Heisler András: Az orbáni zéró toleranciának vége. Budaházy már szabad!

  • narancs.hu
  • 2023. május 8.

Belpol

A Mazsihisz elnöke szerint a kormány mesterségesen alapított zsidó szervezeteket erősít.

„Az orbáni zéró toleranciának vége. Budaházy már szabad!” – írja Heisler András, a Mazsihisz elnöke a Facebookon. 

Heisler szerint a kormány mesterségesen alapított zsidó szervezeteket erősít a független Mazsihisz képviselettel szemben. „Zsidó temetők megújítása, zsinagóga rekonstrukciós program, Izrael barátság, emelkedett hangulatú megemlékezések, fizikai biztonság. E díszletek között a magyar zsidóság szétverése, hagyományaink és függetlenségünk megszüntetése zajlik”. 

A Mazsihisz elnöke a vasárnapi elnökválasztásra is kitért. Mint írta: „Legyen szervilizmus mindenek felett! Ez a kormányzati elvárás a Mazsihisz vasárnap megválasztandó új elnökétől is. Volt már ilyen a történelmünkben. Akkor, a zsidók kemény szavakkal elítélték az életéért küzdő Izraelt. Volt már ilyen, akkor a zsidó tradíciókat a családok életéből kiűzték. Mazsihisz választáson arról fogunk dönteni, akarjuk-e ezt újra.

Ma a zsinagógáinkban félelem uralkodik. Félelem a jövőtől, a teljes bizonytalanságtól”. 

Heisler András úgy véli, hogy amit az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) tesz a magyarországi ortodoxiával, az a zsidóság ellen elkövetett bűn. „Az EMIH területfoglaló akciója háborús állapotokat hozott létre: a hagyományos ortodox közösség tagjai 80 évvel a világégést követően szent tekercseiket, a Tóráikat és a szent szövegeket tartalmazó könyveiket próbálják az EMIH rablása elől menekíteni”. 

A Mazsihisz elnöke szerint, amennyiben nem lesznek erősek, diaszpórájuk lassan széthull és elveszik őseik öröksége. „S a gyalázatot követően az EMIH majd magában tombolhat. Ebben azonban tévednek. Mai gyarapodásukkal csak majdani zuhanásuk mélységét növelik. S ha bajban lesznek, ahogy jöttek, úgy fognak innen elmenni és nem hagynak mást csak a rombolást és az űrt”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.