Egyre durvább támadások érik a vasúti dolgozókat

  • narancs.hu
  • 2025. április 23.

Bűn

"Betelt a pohár", írja a Vautasok Szakszervezete. 

Minden eddiginél határozottabban követel hatékony jogi és rendőri védelmet kollégái számára a Vasutasok Szakszervezete. Egyre több és egyre súlyosabb atrocitás, tettleges és verbális támadás éri a munkájukat végző vasutasokat, amit a szakszervezet ugyan elítél, de nincs más eszköze a sértettek megvédésére, mint visszatérően kérni, követelni egy, a jelenleginél lényegesen hatékonyabb védelmet az utasok haragjának kitett vasutasok számára – fogalmaz közleményében a Vasutasok Szakszervezete (VSZ).

Betelt a pohár – jelentette ki Meleg János. A VSZ elnöke szerint a helyzet nemcsak végtelenül elkeserítő, hanem egyre veszélyesebb is. Az elnök felidézte a közelmúltban történt egyik sajnálatos esetet: egy jegy nélküli utas étellel leöntötte, majd többször megrúgta, ököllel ütötte a jegyvizsgálót, aki a munkáját végezve menetjegy váltásra szólított fel őt. A megtámadott vasutas súlyos sérüléseket szenvedett.

A Vasutasok Szakszervezete eddig is minden lehetséges fórumot és eszközt igénybe vett, hogy segítsen meggátolni, de legalábbis minimálisra csökkenteni a kollégáikat érő támadások számát, de határozott jogi és rendőri védelem nélkül nem képesek látványos eredményt elérni – panaszolja Meleg János. 

A VSZ elnöke levélben emlékezteti Lázár János minisztert, hogy ez év februárjában megígérte, megvizsgálja a lehetőséget, hogyan lehetne megerősíteni a vasutasok rendőri védelmét. 

Az ígéret óta eltelt jó néhány hét elég lett volna arra, hogy elkészüljön az intézkedési terv, amely végre valódi garanciát nyújt arra, hogy az április 15-én történtekhez hasonló esetek többé sehol ne fordulhassanak elő – véli az elnök. Emiatt a VSZ Tuzson Bence igazságügyi miniszternek is írt azt kérve, hogy a szaktárca tegyen meg minden szükséges lépést annak érdekében, hogy a közfeladatot ellátó személyekkel szembeni erőszakot elkövetők ne ússzák meg tettüket felfüggesztett büntetéssel, s a bíróságok minden esetben súlyosbító körülményként vegyék figyelembe, hogy a hasonló jellegű bűncselekmények rendkívüli mértékben elszaporodtak az utóbbi időszakban.

Lázár ezt akkor úgy kommentálta: „A MÁV munkatársai nem arra szerződtek, hogy állatként viselkedő utasokkal harcoljanak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.