„Barátságunk kiállta az idő próbáját” - Claude Brasseur filmsztár

Film

Az új hullámosoknak a Külön bandában alakított nagyot, a házibulisoknak meg a Házibuliban. Az idén 80 éves francia filmes legendával Párizsban idéztük meg a dicső és rém szórakoztató régmúltat.

Magyar Narancs: 44 éves volt, Sophie Marceau meg 14, amikor eljátszották a Házibuli apa-lánya kettősét. Ellátta az első filmes kamaszlányt atyai jó tanácsokkal?

Claude Brasseur: Amikor megláttam Sophie-t, rögtön beugrott, milyen fontos is volt az idősebb kollégák segítsége, amikor még csak kezdő voltam. Képzelje, 22 évesen felkértek, hogy játsszam el Jean Gabin fiát! Gondolhatja, hogy be voltam rezelve. A nagy Jean Gabinnel egy filmben! De minden félelmem fölöslegesnek bizonyult: bár Gabin nem volt egy könnyű ember, engem a szárnyai alá vett, mintha tényleg a fiának tekintene. Hát, én is valahogy így próbáltam segíteni Sophie-nak. Igyekeztem mindenben támogatni. Néha még ma is megállítanak az utcán, és megkérdezik, hogy van a lányom, Sophie.

MN: Nem sokkal a Házibuli után már vadul szerelmeskedő házaspárt játszottak a Pokolraszállás című filmben. Ezt a kis kitérőt mintha nem annyira őrizné az emlékezet…

CB: Pedig a maga idejében hatalmas botrány volt belőle. Egy alkoholista írót játszottam a filmben, Sophie Marceau pedig a feleségemet. Krízisben van a házasságunk, ezért Sophie azt javasolja, hogy utazzunk Haitira egy kis vérpezsdítő izgalomért. Van egy erotikus jelenetünk a filmben; míg én a tengerparton fekszem, Sophie anyaszült meztelenül emelkedik ki a habokból. De ezzel még nincs vége: Sophie rám fekszik, és bár a fényképezés nagyon esztétikus, aligha lehet letagadni, hogy egy kiadós tengerparti szeretkezés veszi kezdetét. Gondolhatja, milyen leveleket kaptunk, csőstül jöttek a felháborodott nézői levelek, hogy ez egyszerűen tűrhetetlen, hogy ez nem más, mint vérfertőzés, pfuj, az ilyet be kéne tiltani! Kénytelenek voltunk kiállni a nyilvánosság elé, és nyomatékosan felhívni a figyelmet, hogy én nem Sophie apja vagyok. Ennyire mély nyomokat hagyott a franciákban a Házibuli.

MN: Gabin a párizsi éjszakában is eligazította?

CB: Gabin nem szeretett éjszakázni, bárokban lógni. Ha vége volt a forgatásnak, fogta a kalapját, elköszönt, és hazament. Egyszer történt csak meg, hogy megkérdezte, miután végeztünk az aznapi adaggal, hogy mit csinálok este. Szinte ma is hallom azt a jellegzetes párizsi hanghordozását. Mondom, semmi különöset nem csinálok, valószínűleg hazamegyek én is. Mire ő, hogy gyere csak velem, hazaviszlek, és mustáros nyúlcombot fogunk enni, a kedvencemet. Tudnia kell, hogy színész családban nőttem fel, a Brasseurök már az 1800-as években is színészettel keresték a kenyerüket, és a papám, Pierre, szívbéli jó barátja volt Gabinnek, sok filmet forgattak együtt. Szóval, Gabin afféle családi barát volt, a születésemtől fogva ismert. A mustáros nyúlcomb tehát a családi kapcsolatoknak is köszönhető.

MN: Gabin maga főzött?

CB: Most viccel? Természetesen a felesége készítette a nyulat!

MN: Szerepelt a francia új hullám egyik legemlékezetesebb filmjében, a Godard rendezte Külön bandában. Anna Karina, Sami Frey és ön megdöntik a Louvre-on átszaladás rekordját. Mi volt Godard instrukciója?

CB: Már javában tartott a forgatás, amikor Jean-Luc, aki egy kávéházi asztalnál tartott félfogadást, magához rendelt minket, Anna Karinát, Samit és engem. Kissé tanácstalanul a színe elé járultunk, mire ő felnézett az újságjából, és közölte, hogy mivel eleredt az eső, fogalma sincs, mit fogunk forgatni, majd ismét belemerült az olvasásba. Mi csak álltunk és vártunk, mire egyszer csak rábökött az egyik cikkre, és felkiáltott: megvan, hogy mit fogunk csinálni! Épp azt olvasom, hogy egy amerikai 9 perc 45 másodperc alatt végigszáguldott a Louvre-on! Na, mi ezt szépen meg fogjuk dönteni. És így is tettünk. Rekordidő alatt átsprinteltünk a Louvre-on! Különösen büszke vagyok rá, hogy Quentin Tarantino a mi filmünkről nevezte el a produkciós cégét. Találkoztam is vele személyesen, egy filmfesztiválon újságolta el nekem, hogy milyen nagy hatást tettünk rá.

 


MN: A forgatáson kívül is
együtt bandázott a Külön banda tagjaival?

CB: Fiatalok voltunk, egy kis közös éjszakázás belefért. A Castel nevű night clubot preferáltuk. Ez egy privát klub volt, remekül lehetett ott éjszakánként iszogatni.

MN: Godard másik felfedezettjével, Belmondóval is haverok voltak?

CB: Barátok voltunk akkor is és barátok vagyunk most is. Ugyanahhoz a generációhoz tartozunk, Jean-Paul mindössze két évvel idősebb nálam. Régi harcostársak vagyunk, együtt jártunk a színművészetire, együtt jártunk az éjszakába, együtt ittunk, együtt bohóckodtunk, mindenféle őrültségben benne voltunk. A barátságunk kiállta az idő próbáját. Tudja, Jean-Paul nemrég nagyon beteg volt, de a kapcsolatunk így sem szakadt meg.

 

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.