kerülne az állami vagyonkezelőhöz - mint privatizációs bevétel.

A pályázatok tartalmáról már korábban is nagyon kevés információ szivárgott ki. A reptér privatizációját közelről ismerő forrásunk szerint akadt néhány "apróság", ami a BAA-nak kedvezett: például az angolszász világban elterjedt számviteli típus szerint kellett kiszámítani az üzleti eredményt és az utasforgalmat a szakmai befektetői státus igazolására. A hírek szerint a BAA jól fekszik a kormány közeli körökben is. Ugyanakkor a konzorcium magyar tagja, a Wallis Rt. élére nemrég kinevezték Gansperger Gyulát, aki az Orbán-kormány idején a BA Rt.-t vezette - akkor, amikor a FUF Kft. jogelvonását bonyolították. Az ÉS szerint rajta keresztül megnyílt az út az ellenzéki párt puhítására is. Azt is a BAA vezére kottyantotta el egy lapinterjúban, hogy hajlandók lennének akár 500 milliárdot is fizetni a reptérért. Az esélyekről valamennyit elárul, hogy az elsőre 390 milliárdot ajánló Hochtief épp brit felvásárlás alatt áll - nagyjából az anyavállalat értéke annyi, mint amit a németek a BA Rt.-ért ajánlottak. A csúcsajánlatot valamilyen exkluzív opciónak kell ellensúlyoznia. A vevők egyrészt a Malévtól szeretnék megkapni a reptéri üzemanyag-ellátást biztosító RÜK Kft.-t, amit a BA Rt. vásárolna meg - némi nehézséget okoz, hogy hétmilliárdba kerülne. Ennél is nagyobb durranás lehet az a kötelezettségvállalás, miszerint az állam nem ad ki másnak Budapest és környékére (több verzió szerint: ötven, maximum száztíz km sugarú körben) nemzetközi repülőtér-üzemeltetési engedélyt. Opcióként ezenfelül szóba került egy exkluzív kargó logisztikai engedély kibocsátása is. Mivel ez újra csak az állami monopólium átengedését jelentené - ezt is koncessziós keretek között kellene végrehajtani. Viszont igazolná, hogy Ferihegy "minden pénzt megér".

Mennyi kereset!

A FUF Kft. kanadai tulajdonosa, az ADC Kft. 2003 májusában fordult a Világbank mellett működő washingtoni választott bírósághoz jogorvoslatért, mert az érvényes vagyonkezelési szerződést felrúgva a magyar fél visszaállamosította a repteret. Keresetének főbb sarokszámait az LRI-nek nyújtott - tőkeemelésre fordított - kölcsön törlesztésének hátralévő része, az üzemeltetésből származó elmaradt nyereség, a háromszázalékos menedzseri díj és az elmaradt osztalék teszik ki. Az ÉS az állam által okozott kárt 20-40 milliárd forint közötti összegre becsülte. Október végén a FUF Kft. Magyarországon is elindított egy pert, melyben egyebek mellett a már kifizetett bérleti díjat követeli vissza. A per 8,5 milliárd forintról szól. November elején újabb, immár 125 milliárdos kereset beadására készült a FUF Kft., miután egy APEH-vizsgálat megállapította, hogy a cég mérlegében vagyonértékű jogként változatlanul szerepel a 2-es terminál üzemeltetése. A cég értelemszerűen nem volt hajlandó kivezetni a könyveléséből, miután fizetett érte a terminálberuházás révén létrejött eszközökkel, és a BA Rt. sem vásárolta meg tőle a jogot. Az OTP Bank vezette konzorcium közreműködésével a FUF Kft.-től a megkérdezése nélkül átvállalt és kifizetett tőke plusz kamatai után a BA Rt.-nek kellett volna megfizetni az áfát - ennek elkerülésére kötötte meg a KVI-vel a vagyonkezelői szerződés módosításáról szóló megállapodást, melyben az összeget a vagyonkezelési díj előre teljesítésének tekintették. Egy augusztusi, a Legfőbb Ügyészséghez érkező állampolgári beadvány többek között ennek a módosításnak a hátterére kérdezett rá - színlelt szerződéskötéssel meggyanúsítva a két felet. Egy forrásunk szerint a FUF nem kényszerült volna bele ebbe a perbe, ha "nem küldték volna rá az APEH-et" a privatizáció lezárásáig. Így viszont lehet, hogy visszaüt a bumeráng: a logika szerint az adóhivatalnak most a BA Rt.-nél kellene vizsgálódni. Ha a FUF-nak ugyanis érvényes vagyonkezelői szerződése van, a BA Rt.-nél gyanítható némi mérlegkozmetikázás.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.