„Szeptember elején kértem időpontot vérvételre, október 3-ára kaptam, levették a vért, azt mondták, 6-án mehetek az eredményért, én meg mentem érte, azon a héten minden reggel” – osztotta meg az SZTE Szentgyörgyi Albert Klinikai Központ I. számú Szakorvosi Rendelőjében szerzett tapasztalatát a Narancs.hu-val a szegedi Tary Tibor. – „Hétfőn reggel a sorszámosztó automatánál álló hosztesztől megkérdeztem, hogy a vérvétel eredményének átvételéhez is kell-e sorszámot húzni. Azt mondta, nem, de fölöslegesen jöttem, mert rossz a nyomtató, nem tudják kiadni az eredményt. Kérdeztem, délután érdemes-e visszamennem. Azt mondta, inkább másnap menjek, reméltük mindketten, addigra sikerült megoldani a problémát. Mentem másnap, ő megismert, és azzal fogadott, sajnos, még mindig nem jó a nyomtató. Ez komoly? Komoly. Talán máskor. Szerdán reggel már nem tudtam nevetni a hírre, amivel fogadott, hogy a helyzet változatlan. A mellette álló srác azt tanácsolta, menjek el a folyosó végére, a laborhoz, ahol az időpontot osztják, és kérjem meg őket, hátha kinyomtatják az eredményt. Odamentem, és láttam, huszonkét ember után kellene beállnom a sorba, hogy aztán olyat kérjek, ami az ott dolgozóknak nem a feladata. Úgy terveztem, délután visszamegyek, hátha kevesebben lesznek, de erre nem volt alkalmam. Csütörtök reggel más hoszteszek voltak, nekik is előadtam a problémát a laboreredménnyel, így ők új hírként tálalták nekem, hogy sajnos elromlott a nyomtató. Még pénteken próbálkoztam, aztán elengedtem.”
Tary Tibor a kilencvenes évek óta használ munkához számítógépet. Tisztában van az EESZT létével, azzal, hogy oda minden lelet fölkerül az emberről, de a felület működéséről is van tapasztalata.
„A párom múlt héten hétfőn elment a háziorvoshoz, beutalóra lett volna szüksége, de nem tudták megírni, mert az EESZT épp nem működött, úgyhogy másnap ment vissza megint” – mondja Tibor. – „Miután beszéltem a háziorvosommal, mondtam neki, hogy jártam, ő megnézte a leletemet az EESZT-ben, megmondta, hogy minden rendben van, nincs szükség további intézkedésre – aztán csinált a leleteimről képernyőképet, és elküldte. Bár ez neki sem lenne feladata.”
Tibor azt mondja, nem saját bosszúsága miatt emel szót, hanem azokért, akiket hozzá hasonlóan ugyanígy elküldtek aznap vagy azon a héten a rossz nyomtatóra hivatkozva. Köztük nyilván vannak, akiknek nincs otthon gépe, internet-hozzáférése, hadilábon állnak az okostelefon használatával. Nekik a kézbe fogható, kinyomtatott lelet fontos, és nem csak azért, hogy továbbvigyék más vizsgálatra, mert az a szakorvos a TAJ-szám alapján föllépve – ha megy az EESZT – ugyanúgy meg tudja nézni a leletet, hanem saját maguknak. Amikor Tibor műszaki vezető volt egy intézménynél, elvárták tőle, hogy ha valahol meghibásodott egy centrifuga vagy hűtőszekrény, vagy még aznap, vagy már másnap ment a szerelő. Nem érti, miért vesz igénybe egy nyomtató javítása vagy kicserélése ennyi időt. Ilyenkor a magyar ember azt feltételezi, a problémának lehet anyagi háttere, de ugyanígy lehet szervezési hiányosság, és az is, nem gondolják át, milyen kellemetlenséget okoznak egy csomó betegnek.
Az említett szakorvosi rendelő a Szegedi Tudományegyetem egyik intézménye. Megkérdeztük, mi az álláspontja erről a helyzetről az SZTE-nek, és megjavult-e már a nyomtató. A második kérdésre kaptunk választ: „Az érintett nyomtató a Labormedicina Intézet Epson WF5299 típusú eszköze, mely a karbantartó rekesz meghibásodása miatt vált átmenetileg működésképtelenné. A Szegedi Tudományegyetem az ilyen javításokra szerződött cég kapcsolattartójának jelezte a problémát,
a vállalkozó a javítást elvégezte, a nyomtató működőképes.”
(Címlapképünkön: a Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Labóratóriumi Medicina Intézet. Forrás: u-szeged.hu)