"Asszonyom, uram, ön nem fog kegyelmet kapni, mert önt nem Budaházy Györgynek hívják"

  • narancs.hu
  • 2023. május 8.

Belpol

Nagy vihart kavart, hogy Novák Katalin köztársasági elnök kegyelmet adott Budaházy Györgynek. Hogyan zajlik egy kegyelmezési folyamat, mit mérlegel ilyenkor az államfő, és indokolt-e egyáltalán a kegyelmi jog? Erről kérdeztük Bárándy Péter ügyvédet, volt igazságügy-minisztert.

magyarnarancs.hu: Ki vagy mely intézmény adhat kegyelmet?

Bárándy Péter: A kegyelemnek két formája van: az egyéni és a közkegyelem. A közkegyelem egy bizonyos személyi vagy cselekménykörre vonatkozhat, tehát meghatározott feltételeket szab meg törvény formájában a jogalkotó, azaz az Országgyűlés, és azokra vonatkozik rendelkezés, akik ezeknek a feltételeknek megfelelnek. Az egyéni kegyelem az adott személyre szól, és a köztársasági elnök dönt róla. Ez az elsődleges felosztás. A másodlagos felosztás: mire vonatkozik a kegyelem? Lehet eljárási, amikor a büntetőeljárás folyamatban van, és azt a kegyelmi rendelkezés megszünteti, elvágja, nincs tovább. Lehet végrehajtási, amikor a büntetőeljárást lefolytatták, valamilyen joghátránnyal sújtotta a terheltet a megfelelő hatóság, és ennek a joghátránynak, vagy a joghátrány még hátralévő részének az eltörlését célozza a kegyelem, vagy a büntetett előélethez fűződő bizonyos hátrányok alól mentesíti az érintettet. Mind az egyéni, mind a közkegyelem vonatkozhat eljárásra, végrehajtásra, ott a büntetett előélethez fűződő hátrányokra.

magyarnarancs.hu: Ami természeténél fogva szembemegy az igazságszolgáltatás törvénybe foglalt menetével, előírásaival, függetlenül attól, méltányolható-e vagy sem.

BP: Ma a legtöbb országban van a kegyelemre lehetőség. Ennek

az elvi problémája az, hogy az igazságszolgáltatás kezéből kiveszi az ügy elbírálását.

Ez a jogegyenlőségnek az elvét sérti, mert hát Kovácsot miért, Kisst meg miért nem? Ez alapprobléma, az eljárási kegyelemnél nem hagyjuk, hogy a procedúra a törvénynek megfelelően végigmenjen, végrehajtásinál pedig az arra hivatott szervek által meghatározott joghátrányt nem hagyjuk hatályosulni. A bíróság, az igazságszolgáltatás kontra öreg király joga ütközik. Örök vita, hogy a kegyelmi rendelkezés nincs a jogszabályban szabályozva. Felvetődik persze a kérdés, hogy ennek a kegyelemnek, miként helyes kinéznie tartalmilag, átveheti-e az igazságszolgáltatás funkcióját, és összevissza változtatgathatja-e például a kiszabott büntetést. Ez főként a végrehajtási kegyelemre vonatkozik. Amikor az állam az arra feljogosított intézményével átnyúl a törvény által meghatározott folyamaton, vagy nem hagyja joghátrány végrehajtását érvényesülni, nagyon különleges és igen ritkán alkalmazandó intézkedés. Emlékezetes például, hogy Göncz Árpád végrehajtási kegyelemben részesítette azt az anyát, aki a halálba segítette a kislányát, mert a gyerek könyörgött neki az elviselhetetlen fájdalmai miatt.

magyarnarancs.hu: Az állam deklarálta az ítélettel, hogy bizonyos cselekményeket nem enged meg. Viszont a humanitás indokolta, hogy ebben a konkrét esetben az anyának a köztársasági elnök kegyelmet adjon, nem?

BP: Nagyon egyszerűen és érthetően megfogalmazta ennek a lényegét. Az én megítélésem szerint is teljesen indokolt volt a kegyelmi rendelkezés. De csak olyan esetekben szabad kivenni az igazságszolgáltatás kezéből azt a bizonyos mérleget és a kardot, ha az ilyen extrém ütközés tapasztalható. A másik helyzet, amikor a kegyelem gyakorlásra indokolt, mondjuk egy rendszerváltozás, ahol politikai indíttatású elítélések történnek, és ezt kell reparálni, akár egyéni, akár közkegyelemmel.

Más esetekben én nem látom indokolhatónak a kegyelmi jog gyakorlását.

Példaként mondom, hogy amióta a kegyelmi rendelkezés megszületett Budaházy Györgyöt illetően, a mi irodánk büntetőeljárás terheltjeként érintett ügyfeleinek nyolcvan százaléka jelentkezett, hogy terjesszünk elő kérelmet, mert ha egy terrorcselekményben jogerősen elítélt embert kegyelemben részesítenek, akkor egy másik miért üljön egy lopásért, egy sikkasztásért, egy költségvetési csalásért, amikor már meg is térítette a kárt. És hát tulajdonképpen azt tudom neki mondani, hogy drága asszonyom, uram, önnek teljesen igaza van erkölcsileg, de nem fog kegyelmet kapni. Miért? Mert önt nem Budaházy Györgynek hívják. Mert ön nem azt a cselekményt követte el, amelyet olyannak ítélt a köztársasági elnök, hogy az érdemes a kegyelem gyakorlására.

magyarnarancs.hu: Az államfő az ügyben adott – a különlegesnek tekintett alkalmon túl – kegyelmeket azzal indokolta, hogy túlságosan elhúzódott a per.

BP: Az irodánkban legalább nyolc olyan ügy van, ami ugyanennyire elhúzódott. De a reparációnak nem az a módja, hogy kegyelmet kap az elítélt. Említettük, hogy mikor a humánum és mikor egy másik szempont az, ami a kegyelmi rendelkezés meghozatalát indokolttá teheti. Budaházy esetén biztos, hogy nem a humánum.

Barandy_top_story_lead.jpg

 
Bárándy Péter

magyarnarancs.hu: Itt az államfő van a középpontban. Az ő aláírása egy folyamat befejezése volt, a kegyelmi kérvény útjának utolsó állomása, mi több, az igazságügyi miniszternek ellenjegyeznie is kell azt.

BP: A procedúra a következőképpen zajlik. Vádemelés előtt a a kegyelmi folyamat elindítható kérelemre vagy hivatalból. A kérelem előterjesztésére a terhelt, a hozzátartozója, illetve a védő jogosult. Ekkor az illetékes ügyészséghez kell benyújtani, ahonnan a legfőbb ügyészhez továbbítják, a vádemelés után a bírósághoz kell benyújtani, amely az igazságügyi miniszterhez terjeszti fel. A felterjesztő, tehát az ügyész vagy a bíró összegyűjti azokat a törvényben meghatározott információkat, amelyek szükségesek a kegyelem elbírálásához. Ez vonatkozik a terheltnek már az elítéltetés utáni, vagy pedig az aktuális életvitelére, ha börtönben van, az ottani viselkedésére, a családi kapcsolataira, tehát minden olyanra, ami az elbírálás szempontja lehet. Ha ezeket összegyűjtötte az eljáró szerv, azaz vagy a bíró, vagy az ügyész, akkor vádemelés előtt a legfőbb ügyészhez, vádemelés után az igazságügyi miniszterhez terjesztik föl. Ez a két személy még további adatokat gyűjthet, amennyiben az szükséges, és az erre szolgáló hivatali apparátusokat igénybe véve előterjesztést fogalmaznak meg, és elküldik a köztársasági elnöknek. A legfőbb ügyész vagy az igazságügyi miniszter akkor is megteszi az előterjesztést, ha nem ért egyet azzal, hogy az államfő kegyelmet gyakoroljon, mert hát ezt neki kell eldöntenie. Ehhez van egy hivatali apparátusa, amely az elbírálás szempontjait figyelembe véve áttekinti az iratot. És a köztársasági elnök szabad belátása szerint dönt. Őt az alkotmányos rendünk a politikai felelősség alól mentesíteni akarja, ezért bárki is volt az előterjesztő, amikor az elnök meghozta a kegyelmi rendelkezését, azt az igazságügyi miniszter ellenjegyzi. Ha az elmarad, akkor a kegyelmi eljárásra azt mondjuk, hogy befejeződik, és az illető nem kapott kegyelmet. Én azt tartom helyesnek, ha előtte ezt egyeztetik, hogy ilyen konfliktus ne alakulhasson ki. Nyilván nem tudom, ez például Budaházy György és társai ügyében megtörtént-e, de alig hinném, hogy nem volt ilyen egyeztetés.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.