Film

Viszlát, első szerelem

  • - kg -
  • 2012. június 30.

Film

Történetünk kezdetén Camille és Sullivan már magas hőfokon szerelmes, de percek kérdése csak, hogy nekifutásból összetörjék egymás szívét. Persze, hiszen mindketten mást akarnak, a lány a fiút, a fiú a lányt, de ezen túl is vannak nézetkülönbségek.

A lány mind a 15 évével nagyon szeret, a fiú viszont - ő sincs még 20 -, noha nincs híján az érzelmeknek, még felfedezne egy-két földrészt, lázadna és megvilágosodna, szóval csupa korából következő dolgot tenne, mielőtt még megállapodna és hagyná, hogy a szép Camille napi háromszori polgári étkezés mellett istenként szeresse. Aki szerint mindez nevetséges, és ilyesmikkel csak francia filmek bíbelődnek, annak egyrészt igaza van, mert ilyesmikkel közel két órában valóban csak francia filmek bíbelődnek, a nemzetközi filmes munkamegosztásban a franciák nyerték a kamaszszerelmeket, másrészt nincs igaza, mert a 15 évesség egy létező állapot, ezt kutatások is bizonyítják, és ilyenkor valóban hajlamos az ember szerelmes lenni, és mást se csinálni, mint szerelmesnek lenni. Szándékos-e, vagy sem, fene tudja, mindenesetre úgy tűnik, Mia Hansen-Løve nem akarja mindenáron megkedveltetni filmje fiatal szerelmeseit; kicsit undokok, kicsit önzők, kicsit fontoskodók és a logikájuk - aki nem szerelmes, ne is egyék - noha teljesen adekvát, de hősi medálokat azért nem szerez nekik. E látásmód nagyon is realista, miként a második szerelem ábrázolása is - az már egy másik műfaj, s annak is van e kicsit fölösleges, kicsit önmagába is szerelmes szerelmesfilmben ábrázolva.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.