Hát, nekik sem kell a szomszédba jönni hülyeségért: a Facebook logójával ünneplik a nagy román egységet

  • narancs.hu
  • 2017. november 25.

Fekete Lyuk

Ciki, de legalább mocsok drága.
Gyulafehérváron épül a Nagy Egyesülés 100. évfordulója alkalmából a románok új nemzeti emlékműve. Az 1918 novemberében tartott nemzetgyűlésen mondták ki Erdély, Bánság, Partium és Máramaros egyesülését a Román Királysággal.
A gigantikus emlékmű négy keresztet ábrázol, melynek felső szárai hátrahajolva összetalálkoznak. A 22 méter magas monstrum 4 millió euróba kerül, melyből csak 2,2 millió a szerzői jogdíj. A szobrász Mihai Buculei.
Az emlékmű felállítását a román kormány hagyta jóvá és a Kulturális Minisztérium támogatását élvezi.
false

Az emlékművel nem csak az a románok problémája, hogy irtózatosan sok pénzbe kerül, hanem az is, hogy történetesen úgy néz ki, mint négy Facebook-logó összehegesztve.
A Nagy Egyesülés emlékművének gyulafehérvári megépítését már 1993 óta tervezik, de eddig pénzhiány miatt mindig el kellett halasztani a létrehozását.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.