Film

Az alsó szomszéd

  • 2016. június 12.

Film

Ha egy amerikai filmben gyilkosság történik, s a gyilkos ismeri a tanút, két eset lehetséges: vagy a gyilkos menekül a tanú elől, vagy fordítva. Végül minden tisztázódik: meglesz az indíték, feloldódik a feszültség, a néző előtt nem marad homályban a legcsekélyebb részletkérdés sem.

Ám ez egy román film. A szomszéd tudja, hogy a másik szomszéd megölte a harmadikat, de nemhogy tanúskodna a rendőrségnek, hanem, mint erre specializálódott vállalkozó, még intézkedik is a lelkiismeret-furdalástól egyáltalán nem gyötört fiatalember felkérésére holmi gépkocsi-átíratási ügyben. A feszültség nem valami végső összecsapásban kulminál, hanem abban az idegesítően bizarr szituációban, amikor a főhős saját lakásából képtelen kitessékelni a pofátlan szomszédként viselkedő gyilkost.

Más ez itt, nem thriller. Sokat látjuk az élete örömtelenségébe ragadt, középkorú férfit látszólag irreleváns helyzetekben: vezet, dohányzik, felriad a szomszéd szobában lidércálmában kiabáló fia hadarására. És csak nézi, nézi ezt az egész, életnek nevezett vergődést. Mosolyt csak a kutyája képes az arcára csalni. Megy a verkli, a mindennapi robot, és nem elég, hogy se a számítógépfüggő gyerekkel, se a keserű feleséggel, se az elidegenedett barátokkal, se a primitív szomszédokkal nem lehet szót érteni, de egy gyilkos is van a házban. Egy kis nyugalmat, csak egy percnyi nyugalmat, egy lélegzetvételnyit, a kurva életbe – ez a perspektíva.

Érdekes-e itt az indíték, oldódhat-e ez a feszültség, tisztázható-e bármilyen részletkérdés? Valaha is?

A Cirko Film – Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.