Vissza a nyolcvanas évekbe! – Állítólag ezzel fogunk utazni 30 évig

  • narancs.hu
  • 2016. május 12.

Fekete Lyuk

Tegnap bemutatták az első újdonsült 3-as metrószerelvényt Moszkvában. Jé, ez fehér.

Az Index szúrta ki a Transzmasholding oldalán, hogy elkészült Oroszországban a 3-as metró első felújított, hatkocsis metrószerelvénye, és az átadóünnepségen részt vett Balla János nagykövet is. Első ránézésre ugyan nagyon pofásnak tűnik a kocsi orr-része, ám talán nem véletlen, hogy további képeket egyelőre nem töltöttek föl. Innen ugyanis nagyon úgy néz ki, hogy ezek az eredetileg átlagosan több mint harmincéves kocsik oldalról teljesen olyanok, mint eddig, úgyhogy most az egyszer valóban a szó szerint értendő az „ugyanaz fehérben” szókapcsolat.

false

 

Fotó: Transzmasholding

Noha az Index szerint „az utasteret korszerűsítették, új lett a vezetőfülke eleje. Frissítették az ellenőrzési rendszert és videokamerákat építettek be”, mi több, „a felújított kocsik élettartama 30 év”. Arra azért kíváncsiak leszünk.

És még valami a külsőt illetően. Az alábbi szerelvényeket 24 évvel ezelőtt, 1992-ben tervezték Budapesten, és ha lett volna rá pénz, sorozatban is gyárthatták volna, vagyis nem pusztán a képzelet szülöttei. Lehet, hogy tévedünk, de nekünk valahogy újszerűbbnek tűnnek, mint a tegnap bemutatott szerelvény.

false

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.