Vádemelés a keresztdöntők ellen: Díszei hullanak

  • Varró Szilvia
  • 2000. december 21.

Belpol

November elsején hajnalban öt gimnazista ledöntötte a korábban a Regnum Marianum-i atyák által vezetett templom helyén álló emlékmű fakeresztjét a XIV. kerületi Felvonulási téren.

Az öt fiú a másfél méter magasban álló keresztet lombfűrésszel távolította el tartójáról; talapzatára vörös csillagot és a Budapesti Felszabadítási Gárda feliratot festettek. A két fiatal- és három nagykorú fiú a Berzsenyi gimnázium tanulója. Rongálás, csoportosan elkövetett garázdaság, valamint tiltott önkényuralmi jelkép használata miatt indult eljárás ellenük. A rongálás és a tiltott önkényuralmi jelkép használata vétségnek, a csoportos garázdaság bűntettnek minősül, ez utóbbi akár három évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető. A vádirat a múlt héten készült el. A gimnázium tantestületének kérésére az öt fiú nem látogathatja többet az órákat, mindannyian magántanulók lesznek. A büntetőeljárásra való tekintettel őket nem tudtuk megszólaltatni.

"Kereszténységellenesek"

November elsején hajnalban taxisok értesítették a rendőrséget a keresztfűrészelésről. A helyszínre érkező rendőrök egy fiút igazoltattak, majd abba a lakásba kísérték, ahová a többiek a tett után mentek. A rendőrök a - nem létező - Budapesti Felszabadítási Gárda iránt érdeklődtek, a bilincsbe vert fiúkat otthonaikba vitték, házkutatást tartottak náluk, majd a Gyorskocsi utcába szállították őket, ahol hatvan órát töltöttek cellában, egymástól elkülönítve. A vádat emelő Fővárosi Főügyészség gyorsított eljárásban kezdeményezte az öt fiú bíróság elé állítását (ez akkor lehetséges, ha tettenérés történik, a gyanúsítottak beismerik tettüket, vagy megfelelő bizonyítékok állnak rendelkezésre). A főügyészség MTI-nek adott nyilatkozata szerint azonban az egyik fiú vallomása nem értékelhető egyértelmű beismerésként, ezért a vizsgálat az általános eljárás szabályai szerint folyik.

November ötödikén a Felvonulási téren a "kereszténységellenes" tett ellen tiltakozók visszaállították a keresztet. "Bocsássatok meg ötünknek!" feliratú, az egyik szülő által a helyszínre vitt koszorú várta őket, amit azonban az összegyűltek eltávolítottak.

Bolsevik fészek

Az iskolában őszi szünet volt, a tanárok a híradásokból szereztek tudomást az esetről. "Megkönnyebbültem, amikor kiderült, hogy nem az én tanítványaim az elkövetők" - emlékszik vissza az első hírekre Fenyő D. György magyar szakos tanár. A tanárok első reakciója a döbbenet volt. "A tett súlya minden elképzelhetőt felülmúlt, ráadásul mindenszentekkor történt, ami hosszú parlamenti vita után először volt állami ünnep. Számítottam rá, hogy a jobboldali és szélsőjobb médiát foglalkoztatni fogja az ügy."

De arra nem számított senki, hogy a Berzsenyi heteken át "bolsevik fészekként", "liberális", azaz más értékrendet nem tisztelő, "kereszténység- és magyarságellenes" gimnáziumként jelenik meg az üggyel foglalkozó médiumok többségében. Az iskolában tanító tanárok büszkék a Berzsenyi liberalizmusára: ez Fenyő D. György szerint nyitottságot, engedékeny, a gyerekekre figyelő pedagógusi hozzáállást, más kultúrák, vallások, világnézetek tiszteletét jelenti. A gimnáziumok közül az országos élmezőnybe tartozó Berzsenyi nyitott az alternatív pedagógiai módszerek iránt: két-három évente rendeznek a különböző kultúrákkal, vallásokkal, etnikumokkal foglalkozó Másság- és Azonosság-hetet.

"Bármi más dolgot követtek volna el, amivel nem taposnak bele mások erkölcsi meggyőződésébe, azt hiszem, nyugodtabban kezeltük volna. De alapjaiban kérdőjelezték meg az iskola szellemiségét" - véli Fenyő D. György.

Az őszi szünet utáni első tanítási napon az aulában gyülekezett az iskola. Somogyi László igazgató elmondta a diákoknak, mi történt. Az öt érintett szülővel még a hét végén megegyezett, hogy a gyerekek nem jönnek be az iskolába.

Kiborult tantestület

November 8-án, szerdán reggel nyolctól délután háromig ülésezett a tantestület. Többek szerint ez volt a gimnázium történetének legtartalmasabb értekezlete. Az eset mindenkit sokkolt. Volt, aki nem tudta felfogni, "hogy válhattak tanítványai ilyenekké", volt, aki a keresztdöntést hite megcsúfolásának érezte, volt, aki saját toleráns világnézetével tartotta összeegyeztethetetlennek. Néhányan felvetették: a gyerekeket el kellene küldeni az iskolából. Volt, aki több órán át zokogott, volt, aki nem tudta befejezni az elkezdett mondatot. A testület egy része magát vádolta: azt keresték, észre lehetett-e venni a fiúkon, hogy erre készülnek, mekkora a tantestület felelőssége az ügyben. Nyírő Zsuzsa igazgatóhelyettes számára a keresztdöntés azt jelentette, hogy nem sikerült átadnia értékrendjét a gyerekeknek: "Habár én nem tanítom a fiúkat, az eset arra döbbentett rá: lehet, hogy 25 éven át csak hittem, hogy hatással vagyok a gyerekekre."

"A közhangulatban az volt: ne járjanak ide. Mind az öten berzsenyisek, tehát az iskola hatásától nem lehet függetlenül kezelni a tettet" - mondta Fenyő D. György.

Somogyi László igazgató kikérte az Oktatási Minisztérium jogi véleményét, és világossá tette a tantestület előtt: az iskolának nincs döntési lehetősége. Az oktatási törvény értelmében ha a tanuló kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, fegyelmi eljárás indítható ellene. Az iskola azonban nem szabályozhatja az iskolaidőn kívül történteket.

Nyírő Zsuzsa szerint "az első sokkot követte a második, amikor rádöbbentünk, hogy a törvény értelmében semmit nem tehetünk. Hogy lehet szétválasztani az iskolai és nem iskolai viselkedést?"

Délre megfogalmaztak egy nyilatkozatot, amelyben elítélték a keresztdöntést, és elhatárolódtak tőle. Többen, köztük Nyírő Zsuzsa is az első perctől kezdve azon a véleményen voltak: a tett önmagáért beszél, a fiúknak menniük kell. Mások viszont úgy vélték: nem dönthetnek az érintettek meghallgatása nélkül.

Omnipotens bírák

Tizenharmadikán egyenként járult a testület elé az öt fiú. "A tanárokban különféle motívumok működtek: volt, aki büntetni akart, volt, aki nevelni, mások csak meghallgatni őket" - mondta Fenyő. A büntetőeljárásra való tekintettel megegyeztek, hogy semmit nem kérdeznek tőlük. A fiúk néhány perces monológjából kiderült: megbánták a keresztdöntést, rájöttek, hogy súlyosabb a tettük, mint gondolták, sajnálják, hogy az iskola szellemiségét és sokak hitét megsértették, bocsánatot kérnek; beletörődtek a büntetőeljárásba, de azt kérik, maradhassanak továbbra is az iskolában. A tanárok a meghallgatás után helyeselték és őszintének tartották a fiúk bűnbánatát, de a többség úgy vélte: ezzel nincs vége az ügynek. Az igazgató szavazásra vitte a kérdést: 26:20 arányban a tantestület amellett foglalt állást, hogy a fiúk menjenek el az iskolából. Húszan amellett voltak, hogy magántanulók legyenek. Az, hogy továbbra is bejárjanak az iskolába, fel sem merült.

Az érvek egy része az öt gyerekről szólt: a többség szerint számukra is világosabb helyzetet teremt, ha elmennek, a kisebbség szerint épp arra van szükségük, hogy az iskola ne engedje el a kezüket. Az érvek más része a többi 571 diákról szólt. "Ha maradnak, azzal azt üzenjük a többi gyereknek: iskolán kívül bármit lehet csinálni. Sajnálom, hogy ezt ötük példáján kellett megfogalmazni" - érvelt Nyírő Zsuzsa. Mások szerint viszont épp az a jó üzenet a többi diáknak, hogy a gimnázium kiáll a fiúkért. Vita volt az iskola külső megítéléséről is: a többség úgy vélte, ha a fiúk maradnak, akkor az iskolát azonosítják a tettel, ők pedig nem tanítanak szívesen olyan iskolában, amely arról híres, hogy megengedi a keresztgyalázást. A kisebbség viszont úgy vélte, a jobb- és szélsőjobboldali sajtó így is, úgy is támadja őket.

A szavazásnál megállapodtak: a kisebbség elfogadja és magára nézve kötelező érvényűnek tekinti a többség véleményét. Vagyis a gyerekek - oktatási törvény ide vagy oda - menjenek el az iskolából.

Maradjanak

Máshogyan vélekedtek erről a diákok. 571-ből 350 diák levélben ítélte el a keresztdöntést, ám kérte a gimnázium vezetését, hogy a fiúk maradhassanak az iskolában. Levelet írtak az osztálytársak is: "A fiúkat ismerve úgy gondoljuk, hogy tettüket semmilyen politikai vagy vallási meggyőződés nem vezérelte. (...) Szerintünk a fiúk eltávolítása az iskolából számukra azt jelentené, hogy a tantestület emberileg is elhatárolódik tőlük. Félünk attól, hogy ez után az elfordulás után életük még rosszabb irányba fordulna."

A szavazás másnapján - egy bombariadó előtt - az igazgatóhelyettes iskolagyűlésen jelentette be a tantestület véleményét. Az egyik szülő kétségbeesett levélben kérte a tanárokat: ne büntessék ők is a gyerekeket, vizsgálják felül döntésüket. A diákokból, szülőkből, az önkormányzatból és a tanárokból álló iskolaszék is a döntés ellen foglalt állást délután: a többi gyerek szüleinek többsége és a tanulók mellett az önkormányzat is azt képviselte: maradjanak a fiúk. Az egyik tanár a "tanárellenes" hangulatra hivatkozva azonnal lemondott.

"És itt kezdődött el egy másik történet, amely már nemcsak a keresztről, hanem a tantestületről szólt" - vélte Fenyő D. György. A helyzet egyre kezelhetetlenebb lett. A külső nyomás (sajtó) mellett belülről is feszült a húr. Péntekre az igazgató össz-szülői értekezletet hívott össze. A zsúfolásig megtelt vetítőben a szülők nagy többsége amellett volt: ne menjenek el a fiúk, legyenek magántanulók. Ezt követően két, az érintett osztályban tanító tanár osztályszülőit hívott össze, a többség itt is a maradás mellett állt ki. Az osztályfőnök, aki korábban az eltanácsolás mellett volt, azt mondta: megváltoztatta véleményét, ő hívő keresztény, és megbocsát. A másik tanár viszont azt mondta: nem tud az öt fiú szemébe nézni.

A fiúk szülei a hét végén hosszas töprengés és az oktatási törvény áttanulmányozása után úgy döntöttek: hétfőn bemennek a fiúk. Hétfőn reggel az igazgató nyolc előtt tíz perccel levélben közölte a tényt a tantestülettel. Ez aztán gyökeresen forgatta fel a tanári kart.

Süketek párbeszéde

A tanítás akadozva folyt: a felháborodott tanárok már a nagyszünetben értekeztek, és kinyilvánították: ez így nem mehet. Az, hogy a szülők vették maguknak a bátorságot, és nem átallottak törvény biztosította jogukkal élni, sokkolta a testület egészét, és a korábban a magántanulói státus mellett szavazó, tehát engedékenyebb tanárok jó részét is átállította a másik oldalra. Így Fenyő D. Györgyöt is, aki végig a "puhább" állásponton volt. "A szülők nem is kérték, hanem csak beküldték a gyerekeket. Eddig a pontig az érvelés személyes és pedagógiai síkon folyt, a szülők ezzel a lépésükkel az egészet jogi síkra terelték. Mi végig elhittük, hogy a szülők komolyan veszik a tantestületet."

Szerda reggelre behívták az öt fiú szüleit. "Azt gondoltuk, érdemben akarnak beszélni velünk. De kiosztottak egy levelet, amiben gyakorlatilag ultimátumot intéztek hozzánk. Én azt mondtam: ez a fundamentalistákra jellemző" - mondja az egyik szülő.

Idézet az összes tanár által aláírt levélből: "Még ha gyermekeik nem is, Önök bizonyára fel kell tudják mérni, milyen hatása lehet annak, ha gyerekeik a tantestület állásfoglalása ellenében maradnának berzsenyisek. Káros volna, ha mind saját gyermekeiket, mind iskolatársaikat, mind a tanárokat belekényszerítenék egy olyan helyzetbe, amelyből mindannyian csak vesztesként kerülhetnének ki. (...) Kérjük, döntsenek megfontoltan, de gyorsan. Döntsenek úgy, hogy elhiszik: a nevelőtestület álláspontja megalapozott. Kérjük: vigyék el gyermekeiket az iskolából."

A levél már nem az öt fiú ügyéről szól: a tantestület az őt érő nyomásokról, a velük szembeni külső elvárásokról számol be, és hangsúlyozza, hogy ezek közül kizárólag saját értékeinek kíván megfelelni. Az egyik orvos szülő viszont azt mondta: ő orvosként arra esküdött fel, hogy ne tegyen különbséget beteg és beteg között, sajnálja, hogy más szakmában ez nem számít alapelvnek. Egy másik szülő leszögezte: a levél jogi értelemben véleménynek számít, az ő véleménye pedig az, hogy fia továbbra is be fog járni. A hangulat kezdetben visszafogott, később egyre fagyosabb lett. Egy tanár sírva próbálta magyarázni, hogy ő nem tud addig tanítani, amíg nem tudja azt mondani: a jó, az jó, a rossz meg rossz.

Délután a testület nekiesett az igazgatónak, aki sokak szerint több hibát is vétett. Néhányan kilátásba helyezték lemondásukat, mert nem bíznak benne. "A vita már kizárólag a tantestület megmentéséről szólt, amely a szétesés szélén állt" - mondja Somogyi László igazgató.

"Nem személyiségformáló tényezők vagyunk, hanem szakoktatók. Azt hittük, a személyes példaadás elég. Most először gondolkodtam el azon: érdemes-e a pályán maradni" - mondja Nyírő Zsuzsa, aki most sem tudja visszatartani könnyeit.

A szülők viszont épp azt várták volna el a tantestülettől, hogy kezelni tudja a helyzetet, miután a gyerekek már többszörösen megbánták tettüket, és a bíróság előtt viselik a következményeket. "A testületnek áldozatok kellettek" - mondta az egyik szülő. "Már úgy érzem, mintha a fiam egy elvetemült gyilkos lenne" - fakadt ki egy másik. A tantestület azonban úgy vélte: vannak dolgok, amiket meg lehet beszélni, ez azonban túlmegy ezen. "Ha egy gyerek cigányozik vagy horogkeresztet fest, az tűrhetetlen, de arról még lehet beszélni. Ezzel a tettel viszont nem lehet vitatkozni. A fűrészelés a kommunikáció megszüntetése" - véli Fenyő D. György.

Somogyi László szerint az eseményeket első pillanattól kezdve az érzelmek uralták. "Rosszul kommunikáltam én is a testülettel, teljesen lekötöttek a külső dolgok, a sajtó, és nem tudtam elég markánsan képviselni a véleményem."

De elbizonytalanodott Somogyi mástól is: tárgyalásokat folytatott számos budapesti gimnázium vezetőjével arról, átvennék-e a gyerekeket. Egyetlen kivétellel mindenki elutasította. Az igazgatók arra hivatkoztak: nem vállalhatják át azt a mocskot, amit a Berzsenyi kapott a nyakába; többen a kormánypárti önkormányzati vezetéstől tartva utasították vissza a kérést. "Én embertelen döntésnek tartottam, hogy kitegyük a gyerekeket. Egy bűnért egy büntetés jár" - mondja Somogyi László.

"Meglincselték volna őket"

Vincze János, a keresztet állító Alapítvány a Kis Regnum Kápolnáért elnöke szerint a fűrészelés erre a bizonyos keresztre irányult, az iskola pedig hibázott, mert nem tanította meg a kereszt fogalmát a gyerekeknek. "Ebben szerepet játszik az iskola liberalizmusa, hiszen a liberálisoknak nem jelent semmit a kereszt. A fiúk bocsánatkérését utólag semmissé tette az, hogy egyikük visszalépett. Első a bocsánatkérés, azután jön a megbánás, és csak ezt követheti a keresztény megbocsátás. Jó, hogy a fiúk nem vettek részt a visszaállításon. Lehet, hogy meglincselték volna őket, én pedig nem tudtam volna uralni a tömeget." Vincze úgy véli: a gyerekek felnőttek felhívására követhették el a tettet. "A fiúk nem a környéken laktak, éjjel volt, tehát valakinek fel kellett kelteni őket, komoly felszerelésre volt szükségük." Vincze megosztotta a Naranccsal gyanúját, hogy a fiúkat szélsőjobb- vagy szélsőbaloldali szervezetek buzdították a tettre.

Szerinte az izraelita hitközségnek el kellett volna határolódni a tettől, függetlenül attól, hogy a fiúk zsidó vallásúak voltak-e vagy sem. "Ahogy katolikusok nemrégiben szolidaritásukat fejezték ki a Kozma utcai sírrongálás miatt, úgy az izraeliták is tiltakozhattak volna egy másik vallás jelképének meggyalázása miatt."

A Regnum Marianum nem ismeri Vincze Jánost, egyik prominens képviselőjük arra hívta fel a Narancs figyelmét, hogy Vincze nem a Regnum, hanem egy alapítvány nevében beszél csak: a katolikus csoportok néhány héttel ezelőtti szolidaritási leveléhez pedig Vinczéék nem csatlakoztak. A katolikus egyház részéről Spányi Antal, az esztergomi-budapesti főegyházmegye püspöke nyilatkozott, aki szerint az eset arra irányítja rá a figyelmet, mennyire fontos az ifjúság nevelése.

Az igazi Regnum

A század elejétől létező Regnum Marianum Katolikus Közösségi Egyesület a fiatalok nevelésére helyezte a hangsúlyt. A Felvonulási téren az 1951-es lerombolásáig álló Magna Domina Hungarorum-templom a közvélekedéssel ellentétben nem a Regnumé volt. A közeli Damjanich utcában egy civil házban laktak a regnumi atyák, közülük nevezte ki a főpásztor a plébánost a Felvonulási térre. A templomot Rákosi Mátyás utasítására robbantották föl. A kommunizmus alatt a papok közül az egyik legtöbbet raboskodó Keglevich István regnumi atya a rendszerváltást követően Faddy Ottmár ferences pap segítségével pénzt kezdett gyűjteni a templom újjáépítésére. Az egyházmegye figyelmeztette Keglevichéket, hogy törvénytelenül gyűjtenek: templomépítést csak püspök kezdeményezhet. Keglevich erre létrehozta alapítványát, az egyház pedig hiába próbálta perelni őt a Regnum név használata miatt: Keglevich kérése érkezett elsőként a cégbíróságra. A katolikus egyház így Regnum Marianum Katolikus Közösségi Egyesület néven jegyeztette be a maga Regnumját, és a Zoborhegy téren építtette újjá a regnumi plébániát, míg Keglevich atya a haláláig évente tartott megemlékezést a Felvonulási téren. Vincze János, az Alapítvány a Kis Regnum Kápolnáért elnöke szerint Keglevich nem politizált, annak pedig, hogy rendezvényein rendszeresen részt vett a MIÉP, nincs jelentősége, mert meghívót kapott rá minden keresztény párt.

Diákjogok

A diákjogok tekintetében a vízválasztó nem a rendszerváltás, hanem az oktatási törvény 1993-as módosítása. A ´89 előtti iskolai jogsértések gyakorlatilag teljesen dokumentálatlanok. Pál Tamás, az Iskolapolgár Alapítvány elnöke szerint ezt megelőzően semmi nem korlátozta a pedagógusok autoritását, a szülők és a diákok nem tudtak védekezni a tanári önkény ellen, hiszen a törvény nem biztosította a fellebbvitel lehetőségét: "Így a XIV. Lajos-szindróma működött: én, a tanár mondom meg, mi az igazság. Konkrét törvénybeli szankciók híján csak a valódi pedagógusok önkorlátozó magatartása jelentett védelmet a diák számára."

Pál Tamás elmondta: habár az 1985-ben elfogadott oktatási törvény leszögezte, hogy a középiskolás diáknak joga van kérdést intézni a tanárhoz, akinek kötelessége azt érdemben megválaszolni, a gyakorlatban csak a legbrutálisabb jogsértésekre, leggyakrabban testi fenyítéses ügyekre derült fény. Ilyen volt például egy vidéki kollégium ügye, ahol egy tanár nuncsakuval verte tanítványait. A hasonló ügyekben nem volt lehetőség a jogsérelem orvoslására, habár a tantestület jogon kívüli eszközökkel felléphetett a kolléga ellen.

Pál Tamás szerint a tanárokra ma is jellemző a "katedravakság": a tanár ért a szaktárgyhoz, tudását pedig hajlamos kiterjeszteni az élet többi területére is. "Előfordul, hogy szerepet tévesztenek, és ítéletet alkotnak rájuk nem tartozó ügyekben is."

Tromposch Julianna, a Veszprémi Ifjúsági és Diákközéleti Szövetség elnöke öt éve foglalkozik diákokkal szembeni jogsértésekkel. Szerinte a mai diákok tisztában vannak ugyan jogaik egy részével (levéltitok, kollégiumi szoba sérthetetlensége stb.), de a tanárokkal való konfliktusok során szüleikkel együtt hajlamosak a könnyebb utat választani, nem szembefordulni a tantestület véleményével. Az iskolák ritkán alkalmazzák a fegyelmi eljárást, mert hosszú és bonyolult, szívesebben nyúlnak törvény előtti eszközhöz, mint az egyébként jogszerűtlen eltanácsolás vagy a diák magántanulóvá tétele. "Legtöbbször példát akarnak statuálni a többi gyerek előtt, ezért büntetik a diákot. A kérdés azonban mindig az, hogy a büntetés arányos-e az elkövetett tettel. A tantestületek gyakran hagyják figyelmen kívül a fokozatosság elvét: ha a diák nem követett el korábban vétséget, ugyanúgy büntetnék."

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.