„Hiába tájékoztatsz engem, nekem nincsen erről véleményem” – mondta egy gyermekként molesztált áldozatnak Snell György budapesti püspök

  • narancs.hu
  • 2019. június 4.

Bűn

Félelmetes állapotokra világít rá egy hangfelvétel, amit az egykoron rendszeresen zaklatást elszenvedő férfi készített.

A közelmúltban hatalmas vihart kavart Lengyelországban az a dokumentumfilm, amelyben papok által molesztált áldozatok keresik fel korábbi zaklatóikat, és szemtől szembe vonják őket kérdőre. A Csak el ne mondd senkinek című dokumentumfilm megjelenése után a lengyel kormány azonnal szigorította a pedofília büntetését.

TYLKO NIE MÓW NIKOMU | dokument Tomasza Sekielskiego | cały film | 2019

Ten film został w całości sfinansowany ze zbiórki. W toku prac zgłosiło się do nas wiele ofiar, których historie nie znalazły się w tym dokumencie. Dotarły do nas nowe, szokujące dowody w tych sprawach. Dlatego zamierzamy nakręcić kontynuację i tak jak poprzednio chcemy, aby była to produkcja niezależna.

Magyarországon az egyházon belül történő szexuális zaklatások egyelőre nem okoznak ilyen nagy felháborodást, egy nemrég készített hangfelvétel pedig arra mutat rá, hogy mennyire embertelenül és megalázóan bánnak azokkal, akik esetleg házon belül fordulnának segítségért. A 444 mutatta be A. történetét, akit 1999 és 2003 között (ekkor A. 12-16 éves volt) rendszeresen zaklatott egy fiatal pap, aki Snell György (akkor még plébános) alatt dolgozott.

2003 és 2016 között A. többször próbálta elérni, hogy az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye vagy Erdő Péter bíboros vagy a Szentszék nagykövete érdemben kivizsgálja az ügyét, de erre csak 13 évvel később került sor, melynek következménye az lett, hogy a gyermekmolesztáló papot eltiltották minden egyházi tevékenységtől.

A 444.hu közzétett egy hangfelvételt, amelyen A. beszélget Snell püspökkel. Az egykori áldozat kérdőre vonja Snellt, hogy az miért nem segített neki annak idején, amikor segítséget kért az ügyben. Snell egy ponton „cirkuszolásnak” nevezi azt, amit a fiatal férfi csinál és egész egyszerűen közli, hogy őt nem is érdekli ez az egész, akkor sem, ha tudomására jut, hogy még vannak más áldozatok is.

„Hiába tájékoztatsz engem, nekem nincsen erről véleményem. Ami énrám nem tartozik, az nem érdekel, na kész!” – csattan fel a püspök.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.