Film

A mindent elözönlő tömeg

George A. Romero Holtak-trilógiája

Film

A korai George A. Romero-filmek örökösének tekinthető The Walking Dead körül kialakuló kultuszra volt szükség ahhoz, hogy a mintadarabot, a modern zombihorror alapművét végre bemutassák hazánkban is, röpke 48 évvel az amerikai premier után. Az élőhalottak éjszakája mérföldkő – és nemcsak horrorfilmként, hanem az egyetemes filmtörténetben is.

A filmelmélettel szembeni jogos averzióinkat félretéve forduljunk egy pillanatra Andrew Tudorhoz, a horror neves teoretikusához. Ha jól meggondoljuk, a leggyakoribb és legegyszerűbb horrornarratíva az invázió (a többnyire természetfeletti eredetű szörny hirtelen rátámad az emberekre). A nagy horrorklasszikusok (pl. a Universal remekei, A múmia, Frankenstein, Drakula, A fekete lagúna szörnye) többnyire mind inváziók körül forognak. Ennél egy fokkal bonyolultabb a metamorfózis, mely lehet egyéni (Dr. Jekyll és Mr. Hyde, A farkasember) vagy kollektív, és ezzel meg is érkeztünk a zombihorrorokhoz.

Romero leleménye, hogy megreformálta a zombi alakját. A korai darabokban a karibi voodoo kultúra részét képező lény egy mágus által (jobbára aljas indokból) megszállt, öntudat nélküli báb (lásd White Zombie, 1932; I Walked with a Zombie, 1943). Romero jó érzékkel belsővé tette a fenyegetést, hiszen a zombik immár tömegesen támadtak, rurális, felismerhetően amerikai közegben – saját magunk állatias, ösztönökre csupaszított mását ismerhettük fel bennük. Egyszerűen szólva, a civilizáció és az emberi lényeg elvesztésének fenyegetésével szembesítettek.

A romerói zombihorror nemcsak egyetemes, hanem nagyon is korhoz kötött frusztrációkat mozgósított. Ebben hasonlított a hidegháború korai éveinek jellegzetes, politikai színezetű, földönkívüli-inváziókat megéneklő horrorjaihoz. Ám itt már nem a tömeges külső (értsd: szovjet), hanem a tömeges hazai (értsd: másságot gyűlölő, kisebbségeket elnyomó) fenyegetés tört felszínre. Az élőhalottak főhőse – épp az afro­amerikaiak polgárjogi harcai közepette, de még a rendszerszintű rasszista támadások valóságában – egy higgadt, rátermett fekete férfi (a Bent alakító Duane Jones egyébként egyetemi tanár volt). Romero állítólag nem szándékosan választott fekete színészt, és a filmben megbúvó anti­rasszista üzenet sem volt megtervezve, ám a történelem közbeszólt, hiszen a premier idején gyilkolták meg Martin Luther Kinget, ami után nehéz volt a film lezárását a fajgyűlölet diskurzusán kívül értelmezni. A rendező nem riadt vissza a pesszimista végkifejlettől: a zombik által körülvett vidéki házban meghúzódók közül utolsóként életben maradó Bent egy fehérekből álló zombivadász milícia fejbe lövi. A kínzó kétség sosem oldódik fel: azért ölték meg, mert zombinak hitték, vagy mert fekete volt? A végefőcím alatt pergő fotók a húskampókkal elvonszolt Benről és az elégetett holttestekről pedig nyugtalanítóan emlékeztetnek a lincselésekről készült hírhedt képeslapokra (a főképp afroamerikaiakkal szemben alkalmazott gyakorlat épp a hatvanas években kezdett eltűnni).

Romero nem állt meg egy filmnél, trilógiává duzzasztotta az élőhalott-invázió történetét, melyben tudatosan fejlesztette és újragondolta a rémet (ebben segítségére volt rajongója, a giallóiról ismert Dario Argento). A filmfolyam második darabja, a Holtak hajnala (1978) már a hetvenes évek kiábrándult, politikailag némileg ellustult közegében készült. Az élőhalottak egyre növekvő hordákban pusztítanak, létszámukban az élők fölé kerekedve. Négy túlélő veszi be magát egy plázába, és olyan kényelmesen berendezkednek a kimeríthetetlen készletektől övezve, hogy már-már megfeledkeznek a körü­löttük dúló apokalipszisről (ahogy makroszinten visszatér a természeti állapot, ők mikroszinten reprodukálják az apatikus fogyasztói társadalmat). Bár a plázában csorgó nyállal kóválygó holtak látványa ma már talán túl szájbarágós, a lassanként elkényelmesedő és önámító túlélők pszichológiai jellemzése még mindig felkavaró. Ahogy a zombikat karneváli örömmel levadászó, a frontier hagyományt „újjáélesztő” redneckek jelenetei is.

A trilógia záródarabja, a Holtak napja (1985) az egyénített élőhalott középpontba helyezésével betetőzi Romero revíziós törekvéseit. Bub, az öntudattal és korlátozott kognícióval rendelkező zombi számos emberi szereplőnél rokonszenvesebb figura, aki kötődik az őt mentoráló tudóshoz, aki hisz abban, hogy a holtak domesztikálhatók. A zombikon végzett gyomorforgató kísérletek (melyek az orvosok állítása szerint a zombiprobléma megoldását célozzák) most először bioetikai kérdéseket vetnek fel. Talán nem véletlen, hogy a film helyszíne egy föld alatti katonai bázis, melyet a zárlatban elözönlenek a holtak. A horda talán a titokban végrehajtott katonai bevetéseket megelégelő, a hadsereg tevékenységének átláthatóságát követelő amerikai polgárok tömege?

Romero filmjei (a könnyen avuló speciális effektusokkal együtt is) frissek maradnak mind az egyetemes, mind a történeti olvasat számára, úgyhogy cseppet sem késtünk el a magyar premierrel. Hiszen számos honfitársunk jelenleg is egy „mindent elözönlő tömegtől” retteg.

Az élőhalottak éjszakáját a Pannonia Entertainment forgalmazza

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.