Folytatódó lejtmenet a sajtópiacon - Mínuszos hírek

  • Bajnai Zsolt
  • 2009. augusztus 13.

Belpol

Csökkenő eladott példányszám, az értékesített hirdetési felületek zsugorodása, töredékáron kínált vagy házon belül felhasznált oldalak: nagyjából ez jellemzi a honi nyomtatott sajtó idei második negyedévét (az elsőről lásd cikkünket: Ha jól meghúzzuk, belefér, 2009. május 7.). Vannak már vezéráldozatok is.
Csökkenő eladott példányszám, az értékesített hirdetési felületek zsugorodása, töredékáron kínált vagy házon belül felhasznált oldalak: nagyjából ez jellemzi a honi nyomtatott sajtó idei második negyedévét (az elsőről lásd cikkünket: Ha jól meghúzzuk, belefér, 2009. május 7.). Vannak már vezéráldozatok is.

"Volt olyan, nyomtatott sajtóban futó hirdetési kampányunk, amelyet a listaárak kevesebb mint tizedéért oldottunk meg úgy, hogy közben szinte naponta, fillérekért tukmálták a kiadók az eladhatatlan felületeiket" - foglalta össze az idei második negyedévre vonatkozó tapasztalatait egy fővárosi reklámügynökség munkatársa. Kollégái pedig heti- és napilapokat mutogattak, amelyekben az egy éve még legjobbnak számító felületeken mostanában olyan cégek hirdetnek, amelyek korábban ilyesmiről nem is álmodhattak.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a legtöbben kellő óvatossággal kezelik a TNS Media Intelligence adatait, amelyek listaáron számolják a megjelent hirdetések árát; ez az év első három hónapjában 6,4 százalékos, az első félévre vetítve pedig 7,5 százalékos visszaesést mutatott a magyar piacon. A TNS a nyomtatott sajtó hirdetési piacának zsugorodását 16 százalékra számolta, ami a valóságban nemcsak amiatt lehet több, mert a hirdetők kevesebb felületet vásároltak, hanem azért is, mert a kevesebbet is olcsóbban kaphatták meg. A nagy kiadókat minden bizonnyal nem vigasztalja, hogy 2009 első felében a sajtótermékeknél is nagyobbat buktak a kábelcsatornák, és hogy nem magyar jelenségről van szó. Nálunk az autóipar 34 százalékkal (listaáron 8,9 milliárddal), a pénzintézetek és a biztosítók 20-20 százalékkal (6-6 milliárd), az élelmiszerszektor pedig 9 százalékkal (3,7 milliárd forint) költött a tavalyinál kevesebbet hirdetésre az év első felében - és e csökkenést a gyógyászati és az utazási cégek növekvő költései sem ellensúlyozták.

Eltűnő bevételek

Szabó György, a legtöbb címmel rendelkező hazai magazinkiadó, a Sanoma Budapest (Story, FHM, Cosmopolitan stb.) első embere márciusban az MTI-nek még úgy nyilatkozott: a pletykalapoknál 30-40 százalékos visszaesés is elképzelhető, a hirdetők érdeklődése pedig a heti- és kétheti magazinok felé fordulhat. A kiadó gondozásában megjelenő júliusi Nők Lapja- és Figyelő-számokat lapozgatva azonban úgy tűnik, nem egészen így történt: a legértékesebb felületnek számító borítóoldalakból kettőn általában saját terméket volt kénytelen hirdetni a kiadó.

Az év első három hónapjában a nagy kiadók még viszonylag optimisták voltak - ez aztán a közelmúltban megváltozott. Május 8-án a Népszabadság Zrt. vezérigazgatója még úgy nyilatkozott, hogy ősszel biztosan elindul az évek óta tervbe vett vasárnapi Népszabadság - július elejére kiderült, hogy mégsem lesz belőle semmi. Szauer Péter, a HVG Zrt. első embere februárban még azt válaszolta az Index kérdésére, hogy "nem nagyobb a baj a HVG-nél, mint máshol" - június végén a lap történetében először nem adta áldását a munkatársak által újraválasztott Réti Pál újabb főszerkesztői ciklusára, és a vétót állítólag azzal indokolta, hogy a gazdasági válság miatt megváltozott piaci viszonyokra reagáló új programra van szükség. Júniusban ugyancsak a márciusinál pesszimistább hangot ütött meg a Sanoma, hiszen Pintye László divízióigazgató az MTI-nek kifejtette: úgy számol, a magazinpiac kevésbé esik majd, mint a napilappiac, de azért volt olyan lapjuk, ahonnan a hirdetések fele eltűnt.

Szakmai körökben sem tűnt föl, pedig jól jelzi a piaci folyamatokat a korábban 15 ezer példányban megjelent, 16 éves múltra visszatekintő, német nyelvű Pester Lloyd nyomtatott változatának május közepi megszűnése. Alig öt hónappal korábban hasonló sorsra jutott az ugyanannál a kiadónál megjelent angol nyelvű Budapest Sun is. A nyomdai költségek emelkedése és a hirdetések visszaesése temette maga alá e két lapot, ami 8-10 ember állásának a megszűnésével is járt - nyilatkozta akkor a kiadó az emasa.hu-nak. Az Est Lapokban tulajdonossá vált Econet is a gazdasági válsággal magyarázta a kérészéletű Est TV című ingyenes kiadvány megszüntetését áprilisban, az Üzlet és Siker beolvasztását a Figyelőbe pedig a racionalizálással indokolta Bálint Viktor lapigazgató.

Annak ellenére, hogy a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) legfrissebb adatai szerint 2009 második negyedévében 10 millióval kevesebb lapot terjesztettek, mint 2008 hasonló időszakában, új szereplők is megjelentek a piacon. A nagy kiadók közé sorolható Marquard Média - többek között a Playboy és a Joy kiadója - kora tavasszal új licenclappal jelent meg a piacon In Style címmel. Igaz, az új havilap főszerkesztését ugyanarra bízták, aki a kiadó Éva című, ugyancsak nőknek szóló havilapját szerkeszti. Ez persze az utóbbi hónapokban nem számít egyedi esetnek, hiszen például a Sanoma gondozásában megjelenő Otthon és Praktika című lapok főszerkesztője is azonos, és ugyanez mondható el a Ringier Kiadó által tavasszal indított, havonta megjelenő Képes Sport Magazinnál és a hetente olvasható Képes Sportnál is. Kisebb próbálkozókban sem volt hiány az elmúlt hónapokban: Hello Baby címmel újabb életmódmagazin indult, a korábban mellékletként létező Life&Star önálló életre kelt, s júliusban a La Femme révén új lappal gazdagodott a kifejezetten tehetős vásárlóközönséget megcélzók piaca.

Eltűnő példányok

A Matesz 2009 második negyedévére vonatkozó számai az előző negyedévvel vagy 2008 végével összevetve akár riasztóak is lehetnek. A vasárnapi lapok piacáról nagyjából 40 ezer értékesített példány tűnt el; ez körülbelül annyi, amennyivel a Népszabadság kiadói tavaly novemberben számoltak leendő hétvégi lapjuk terveiben. A napilapok piacán a megyei lapok viszonylag jól tartják magukat, hiszen tavaly decemberhez képest csak 5 százalék körül csökkentek az eladásaik, míg a magukat országosnak tituláló fővárosi lapok 10 százaléknyit zsugorodtak. A korábban legnagyobb példányszámú fizetős politikai napilap, a Népszabadság az év elején lépett be a 100 ezren aluliak táborába, de könnyen előfordulhat, hogy az év végére 90 ezer alá csökken az értékesített példányok száma. (Még megérjük, hogy a Kisalföld lesz a legnagyobb példányszámban eladható politikai napilap. Jelenleg második ezen a listán.) A politikai hetilapok vásárlói is tovább fogyatkoztak, a HVG-nél és a 168 óránál fél év alatt 10 százalék fölötti lemorzsolódás tapasztalható. (A Narancs példányszáma legutóbbi közlésünkhöz képest nem változott, továbbra is 10-11 ezer példány közt értékesítünk közlönyünkből hetente: ez nagyjából megfelel a tavalyi év hasonló időszakában realizált mennyiségnek. Reklámbevételeink csökkenése a tavalyi bevételekhez képest az első fél évre vetítve hasonló tempójú - úgy 15 százalékos -, mint az év első négy hónapjában - a szerk.)

Nem jobb a helyzet a bulvárnál sem: a Blikk, a Best, a Story és a Hot! is nagyjából minden tizedik fizető vásárlóját elvesztette. Náluk csak néhány pletykalap járt roszszabbul - van, ahol 35 százalékos az esés -, illetve az autós lapok, amelyekre, úgy tűnik, nemcsak a hirdetőknél, de a standokon is rájár a rúd.

Azért van, aki optimista. Például a Lapkiadók Világszövetsége (WAN) június elején tartott konferenciáján megállapította: a globális pénzügyi válság ellenére 1,3 százalékkal nőtt az újságok példányszáma a világon. Sőt! A világon naponta 1,9 milliárd ember olvas fizetős napilapot - a szervezet szerint ez több, mint ahányan évente legalább egy Big Mac szendvicset esznek -, és az újságok 40 százalékkal több felnőtthöz jutnak el, mint az internet. Önáltatásnak nem rossz.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.