Salátatörvény a közrend védelmében - Kellő erély híján

  • M. L. F.
  • 2008. szeptember 11.

Belpol

Terjedelmes javaslattal rukkolt elő a parlamenti szezon kezdetére az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM), amely a büntető törvénykönyv, a szabálysértési jogszabályok és a polgári perrendtartásról szóló törvény szigorításával készül az ősszel várható zavargásokra. A jogvédők élesen bírálják a "kampányszerű jogalkotást", és túlzónak tartják a tervezett korlátozásokat. M. L. F.
Terjedelmes javaslattal rukkolt elő a parlamenti szezon kezdetére az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM), amely a büntető törvénykönyv, a szabálysértési jogszabályok és a polgári perrendtartásról szóló törvény szigorításával készül az ősszel várható zavargásokra. A jogvédők élesen bírálják a "kampányszerű jogalkotást", és túlzónak tartják a tervezett korlátozásokat.

"A gyülekezési szabadság körében a lényegi gondot nem a jogalkotás, hanem a jogalkalmazás gyakorlata okozza. (...) A törvénymódosítás mindig egyszerű: a leggyorsabb és legolcsóbb válaszok közé tartozik, de a paragrafusok átírása a papíron önmagában sosem adhat teljes körű megoldást a társadalmi problémákra" - olvasható az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (EKINT) szeptember 3-án közölt, a kormány tervezetét kritizáló állásfoglalásában.

Hasonló megfontolásokból tartja elfogadhatatlannak a módosítási javaslatok zömét a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) is. A civilek azt fájlalják, hogy a minisztérium rohamtempóban akarja keresztülverni a javaslatait; a kilenc jogszabályt érintő salátatörvény október 15-én már hatályba is lépne, hogy az ünnepek idejére prognosztizált zavargások résztvevőivel szemben a rendvédelmi szervek alkalmazni tudják a szigorúbb passzusokat. A sietség miatt a tárca

mindössze hat napot

adott a véleményezésre, holott az elektronikus információszabadságról szóló törvény előírásai szerint legalább tizenötöt kellene biztosítani. Sürgős esetben ettől el lehet ugyan térni, de a civilek úgy vélik, a rendezni kívánt problémák összetettsége miatt a kéthetes véleményezési periódust biztosítani kellett volna. Ráadásul a júliusi melegfelvonuláson történt atrocitások után több civil szervezet és kutatóintézet nekiállt a saját javaslatcsomagja kidolgozásához - ezeket illett volna bevárni. (A DEMOS, a Progresszív Intézet és az EKINT két nappal a véleményezési határidő után, múlt pénteken ismertette közös téziseit.)

A TASZ a tervezet "saláta" jellegét is bírálja: érthetetlen, hogyan kerültek a közrendet és köznyugalmat védő passzusok mellé azok a javaslatok - így a szerzői jogok módosítása vagy a bejegyzett élettársi kapcsolatot érintő változtatások -, amelyek semmilyen módon nem köthetők az előterjesztés tárgyához. A "salátázást" nemcsak a civilek kifogásolják, az Alkotmánybíróság (AB) sem tartja helyesnek az össze nem tartozó jogszabályok egy csomagban való megváltoztatását. Az AB két évvel ezelőtt - a 2005-ös költségvetési törvény több paragrafusát hatályon kívül helyezve - megállapította: a követhető, áttekinthető jogalkotás alkotmányos követelmény.

Az IRM mostani javaslata egyszerre akar jogi kapaszkodót adni a hatóságoknak, bíróságoknak a tojásdobálókkal, a kisebbségi csoportokat (így a melegeket) fenyegető rendzavarókkal, a politikusoknak fehér poros leveleket küldözgetőkkel, a választási gyűléseket megzavarókkal szemben, több passzus pedig kifejezetten a Magyar Gárda ellen íródott. "A szigorítások több esetben szükségtelenek, biztosra vehető, hogy a tervezet jelentős része nem állja ki az alkotmányossági próbát" - nyilatkozott a Narancsnak Simon Éva, a TASZ programvezetője.

A civilek szerint a csomag legnagyobb erénye, hogy a "nemzeti, etnikai, faji vagy vallási csoport tagjai elleni erőszak" kifejezést a Btk.-ban a "közösség tagjai elleni erőszakra" változtatja, így végre a lakosság minden csoportja jogosult lesz az állam büntetőjogi védelmére. A jogvédők üdvözlik azt a módosítást is, amely a gyülekezési szabadság megsértését kivenné a hivatali bűncselekmények közül (az uralkodó jogalkalmazási felfogás szerint ezt eddig csak rendőrök követhették el), ám értelmetlennek tartják a "jogtalan akadályozás" gumipasszusának bevezetését. Eszerint Btk.-ba ütköző tettet követ el és akár szabadságvesztéssel is sújtható az a személy, aki "zajkeltő eszközökkel" zavar meg egy választási gyűlést; azaz például a náci masírozókat síppal kifütyülők is büntethetővé válnak.

Nagyban segítheti a nemzetbiztonságiak és a rendőrök munkáját, hogy a jövőben az egyesülési jog erőszakkal való megsértésének előkészülete is büntethetővé válik. Sőt, a különféle szélsőséges portálokon - így a kuruc.infón - megjelenő, nemegyszer névvel vállalt kiáltványokra reagálva kialakítottak egy új tényállást is, ami a bűncselekmény elkövetésére történő felhívást szankcionálná.

Túlzónak tartják viszont a szakemberek azt a passzust, amely erőszakos magatartásnak minősíti a "más személyre gyakorolt támadó jellegű fizikai ráhatást" akkor is, ha a fellépés nem alkalmas testi sértés okozására. Bár a melegfelvonulást dobáló személyeket azzal az indoklással mentette föl a bíróság, hogy az érintettek abban a hitben követték el a tettüket, hogy az még belefér a véleménynyilvánítás szabadságába, Simon szerint szükségtelen mértékű a szigorítás. A melegfelvonuláson történt tojásdobálás ugyanis a jelenlegi jogszabályok szerint is bűncselekmény. Ráadásul az erőszak fogalmi körének ilyen jellegű kitágítása jogbizonytalanságot eredményez, ugyanis szinte lehetetlen megállapítani, hogy mi minősül "támadó jellegű fizikai ráhatásnak".

A tervezet szigorítani akarja a közérdekű üzem megzavarásának tényállását is: ha a zavargók csoportba verődve vagy fegyveresen állják el egy busz vagy villamos útvonalát, akár nyolcévnyi börtönbüntetést is kaphatnak. "Úgy véljük, hogy ezt a fajta szigorítást alapvetően az a

morális pánik indukálta,

miszerint a gyülekezési szabadság érvényesülése nem megfelelően biztosított (...), a gyors reakciók azonban nem feltétlenül vezetnek a probléma megoldásához" - olvasható az EKINT állásfoglalásában. Nem sok jóra számíthatnak a fehér poros levelekkel rémisztgetők sem: a bűntettet - még ha ártalmatlan is a küldemény - a jövőben zaklatásnak minősítik, és szabadságvesztéssel büntetik.

A Magyar Gárda típusú fasisztoid szervezetek megregulázását célozza a "félelemkeltő csoportok" tagjait szankcionáló rész. Az előterjesztés szerint akik úgy élnek az egyesülési joggal, hogy ezzel másokban - a vezényszavaik, a csoport alakzata révén - félelmet keltenek, elzárásra vagy 150 ezer forintos bírságra számíthatnak. "A tüntetésen való jelenlét önmagában is véleménynyilvánítás" - bírálták az előterjesztés vonatkozó részét az EKINT szakemberei. Az intézet álláspontja összhangban van azzal az 1992-es AB-határozattal, amely megállapította, hogy a gyülekezési jogot védelem illeti, függetlenül attól, hogy mi a tüntetők szándéka. Ezek a javaslatok azért is különösen neccesek, hiszen a feles szabálysértési törvénnyel nyúlnak bele a kétharmados többséggel módosítható egyesülési jogba.

Az előterjesztés gátat kíván szabni az olyan visszaéléseknek is, melyeket legutóbb a gárda perén tapasztalhattak az újságírók (a szervezet tagjai megakadályozták egyes médiumok terembe jutását). Kiemelt kockázatúnak minősülő tárgyalásoknál a jövőben a bíróság elnöke meghatározhatja a hallgatóság létszámát, illetve elrendelheti a per közvetítését a bíróság zártláncú televíziós hálózatán.

A salátatörvény jelentősen korlátozná a fogvatartottak és elítéltek nyilatkozattételi jogait is. Erős jogosítványokkal ruháznák fel a büntetés-végrehajtás országos parancsnokát, aki a nyilatkozat megsemmisítésére kényszeríthetné az adott sajtóorgánumot, sőt a fogva tartó intézet akár kilenc napra visszatarthatná a közlésre szánt anyagot. A TASZ szerint ez ellentmond az Európai Emberi Jogi Bíróság állandó gyakorlatának, amely elismerte, hogy a "hír romlandó áru", tehát a kilencnapos késedelem a sajtó szabad működését korlátozná. (Az MSZP 2001-ben üdvözölte azt az AB-döntést, amely ízekre szedte az Orbán-kormány kidolgozta lex Clodót - de most maga is erőteljesen korlátozná az elítéltek véleménynyilvánítási jogát.)

A jogvédők szerint komoly adatvédelmi aggályokat vetne föl a központi szabálysértési nyilvántartás felállítása. Az IRM szerint erre azért van szükség, mert bizonyos (például a fegyvertartási) engedélyek kiadását a jogszabályok a szabálysértési előélethez kötik, ám nyilvántartás hiányában ennek ellenőrzésére nincs lehetőség. Bár a szabálysértési ügyek két év alatt elévülnek, a javaslat szerint négy évig őriznék az információkat, sőt az úgynevezett adattovábbítási nyilvántartásból csak öt év múlva törölnék a személyes adatokat. Figyelembe véve az Alkotmánybíróságnak a személyes adatok védelme iránti elkötelezettségét, ezek a részek biztosan elhasalnak a testület előtt. A TASZ és az EKINT szerint a korlátozások többsége

túlzó, indokolatlan

és szükségtelen, a hatályban lévő törvények ugyanis már most is megfelelő jogalapot biztosítanak a visszaélésekkel szembeni határozott fellépésre. Igaz, azt is elismerik, hogy a jogalkalmazói oldallal komoly problémák vannak. A rendőrök, ügyészek, bíróságok bátortalanok: sem a közösség elleni izgatást, sem a gyülekezési szabadság megsértését büntető paragrafusokat nem alkalmazzák kellő eréllyel - és a Legfelsőbb Bíróság sincs a helyzet magaslatán, amely jogegyesítő határozataival járhatna elöl a jó példával.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.