Nyilatkozott az érsek az eljárás alá vont papokról

  • narancs.hu
  • 2024. november 12.

Belpol

Bábel Balázs szerint azért robbant ki náluk több ilyen ügy, mert a problémával való szembenézés a katolikus közösségekben „eltérő ütemben zajlik”.

„A papok is korunk gyermekei egy pánszexuális világban, és ahol mindent a nemiséggel hoznak kapcsolatba, ott a szexualitással kapcsolatos bűnök is gyakoribbak” – ez a kulcsmondat Bábel Balázsnak, a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye érsekének keddi nyilatkozatában a 24.hu-n.

Az érseket azért kereste meg a lap, mert az utóbbi időben ebben a főegyházmegyében négy egyházi vizsgálat indult pedofília gyanújával, két büntetőeljárás zajlik szintén gyermekekkel szemben elkövetett szexuális bűncselekmény miatt, és két melegbotrány is érinti a közösséget – az egyik Bese Gergő esete.

A cikk szerint katolikus körökben kétféle elmélet létezik azzal kapcsolatban, miért épp ott derült ki ilyen sok eset. Az egyik szerint azért, mert Bábel Balázs érsek az utóbbi évtizedekben több „problémás” papot vett át. A másik megközelítés az, hogy másutt nagyjából ugyanennyi lehet a probléma, csak Kalocsán komolyan veszik a bejelentéseket, és hamar megszületik a döntés a plébánosok felfüggesztéséről. 

Az érsek a korábbi szűkszavú közlemények után most a lap kérdéseire részletes válaszokat adott.

Beszélt arról, hogy Magyarországon 700 elítélt tölti büntetését a börtönökben pedofil bűncselekmény miatt, és ismert, hogy a látens pedofília a napvilágra került esetek többszöröse lehet. Utalt arra, hogy már Jézus tanítványai között is volt „áruló”, de az, hogy egyes személyek megbocsáthatatlan tetteket követtek el, az egyházmegyét és a többi lelkipásztort nem minősíti. Bábel Balázs 25 éve érsek, korábban ilyen visszaéléseket nem tapasztalt.  A gyermekekkel szemben elkövetett szexuális bűncselekmények esetére utalva mondta, hogy gyanúról van szó, amit még vizsgálnak, és mindenkit megillet az ártatlanság vélelme.

Bábel szerint a hatalommal és a bizalommal való visszaélés „egyetemes jelenség”, amelynek fontos tükröt mutatni, hogy „a visszaélések egy formája se fordulhasson elő”.  „Amíg a világban vannak olyan irányzatok, melyek a pedofíliát legálissá teszik, a brüsszeli parlamentben is volt olyan képviselő, aki nyíltan vállalta ezen tettét következmények nélkül, addig az egyház, Ferenc pápával az élen, nulla toleranciát hirdetett. Ezért a katolikus egyházban teljes erővel a megújulás érdekében, ezen bűnök kiirtására törekszünk” – nyilatkozta az érsek.

Arra is kitért, hogy az egyházi személyek által elkövetett bűnök „szisztematikus okokra vezethető vissza”. Bábel az ő egyházmegyéjének eseteiről azt írta, „nem olyan klerikusok követték el ezeket a visszaéléseket, akik más szemináriumból lettek elbocsájtva, hanem akik ide jelentkeztek”. Szerinte az a helyzet, hogy a szexuális visszaélések jelenségével „való szembesülés Európa országainak katolikus közösségeiben eltérő ütemben zajlik”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.