Sándor Judit: Testbeszéd

Kettétört metronóm – a menopauzáról

  • Sándor Judit
  • 2020. február 29.

Egotrip

A korral járó testi, lelki hanyatlásra az elfogadástól a lázadásig számos válasz adható.

Mar­tha C. Nussbaum Saul Levmore-ral közösen írt Aging Thoughtfully (Bölcsen öregedni) c., 2017-es könyvében vitába száll Simone de Beauvoirral. Beauvoir Az öregség (La Vieillesse) c. franciául 1970-ben, magyarul két évvel később megjelent művében jóval magatehetetlenebbnek látja az idősebbeket, mint az amerikai filozófusnő. Ez a különbség nemcsak eltérő filozófiai látásmódjukból adódik. Az amerikai szemlélet jóval elutasítóbb az öregséggel szemben (nem függetlenül a biztosítási háttér hiányától), mint a gondoskodó francia modell. Míg az európai nézőpont vívmánynak tartja a nyugdíjat, Nussbaum – antik példákhoz visszanyúlva – az idősebbek élettapasztalatát és bölcsességét dicséri, és nem kér az őket sújtó előítéletekből. Megdöbben azon, hogy európai pályatársait 65 éves korukban nyugdíjazzák; ezt diszkriminatívnak tartja, és csodálkozik azon, hogy senki nem lázad fel ellene. A tehetség és tapasztalat elherdálásának látja, ha egy 65 éves egyetemi tanár elbúcsúzik a katedrától. A két könyv megjelenése között eltelt pár évtizedben persze rengeteget változott a gondolkodás az idősekről, és átalakult az időskori problémák kezelése is. Kitolódott a születéskor várható életkor, bővültek a középkorúak, idősebbek munkavállalási lehetőségei. Változott az öregedéssel járó testi változások megítélése is. A 70-es években a természetes fiatal test romantikus bálványozása volt a magától értetődő; a korukkal dacoló, lázadó idősebbeket, akik akár esztétikai beavatkozásokat is igénybe vettek, inkább nevetség és lenézés övezte. Akkoriban az volt a dicséretes, ha valaki megbékélt az életkorával, ebben állt a hódolat a természetesnek.

Bár az öregedéssel kapcsolatos előítéletek mindkét nemet sújtják, a nőknek mégis több diszkriminációval és ártalmas sztereotípiák hosszú sorával kell megbirkózniuk. Míg az idősebb férfi – aki persze bölcs és gazdag – túlsúlya és kopaszodása ellenére is lehet vonzó, hisz hatalma van, addig a hasonló korú nőben inkább csak a ráncokat, a megereszkedést veszik észre, s egyszerűen kiírják őt addigi szerepeiből.

A legkevésbé figyelembe vett testi változás talán a menopauza – ez az életszakasz máig tabu a legtöbb társadalomban. Az orvostudományi kutatások is csak az utóbbi időben szentelnek neki figyelmet. Sok orvos csak legyint az olykor meglehetősen súlyos tünetekre, a nők pedig azért nem szólalnak meg, mert a fizikai tünetek mellé nem akarják magukra venni az öregedéssel járó társadalmi stigmákat is. Ám – szemben 55 évesen nyugdíjba vonuló anyáinkkal – a mostani ötvenesektől teljes erőbedobást vár el a társadalom. Sokan kímélet és nyugdíjbiztonság nélkül dolgoznak, miközben még gyermekeik és az idősebb szülők gondjai is a vállukon nyugszanak. Nem őszülhetnek meg, csinosnak, energikusnak kell mutatkozniuk – miközben az éjszaka közepén hőhullámokra ébrednek, és arra, hogy verejtékben fürdenek. A korábbi alakjukra szabott ruhájukba próbálják magukat begyömöszölni, és néha kislányosan elvörösödnek, miközben csak az a fránya hőhullám tört rájuk; néha pedig várandósnak hiszik a duzzadó hasú változó korú nőt.

Az ötven felé közeledve hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy testünk minden rezdülését ismerjük, hátrányait elfogadtuk, előnyei­vel pedig mesterien tudunk bánni. Aztán egyszeriben minden addigi tudás jelentőségét veszti, és helyébe a teljes testi és lelki elbizonytalanodás lép. Új, eddig nem látott, kaotikus tüneteket tapasztalunk meg, amelyeket sokkal jobban rejtegetünk, mint a kamaszkori, mindenki által elfogadott változásokat.
A nők reproduktív korukban havonta szembesülnek azzal, hogy női mivoltuk kényelmetlenséggel, fájdalmakkal, görcsökkel, vérzéssel, fejfájással, hangulatingadozással jár. Mégis, ezek a ciklusok egyfajta metronómként szolgálnak. A menstruáció felborulása ennek a rendnek az összezilálása – ezután, ha fáj a fejem, nem tudom pontosan, hogy miért; nem tudom, miért duzzad a mellem és a hasam, miért vannak görcseim. Minden tünetemet újra kell értékelnem – elvégre az eddigi okuk megszűnt, és veszélyes betegségekre is utalhatnak. A változó kor elhozza a második kamaszkort is. Nemcsak a hangulatingadozásokra gondolok, hanem arra is, hogy az ember átértékeli az egész életét – hiszen egy új életszakaszba lépett.

A perimenopauza, a premenopauza, a menopauza és a posztmenopauza mind meglepetéseket tartogat. Perimenopauzának az utolsó menstruáció előtt évekkel megkezdődő folyamatot nevezzük, amely alatt komoly élettani, hormonális változások kezdődnek. Súlyos, nehezen felismerhető, alattomos tünetekkel is járhat ez az állapot – például méhűri vérzés is felléphet, amit nagyon nehéz megkülönböztetni az erős, rendszertelen vérzéstől. Az előbbi akár halálos kimenetelű is lehet, a másik pusztán a rend felbomlásának az egyik tünete. Az utolsó egy-két év a premenopauza – ez az utolsó vérzéssel ér véget. A tüszőhormon-termelés hullámzóvá válik, megszűnik az ovuláció és a sárgatest hormon termelése. A vérzés gyakran erőssé és pontatlanná válik. Ilyenkor a magukat kamaszkoruk óta rendben tartó, a havi vérzést a napi munka során ügyesen rejtegető nők is megszégyenülnek, mert váratlanul és elsöprő erővel jelentkezik a menstruáció.

Furcsamód máig nincs koherens és egyértelműen elfogadható tudományos magyarázat arra, hogy az állatvilágtól eltérően az embernél miért merül ki a reprodukciós képesség, és ez miért ilyen formában nyilvánul meg. Vajon ez valamiféle alkalmazkodás, az ember egyik faji sajátossága? A nők még akár 150 évvel ezelőtt is nem sokkal élték túl a sokadik gyermekszülést, így a menopauzára nem sok figyelem fordult. Ma már azonban jóval hosszabb ideig élünk, és a menopauza sem az élet végét jelenti – hanem egy másfajta életszakasz kezdetét, ami sokkal válságosabb is lehet, mint a kamaszkor. Ez utóbbi tüneteit mindenki ismeri, elfogadja és igyekszik megértéssel viseltetni iránta. De az ötvenes „kamasz” nő teljesen más. Kiszámíthatatlanná, rebellissé válik. Szeretne élni, és emiatt máról holnapra faképnél hagyja a munkahelyét, családját, platinaszőkére festi a haját vagy extrém sportba kezd. Van, akinek a szexuális szokásai változnak meg kirívó mértékben, s a teljes bezárkózástól eljut a teljes szaba­dosságig – végül is, már nem kell a ciklus napjait számolgatni, és nem fenyeget a nem kívánatos terhesség. Van, aki szomorkás, visszahúzódó lesz, és van, aki kihívó, s kész az egész addigi életét felborítani. Mások elutaznak, vagy csak élni szeretnének még, elismerésre, megértésre vágynak, s néha olyan morális és pszichés gátakon törnek át, amelyeken addig sosem.

A menopauzából, különösen annak „poszt” szakaszából előnyt is lehet kovácsolni. A menopauza figyelmeztetés: ne halogassuk tovább életünk álmainak megvalósítását! Mostantól mi vagyunk soron! Megszűnik a menstruáció, amely számos társadalomban a nőkkel szembeni gyűlölet forrása volt. Ha sikerül az egyéb testi tüneteken úrrá lenni, a havi megpróbáltatások elmaradása könnyebbséget hoz, a felhalmozott élettapasztalat pedig kincset érhet nemcsak az egyénnek, de a társadalomnak is. Mégis, Christine Lagarde, Angela Merkel vagy Ursula von der Leyen kivételesek abból a szempontból, hogy szakmai tudásuk, bölcsességük elismerést kapott, és a politika fő irányítóivá váltak. Az ötven feletti nőkben a társadalom máig inkább a nagymamai bölcsességet díjazza, a befőttkészítés és az unokázás tudományát. Ezek persze roppant fontosak – de miért is ne lehetnének a jó nagypapaság attribútumai? S miért ne járna az illő társadalmi megbecsülés az idősödő nők tapasztalatának és bölcsességének is?

 

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.