Kormányzati előkészületek a Fideszben - II. - Words come easy

  • M. László Ferenc
  • 2009. augusztus 13.

Belpol

Speciális magyar agendával erősítenék az Európai Uniót, a gazdaságpolitika szolgálatába állítanák a környezetvédelmet, bevezetnék a családi adózást, és megadnák a kettős állampolgárságot a határon túliaknak. Győzelme esetén a Fidesz új alapokra fektetné a kormányzást, a kereszténydemokraták pedig kész törvényjavaslatokkal várják a 2010-es választásokat.
Speciális magyar agendával erősítenék az Európai Uniót, a gazdaságpolitika szolgálatába állítanák a környezetvédelmet, bevezetnék a családi adózást, és megadnák a kettős állampolgárságot a határon túliaknak. Győzelme esetén a Fidesz új alapokra fektetné a kormányzást, a kereszténydemokraták pedig kész törvényjavaslatokkal várják a 2010-es választásokat.

"Brüsszel tehát nem Moszkva, még ha a Varsói Szerződésből és a KGST-ből épp csak szűk két évtizede szabadult nemzetként érzékeny fülünk van az ehhez hasonló tetszetős áthallásokra" - jelezte némileg didaktikus módon egy januári Magyar Nemzet-beli cikkében Orbán Viktor, hogy a Fidesz külpolitikája kizárólag euroatlanti pályán mozog, és ebben nem kíván vitát nyitni a különutas megoldásokat szorgalmazó euroszkeptikusokkal, a nép-nemzetiekkel vagy a globalizációkritika párton belüli híveivel. Meglepő fordulat ez egy olyan politikus részéről, aki a csatlakozás előtt még feltételeket szabott a belépést előkészítő alkotmánymódosítás megszavazásáért.

Keleti szél

Míg a pártelnök több területen versenyezteti a Fidesz szakpolitikusait és különféle think tankjeit (erről részletesen lásd az előző lapszámunkban megjelent Kalandra fel! című írásunkat), a külpolitikában egyértelműen letette a voksát a Martonyi János nevéhez köthető atlantista irányvonal mellett. Egyes forrásaink szerint az orosz gazdasági térnyeréstől tartó Orbán már évekkel ezelőtt belátta, hogy Magyarország sokat kockáztatna egy bezárkózó, különutas politikával. A "vezénylő tábornokkal" kritikus informátoraink ezzel szemben úgy vélik, Orbán szeme előtt mostanság inkább a 2011-es uniós elnökség lebeg, amikor is bizonyíthatná, hogy pártja megfontolt konzervatív tényező, ő pedig egy Sarkozy- vagy Merkel-léptékű européer államférfi - a brüszszeli porondra pedig nem léphet ki euroszkeptikus szöveggel.

Tény, hogy az uniós elnökségre fölkészülés azon kevés ügyek egyike, amikben a Fidesz hajlandó együttműködni a többi parlamenti párttal - még az ügyrendet is ők kezdeményezték. Ennek megfelelően az Igen, Magyarország többre képes! című, márciusban közreadott EU-s program leglényegesebb fejezete a féléves elnökséggel foglalkozik. A párt szakértői szerint Magyarországnak külön agendát kellene vinnie az unióban: Budapestnek 2011-ig mind a belső integrációról, mind a bővítés folytatásáról speciális mondanivalóval kell előrukkolnia. Elnökségünk hat hónapjában a fő téma a 2014-es közös költségvetés előkészítése, a schengeni bővítés folytatása és az európai agrárpolitika megújítása lesz - a tagállamok közötti konfliktusokat pedig nekünk kell elsimítanunk. Másrészt a Fidesz szeretne újfajta szempontokat is bedobni, így terveik szerint új lendületet adnának a fenntartható vízgazdálkodás szabályozásának, illetve a regionalizációnak - innen nézve több mint furcsa, hogy a megyéket védő pártnak nem sok a mondanivalója a hazai régiók kialakításáról. Miként 1998-ban a miniszteri posztok elnyerésének előfeltétele a felsőfokú diploma volt, jövőre - amennyiben győznek a választásokon - csak az kaphat bársonyszéket, aki folyékonyan beszél idegen nyelveken.

A Fidesz szeretné, ha Magyarország az EU és a NATO egyik hídfőállása lenne a Balkán irányába, ezért egy külön nyugat-balkáni stratégia kidolgozását szorgalmazza. A következő évtizedekben komoly verseny indul majd a térség piacaiért, továbbá a jobboldali szakemberek szerint kiemelt érdekünk a déli energiaszállítási útvonalak biztosítása. A párt ennek jegyében sietteti Horvátország és Szerbia integrálását, "módjával" támogatja Törökország belépését, ugyanakkor az utóbbi években többször határozottan kiállt a Nabucco-gázvezeték építése mellett a Déli Áramlattal szemben. Az energetikapolitikában a Fidesz mindenkinél hangosabban követeli a források diverzifikálását, az orosz monopólium megtörését, ám a programok már jóval szofisztikáltabbak. Az Igen, Magyarország... rendkívül fontosnak tartja a közös uniós nevező kialakítását, hogy Moszkva ne tudja szembefordítani egymással a tagállamokat, ám egyben figyelmeztet arra is, hogy nem szabad megsérteni az oroszokat, mert a keleti nagyhatalom könnyedén válik frusztrálttá és agresszívvé. Orbán egy tavalyi zártkörű előadásában egyenesen úgy fogalmazott: az orosz tőkére, befektetésekre szükség van, csak Moszkva politikai expanzióját kell megfékezni.

Ennek ellenére biztosan nem lesz Oroszország ínyére mindaz, amit a párt külpolitikai programja a "keleti partnerségről" állít. Az Európai Néppártban szorgalmazott, a Fidesz által átvett stratégia lényege, hogy különféle kedvezményekkel, támogatásokkal Európához kell édesgetni a posztszovjet térséget. Bár per pillanat nincs lehetőség a bővítés folytatására (többek között Ukrajna vagy Moldova felvételére), az unió nem hagyhatja magára ezeket az államokat: valamiféle átmeneti, köztes státuszt kellene biztosítani számukra - a párt programja példaként hozza fel Elmar Brok CDU-s EP-képviselő tervezetét; ennek része lehetne a térség "befagyott" etnikai konfliktusainak rendezése, illetve a Nyugat-barát politikai erők megsegítése.

Meglepő, hogy viszonylag kevés szó esik a különféle dokumentumokban a határon túli magyarok (htm) autonómiatörekvéseiről. Legfeljebb annyit találunk, hogy ahol lehet, támogatni kell őket, ahol nem, ott a regionalizációt kell elősegíteni. Bár kiemelt célkitűzés az uniós nemzeti és etnikai acquis kidolgozása - mely végre jogalapot teremthetne a Slota-féle törekvések európai szintű kezelésére -, a kettős állampolgárság szintén nem szerepel a szövegekben. Igaz, ez utóbbiról Orbán az idei tusványosi szabadegyetemen leszögezte, hogy kormánya mindenképpen megadja a határon túliaknak a magyar honpolgárságot. Mint forrásaink állítják, az ígéretet komolyan kell venni, bár cáfolják, hogy ez szavazati joggal járna együtt - miként azt Mikola István kikotyogta még a 2006-os kampányban.

Forrásaink úgy vélik, a különféle programok okkal nem foglalkoznak behatóan a htm-üggyel. A pártelnök ugyanis szeretné feléleszteni és szorosabbra fűzni a visegrádi együttműködést, esetleg gründolna egy új közép-európai szövetséget, amibe bevonná Romániát is - ezért is barátkozik mostanság az újraválasztására készülő Traian Basescu államfővel. A határon túli magyarok törekvéseinek látványos felkarolása viszont nem tenne jót a kezdeményezésnek. A htm-ügyeket intéző hazai hivatalok bolygatására nem kell számítani, legfeljebb a vezetőséget cserélik le. Állítólag megtartanák a jelenlegi támogatási rendszert, a Szülőföld Alapot, és a Magyar Állandó Értekezletet vagy a Határon Túli Magyarok Hivatalát (HTMH) sem állítanák vissza. Miként egy forrásunk fogalmazott: "A HTMH az utóbbi években a szlovák és a román titkosszolgálatok budapesti melegágya volt, nem kéne újraéleszteni."

Az Igen, Magyarország... az afganisztáni magyar misszió megerősítését ígéri, ám információink szerint az első években nem számíthat túl sok pluszpénzre a honvédség.

Nem eladó

Ahhoz képest, hogy a Fidesz a szocialista-liberális kormány egészségügyi reformjának ekézésével tett szert az "új többségre", a programok viszonylag keveset foglalkoznak e területtel. Az Erős Magyarország ígéri a várólisták megszüntetését, a bérek rendezését, az ápolószemélyzet kiegészítését - Mikola István a múlt héten 140 milliárdos plusztámogatást helyezett kilátásba. Középtávú megállapodást készülnek kötni a gyógyszerpiac szereplőivel, miszerint a gyógyszerek ára legfeljebb az infláció árával emelkedhet.

Bár a párt élesen ellenezte a magánbiztosítók bevonását, 2007-es alapprogramjuk már engedékenyebb: "a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség támogatja a kiegészítő biztosítások újabb formáinak megjelenítését (...). A modern megoldások a betegellátásban, a megelőzés gyakorlati megvalósításában komoly ígéretet jelentenek." Forrásaink szerint a nyilvánosságra került dokumentumok szándékosan kerülik a témát, ugyanis csökkenteni akarják a támadási felületet. Valójában a Fidesznek van részletes eü-programja, úgy tudjuk, a legkomolyabb tervezetet Szócska Miklós, a SOTE Menedzserképző Központjának igazgatója jegyzi. A szakember az utóbbi időben egy átfogó humánerőforrás-stratégia kialakítása, az orvosok, ápolók számára a hazai egészségügyet ismét vonzóvá tevő életpályamodell bevezetése és a bérek rendezése mellett száll síkra. Hozzányúlna a rezidensképzéshez is, igaz, nem úgy, ahogyan azt a mostani kormány tervezi. Egy tavalyi konferencián kijelentette: olyan helyzetben van az egészségügy, hogy akár társadalmi konfliktusok is felvállalhatók a rendszer javítása érdekében.

A párt névleg ellenzi a privatizációt, ehhez képest az elmúlt négy-öt évben több jobboldali vezetésű önkormányzat (Körmend, Mezőtúr, Tapolca, Debrecen) adta át kórházak, egészségügyi intézmények üzemeltetési jogát magáncégeknek. A legutóbb botrányt kavart hevesi eset ellen még a pártvezetés is felszólalt - az érintetteket ki akarták zárni a Fideszből -, ám a népszavazás után elült az ügy. Az Erős Magyarország kijelenti: "célunk, hogy a fekvőbeteg-ellátásban az önkormányzati tulajdon legyen meghatározó, de egyre hangsúlyosabb szerepet kapjanak a nonprofit alapon működő szervezetek is" - jelentsen ez bármit.

A mezőgazdaság ügyeiben sem mondanak túl sok konkrétumot a publikált programok. Ráadásul a párt szakpolitikusai sem találják a közös nevezőt: Jakab István, Budai Gyula vagy Font Sándor gyakran tesz egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat. Állítólag a magoszosok és az egykori MDF-es honatya között komoly feszültségek vannak. Úgy tudjuk, bizonyos kérdésekben a vezetőség inkább Ángyán József véleményére ad, ám a gödöllői egyetem tanára nem szívesen száll be a politikai iszapbirkózásba. Felemelkedőben van Tasó László nyíradonyi polgármester csillaga is: nemrég őt nevezték ki az erdőprivatizációt ellenző munkacsoport élére.

Az Erős Magyarországból annyit lehet kiolvasni, hogy a párt ellenzi a jogi személyek és a külföldiek földtulajdonszerzését, kormányra kerülése esetén felgyorsítja a birtokrendezést, önálló hivatallá teszi a Nemzeti Földalapot (amely most az állami vagyonkezelő társaság része), és újból szintre hozza az állatállományt. A különféle nyilatkozatokból pedig az is kiderül, hogy a Fidesz szakpolitikusai elutasítják az új támogatási rendszer, az SPS bevezetését. Úgy tudjuk, azért ekkora a káosz, mert több alapkérdés még nincs tisztázva. Állítólag nem dőlt el, hogy ismét kategorikusan a családi gazdaságok pártjára állnak, vagy kötnek valamiféle kompromisszumot a több ezer hektáron gazdálkodó cégekkel, szövetkezetekkel. Ha az állattenyésztő ágazatot - s vele az élelmiszeripart - rendbe akarják tenni, nem tehetik meg, hogy teljesen negligálják a nagy földbérlőket.

A konkrétumok azért is hiányozhatnak, mert a földügyi "nem, nem, soha" szajkózásával a párt csapdahelyzetbe kormányozta magát: hiszen mondhattak és egy ideig még mondhatnak akármit, de 2011-ben megszűnik a földmoratórium, és tetszik, nem tetszik, jönnek a spanyol, a holland gazdák. Az eddigi hangzatos szlogeneken gyorsan túllépni viszont politikailag kockázatos. Nem véletlen, hogy az EP-választások előtt megjelent Igen, Magyarország... sem részletesebb az agrárium terén, mint a 2007-es pártprogram. A dokumentum a jelenlegi Közös Agrárpolitika és támogatási rendszer fenntartása mellett kardoskodik, ellenzi az SPS 2010-es bevezetését, visszafogná a bioüzemanyag-biznisz terjedését, mert az a takarmánytermesztés további visszaszorulásával jár együtt - viszont erősítené a párt a családi középbirtokot. Forrásaink állítják: ha ennél részletesebb program nem jön ki 2010-ig, akkor legfeljebb a KDNP földtörvénytervezetével védik ki a moratórium megszűnése okozta problémákat - igaz, ez a földbirtoklási rendszer radikális átalakításával járna együtt. (A kereszténydemokraták javaslatairól lásd Csőre töltve című keretesünket.) Mindenesetre a Fideszben is tudják, hogy ezeket a problémákat csakis uniós szakpolitikaként érdemes tárgyalni; jól mutatja ezt az is, hogy szabályozási kérdésekben komoly szerepet szánnak a párt európai képviselőjének, Glattfelder Bélának.

Zöldutak

Nehéz eldönteni, hogy a szövetségen belül hova tartozik a környezetvédelem. Korábban Illés Zoltánt tekintették a Fidesz szakpolitikusának, de 2006-ban kiesett a parlamentből, és visszaszorult a főváros VI. kerületébe. Zöldügyekben mostanság inkább Nagy Andor szerepel a sajtóban, ő viszont a KDNP képviselője. Csakhogy kereszténydemokrata forrásaink szerint ez semmit nem jelent, mivel Orbán egykori kabinetvezetője "amolyan kriptofideszes", a szövetségi elnök "beépített téglája". A politikus július közepén nagyszabású gazdaságélénkítő zöldprogrammal állt elő, melynek részletes kimunkálása most van folyamatban a Barankovics István Alapítványnál.

A képviselő a munkahelyteremtésben szán kiemelt szerepet a zöldágazatnak. Az index.hu-n nemrég megjelent tervei szerint azt szeretné, hogy 2020-ra Magyarország 20 százalékban megújuló energiát használjon - a jelenlegi kormány az uniós egyeztetéseken csak 13 százalékot vállalt. Ugyanakkor megvizsgálná, mi történt a szén-dioxid-kvóta értékesített részével, és külön figyelne arra, hogy az ebből befolyt pénzt (28 milliárd forintot) csakis zöldberuházásokra fordítsák. Bár a környezetkímélő, megújuló energiaforrások híve, nem ellenzi a paksi erőmű újabb blokkjának megépítését. Létrehozna egy zöldhitelintézetet, amely elsősorban a kis- és középvállalkozókat, az önkormányzatokat, illetve a lakosságot segítené: ez biztosítaná az energiahatékonysági és -takarékossági pályázatokhoz az önerőt. Egyszerűsítené a jogszabályokat, rendet vágna a burjánzó hatósági intézményrendszerben. Nagy Andor szerint Magyarország az uniós vízügyi stratégia kialakításában vezető szerepet vihetne. A klímaváltozás okozta szárazság enyhítése érdekében - a minőség mellett a mennyiségre figyelve - a politikus átszabná a vízkeretirányelvet is. Feltesszük, csak a véletlen műve, hogy tervezete több ponton hasonlít a Lehet Más a Politika és a Compass Közpolitikai Intézet közösen kidolgozott csomagjára.

A jobboldali programok sorában az oktatási és kulturális terület a leggyengébb láncszem. Az előbbiről még nem készült részletes tervezet - legalábbis nyilvánosságra még nem került. Az Erős Magyarország szerint egyértelműsíteni akarják a tantervi követelményeket, a hátrányos helyzetű térségekben kiemelt oktatási körzeteket hoznának létre, továbbá bevezetnék a kötelező etika-, illetve a szabadon választható hitoktatást. A külföldre szakadt tudósokat egy - Szent-Györgyi Albertről elnevezett - ösztöndíjjal csábítanák vissza a hazai egyetemekre vendégoktatónak.

A párt kulturális programját januárban mutatta be Navracsics Tibor felkonferálásában Halász János parlamenti képviselő. "Az országos közgyűjtemények őrzik az identitás és a kulturális emlékezet számára a meghatározó jelentőséggel bíró tárgyi és szellemi örökség jelentős hányadát" - a több mint 30 oldalas tanulmány hemzseg a hasonló közhelyektől és a felesleges definícióktól. "A magyar operaművészet újra világhírű lesz" - ígéri a szöveg, de hogy pontosan mitől, nem derül ki. A szerzők legfeljebb annyit árulnak el, hogy a polgári kormány támogatni fogja a vidéki operatagozatokat, ám a színházak finanszírozásának átalakításáról, az operaházon belüli pazarlás megszüntetéséről egy mondatot nem találni a szövegben. Viszont ígéri az animációs és ismeretterjesztő filmek régi rangjának helyreállítását, illetve a könyvkiadói és -kereskedői rendszer korszerű szabályozását.

Csőre töltve

Míg a Fidesz sokáig "rejtegette" a programjait, a Kereszténydemokrata Néppárt szellemi műhelye, a Barankovics Alapítvány 2006 óta több komplex törvénytervezetet dolgozott ki, és nyújtott be a parlamentnek. A javaslatokat az alapítvány Van Megoldás sorozatában könyv formában is kiadták, így segítve a tervezetek szakmai megvitatását, követve ezzel a nyugati demokráciák azon gyakorlatát, hogy (a hazai gyakorlattal ellentétben) csak alaposan megvitatott javaslatokat nyújtanak be a törvényhozásnak. A KDNP holdudvarába tartozó szakemberek főleg a szociális problémákra összpontosítanak, a nagy ellátórendszerek reformját szorgalmazzák. A közelmúltban állítólag felmerült, hogy a párt nevét keresztényszociálisra változtatják, ám a javaslatot levették a napirendről, mondván, a név "még" foglalt - egyes jobboldali elemzők úgy vélik, a jövőben a KDNP tölthetné be azt az űrt, amit a zsugorodó MSZP hagy maga után. A párt műhelyében dolgozták ki azt a törvénytervezetet, amely francia mintára bevezetné a családi adózást - hallani, a csomag egyes elemei elnyerték Orbán Viktor tetszését is. Erőteljes progresszív rendszert meghonosítva a javaslat öt adókulccsal kalkulál. Az adóalap kiszámításánál a család összes jövedelmét osztanák a tagok súlyozott számával, így a gyerekes családok és a gyerekeiket egyedül nevelő szülők terhelése csökkenne. Az új adószisztémát három év alatt szeretnék bevezetni, hogy ne terheljék meg túlzottan az APEH-et és a költségvetést: az első évben a legalább három, a másodikban a két, a harmadikban az egy gyereket nevelő családok lehetnek jogosultak a családi jövedelemadózásra.

A nyugdíjkoncepció kidolgozásakor visszanyúltak egy 2001-es kormányhatározathoz, amely kilátásba helyezte a rendszer átalakítását, ám a választások után ez lekerült a napirendről. A tervezet bevezetné az egyéni nyugdíjszámlát: az illető a korhatár elérésekor csak abban az esetben vonulhatna nyugdíjba, ha a felgyülemlett befizetések elérnék a törvényben meghatározott minimális összeget. A házastársak közös számlát vezethetnének, így megoldódna az özvegyi nyugdíj sokat vitatott kérdése, a fizetésből havonta vont nyugdíjjárulék mértéke pedig csökkenthető lenne a nevelt gyerekek számával. Aki a minimális összeget nem éri el, alanyi jogon kaphatná az alapnyugdíjat, ami a minimálbér 25-50 százaléka lenne. A KDNP rákoppintana a magánnyugdíjpénztárak körmére: a tagokat valódi tulajdonosokká (részvényesekké) tenné, továbbá szigorú szolgáltatási szabályokat vezetne be.

A párt korszerű - Franciaországban már EU-konformnak minősített - mezőgazdasági üzemszabályozással korlátozná a külföldiek spekulációs célú tulajdonszerzését, és fékezné a latifundiumok kialakítását. Ez nem a tulajdonosra vagy a bérlőre, hanem az agrárüzemet életvitelszerűen működtető földhasználóra koncentrálna - a gazdálkodó csak egy üzemet tarthatna fenn, melynek területe maximált lenne.

A Barankovics szakemberei egy külön választókerületi reformtervezettel is előrukkoltak. Mészáros József, az alapítvány kuratóriumának elnöke a Narancsnak kifejtette: javaslatuk lényegében egy interneten elérhető játék. Mivel nem lehet minden politikai tömb számára egyaránt kedvező új területi beosztást készíteni, valamilyen formában láthatóvá akarták tenni a különféle elképzelések következményeit, a lehetséges variációkat. A rendszer kialakításakor az Alkotmánybíróság 2005-ös határozatában szereplő paramétereket (a kerületeknek folyamatosaknak kell lenniük, a lakosságszámuk nem lehet 15 százaléknál nagyobb szórású) vették alapul, a többi változót viszont már a "játékosok" írhatják be, a program pedig kidobja az új beosztást.

A Barankovics Alapítvány újabb reformjavaslatok készítését is gondozza: lezárulóban van az egészségbiztosítási reformjavaslatuk vitája, szeptembertől indul a környezetgazdasági és a közoktatási javaslatok készítése.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.