„Barátságunk kiállta az idő próbáját” - Claude Brasseur filmsztár

Film

Az új hullámosoknak a Külön bandában alakított nagyot, a házibulisoknak meg a Házibuliban. Az idén 80 éves francia filmes legendával Párizsban idéztük meg a dicső és rém szórakoztató régmúltat.

Magyar Narancs: 44 éves volt, Sophie Marceau meg 14, amikor eljátszották a Házibuli apa-lánya kettősét. Ellátta az első filmes kamaszlányt atyai jó tanácsokkal?

Claude Brasseur: Amikor megláttam Sophie-t, rögtön beugrott, milyen fontos is volt az idősebb kollégák segítsége, amikor még csak kezdő voltam. Képzelje, 22 évesen felkértek, hogy játsszam el Jean Gabin fiát! Gondolhatja, hogy be voltam rezelve. A nagy Jean Gabinnel egy filmben! De minden félelmem fölöslegesnek bizonyult: bár Gabin nem volt egy könnyű ember, engem a szárnyai alá vett, mintha tényleg a fiának tekintene. Hát, én is valahogy így próbáltam segíteni Sophie-nak. Igyekeztem mindenben támogatni. Néha még ma is megállítanak az utcán, és megkérdezik, hogy van a lányom, Sophie.

MN: Nem sokkal a Házibuli után már vadul szerelmeskedő házaspárt játszottak a Pokolraszállás című filmben. Ezt a kis kitérőt mintha nem annyira őrizné az emlékezet…

CB: Pedig a maga idejében hatalmas botrány volt belőle. Egy alkoholista írót játszottam a filmben, Sophie Marceau pedig a feleségemet. Krízisben van a házasságunk, ezért Sophie azt javasolja, hogy utazzunk Haitira egy kis vérpezsdítő izgalomért. Van egy erotikus jelenetünk a filmben; míg én a tengerparton fekszem, Sophie anyaszült meztelenül emelkedik ki a habokból. De ezzel még nincs vége: Sophie rám fekszik, és bár a fényképezés nagyon esztétikus, aligha lehet letagadni, hogy egy kiadós tengerparti szeretkezés veszi kezdetét. Gondolhatja, milyen leveleket kaptunk, csőstül jöttek a felháborodott nézői levelek, hogy ez egyszerűen tűrhetetlen, hogy ez nem más, mint vérfertőzés, pfuj, az ilyet be kéne tiltani! Kénytelenek voltunk kiállni a nyilvánosság elé, és nyomatékosan felhívni a figyelmet, hogy én nem Sophie apja vagyok. Ennyire mély nyomokat hagyott a franciákban a Házibuli.

MN: Gabin a párizsi éjszakában is eligazította?

CB: Gabin nem szeretett éjszakázni, bárokban lógni. Ha vége volt a forgatásnak, fogta a kalapját, elköszönt, és hazament. Egyszer történt csak meg, hogy megkérdezte, miután végeztünk az aznapi adaggal, hogy mit csinálok este. Szinte ma is hallom azt a jellegzetes párizsi hanghordozását. Mondom, semmi különöset nem csinálok, valószínűleg hazamegyek én is. Mire ő, hogy gyere csak velem, hazaviszlek, és mustáros nyúlcombot fogunk enni, a kedvencemet. Tudnia kell, hogy színész családban nőttem fel, a Brasseurök már az 1800-as években is színészettel keresték a kenyerüket, és a papám, Pierre, szívbéli jó barátja volt Gabinnek, sok filmet forgattak együtt. Szóval, Gabin afféle családi barát volt, a születésemtől fogva ismert. A mustáros nyúlcomb tehát a családi kapcsolatoknak is köszönhető.

MN: Gabin maga főzött?

CB: Most viccel? Természetesen a felesége készítette a nyulat!

MN: Szerepelt a francia új hullám egyik legemlékezetesebb filmjében, a Godard rendezte Külön bandában. Anna Karina, Sami Frey és ön megdöntik a Louvre-on átszaladás rekordját. Mi volt Godard instrukciója?

CB: Már javában tartott a forgatás, amikor Jean-Luc, aki egy kávéházi asztalnál tartott félfogadást, magához rendelt minket, Anna Karinát, Samit és engem. Kissé tanácstalanul a színe elé járultunk, mire ő felnézett az újságjából, és közölte, hogy mivel eleredt az eső, fogalma sincs, mit fogunk forgatni, majd ismét belemerült az olvasásba. Mi csak álltunk és vártunk, mire egyszer csak rábökött az egyik cikkre, és felkiáltott: megvan, hogy mit fogunk csinálni! Épp azt olvasom, hogy egy amerikai 9 perc 45 másodperc alatt végigszáguldott a Louvre-on! Na, mi ezt szépen meg fogjuk dönteni. És így is tettünk. Rekordidő alatt átsprinteltünk a Louvre-on! Különösen büszke vagyok rá, hogy Quentin Tarantino a mi filmünkről nevezte el a produkciós cégét. Találkoztam is vele személyesen, egy filmfesztiválon újságolta el nekem, hogy milyen nagy hatást tettünk rá.

 


MN: A forgatáson kívül is
együtt bandázott a Külön banda tagjaival?

CB: Fiatalok voltunk, egy kis közös éjszakázás belefért. A Castel nevű night clubot preferáltuk. Ez egy privát klub volt, remekül lehetett ott éjszakánként iszogatni.

MN: Godard másik felfedezettjével, Belmondóval is haverok voltak?

CB: Barátok voltunk akkor is és barátok vagyunk most is. Ugyanahhoz a generációhoz tartozunk, Jean-Paul mindössze két évvel idősebb nálam. Régi harcostársak vagyunk, együtt jártunk a színművészetire, együtt jártunk az éjszakába, együtt ittunk, együtt bohóckodtunk, mindenféle őrültségben benne voltunk. A barátságunk kiállta az idő próbáját. Tudja, Jean-Paul nemrég nagyon beteg volt, de a kapcsolatunk így sem szakadt meg.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.