Film

Viszlát, első szerelem

  • - kg -
  • 2012. június 30.

Film

Történetünk kezdetén Camille és Sullivan már magas hőfokon szerelmes, de percek kérdése csak, hogy nekifutásból összetörjék egymás szívét. Persze, hiszen mindketten mást akarnak, a lány a fiút, a fiú a lányt, de ezen túl is vannak nézetkülönbségek.

A lány mind a 15 évével nagyon szeret, a fiú viszont - ő sincs még 20 -, noha nincs híján az érzelmeknek, még felfedezne egy-két földrészt, lázadna és megvilágosodna, szóval csupa korából következő dolgot tenne, mielőtt még megállapodna és hagyná, hogy a szép Camille napi háromszori polgári étkezés mellett istenként szeresse. Aki szerint mindez nevetséges, és ilyesmikkel csak francia filmek bíbelődnek, annak egyrészt igaza van, mert ilyesmikkel közel két órában valóban csak francia filmek bíbelődnek, a nemzetközi filmes munkamegosztásban a franciák nyerték a kamaszszerelmeket, másrészt nincs igaza, mert a 15 évesség egy létező állapot, ezt kutatások is bizonyítják, és ilyenkor valóban hajlamos az ember szerelmes lenni, és mást se csinálni, mint szerelmesnek lenni. Szándékos-e, vagy sem, fene tudja, mindenesetre úgy tűnik, Mia Hansen-Løve nem akarja mindenáron megkedveltetni filmje fiatal szerelmeseit; kicsit undokok, kicsit önzők, kicsit fontoskodók és a logikájuk - aki nem szerelmes, ne is egyék - noha teljesen adekvát, de hősi medálokat azért nem szerez nekik. E látásmód nagyon is realista, miként a második szerelem ábrázolása is - az már egy másik műfaj, s annak is van e kicsit fölösleges, kicsit önmagába is szerelmes szerelmesfilmben ábrázolva.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.