Film

A mindent elözönlő tömeg

George A. Romero Holtak-trilógiája

Film

A korai George A. Romero-filmek örökösének tekinthető The Walking Dead körül kialakuló kultuszra volt szükség ahhoz, hogy a mintadarabot, a modern zombihorror alapművét végre bemutassák hazánkban is, röpke 48 évvel az amerikai premier után. Az élőhalottak éjszakája mérföldkő – és nemcsak horrorfilmként, hanem az egyetemes filmtörténetben is.

A filmelmélettel szembeni jogos averzióinkat félretéve forduljunk egy pillanatra Andrew Tudorhoz, a horror neves teoretikusához. Ha jól meggondoljuk, a leggyakoribb és legegyszerűbb horrornarratíva az invázió (a többnyire természetfeletti eredetű szörny hirtelen rátámad az emberekre). A nagy horrorklasszikusok (pl. a Universal remekei, A múmia, Frankenstein, Drakula, A fekete lagúna szörnye) többnyire mind inváziók körül forognak. Ennél egy fokkal bonyolultabb a metamorfózis, mely lehet egyéni (Dr. Jekyll és Mr. Hyde, A farkasember) vagy kollektív, és ezzel meg is érkeztünk a zombihorrorokhoz.

Romero leleménye, hogy megreformálta a zombi alakját. A korai darabokban a karibi voodoo kultúra részét képező lény egy mágus által (jobbára aljas indokból) megszállt, öntudat nélküli báb (lásd White Zombie, 1932; I Walked with a Zombie, 1943). Romero jó érzékkel belsővé tette a fenyegetést, hiszen a zombik immár tömegesen támadtak, rurális, felismerhetően amerikai közegben – saját magunk állatias, ösztönökre csupaszított mását ismerhettük fel bennük. Egyszerűen szólva, a civilizáció és az emberi lényeg elvesztésének fenyegetésével szembesítettek.

A romerói zombihorror nemcsak egyetemes, hanem nagyon is korhoz kötött frusztrációkat mozgósított. Ebben hasonlított a hidegháború korai éveinek jellegzetes, politikai színezetű, földönkívüli-inváziókat megéneklő horrorjaihoz. Ám itt már nem a tömeges külső (értsd: szovjet), hanem a tömeges hazai (értsd: másságot gyűlölő, kisebbségeket elnyomó) fenyegetés tört felszínre. Az élőhalottak főhőse – épp az afro­amerikaiak polgárjogi harcai közepette, de még a rendszerszintű rasszista támadások valóságában – egy higgadt, rátermett fekete férfi (a Bent alakító Duane Jones egyébként egyetemi tanár volt). Romero állítólag nem szándékosan választott fekete színészt, és a filmben megbúvó anti­rasszista üzenet sem volt megtervezve, ám a történelem közbeszólt, hiszen a premier idején gyilkolták meg Martin Luther Kinget, ami után nehéz volt a film lezárását a fajgyűlölet diskurzusán kívül értelmezni. A rendező nem riadt vissza a pesszimista végkifejlettől: a zombik által körülvett vidéki házban meghúzódók közül utolsóként életben maradó Bent egy fehérekből álló zombivadász milícia fejbe lövi. A kínzó kétség sosem oldódik fel: azért ölték meg, mert zombinak hitték, vagy mert fekete volt? A végefőcím alatt pergő fotók a húskampókkal elvonszolt Benről és az elégetett holttestekről pedig nyugtalanítóan emlékeztetnek a lincselésekről készült hírhedt képeslapokra (a főképp afroamerikaiakkal szemben alkalmazott gyakorlat épp a hatvanas években kezdett eltűnni).

Romero nem állt meg egy filmnél, trilógiává duzzasztotta az élőhalott-invázió történetét, melyben tudatosan fejlesztette és újragondolta a rémet (ebben segítségére volt rajongója, a giallóiról ismert Dario Argento). A filmfolyam második darabja, a Holtak hajnala (1978) már a hetvenes évek kiábrándult, politikailag némileg ellustult közegében készült. Az élőhalottak egyre növekvő hordákban pusztítanak, létszámukban az élők fölé kerekedve. Négy túlélő veszi be magát egy plázába, és olyan kényelmesen berendezkednek a kimeríthetetlen készletektől övezve, hogy már-már megfeledkeznek a körü­löttük dúló apokalipszisről (ahogy makroszinten visszatér a természeti állapot, ők mikroszinten reprodukálják az apatikus fogyasztói társadalmat). Bár a plázában csorgó nyállal kóválygó holtak látványa ma már talán túl szájbarágós, a lassanként elkényelmesedő és önámító túlélők pszichológiai jellemzése még mindig felkavaró. Ahogy a zombikat karneváli örömmel levadászó, a frontier hagyományt „újjáélesztő” redneckek jelenetei is.

A trilógia záródarabja, a Holtak napja (1985) az egyénített élőhalott középpontba helyezésével betetőzi Romero revíziós törekvéseit. Bub, az öntudattal és korlátozott kognícióval rendelkező zombi számos emberi szereplőnél rokonszenvesebb figura, aki kötődik az őt mentoráló tudóshoz, aki hisz abban, hogy a holtak domesztikálhatók. A zombikon végzett gyomorforgató kísérletek (melyek az orvosok állítása szerint a zombiprobléma megoldását célozzák) most először bioetikai kérdéseket vetnek fel. Talán nem véletlen, hogy a film helyszíne egy föld alatti katonai bázis, melyet a zárlatban elözönlenek a holtak. A horda talán a titokban végrehajtott katonai bevetéseket megelégelő, a hadsereg tevékenységének átláthatóságát követelő amerikai polgárok tömege?

Romero filmjei (a könnyen avuló speciális effektusokkal együtt is) frissek maradnak mind az egyetemes, mind a történeti olvasat számára, úgyhogy cseppet sem késtünk el a magyar premierrel. Hiszen számos honfitársunk jelenleg is egy „mindent elözönlő tömegtől” retteg.

Az élőhalottak éjszakáját a Pannonia Entertainment forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.