Film

Zárt világ

René Féret: Nannerl, Mozart nővére

  • 2012. június 30.

Film

Két önmagában is népszerű zsáner kerül egymással viszonyba itt. Az egyik híres emberek elképzelt magánéletével, a másik feminista tartalmak múltba vetítésével igyekszik üzenni a mának. Ezúttal Mozart feledés homályába merült nővére köré kerekít szomorú mesét a Féret család:

az író-rendező René Féret két kamasz lánya (Marie és Lisa) játssza a főszerepeket a társproduceri teendőket is ellátó feleség (Fabienne) által vágott műben, amely szintén családi környezetből indít: Mozarték európai turnén. Ambiciózus apa, tűrni jól megtanult anya és a húzónév: Wolfi, a már kamaszodó, de még gyermekként menedzselt zseni. Az ő ragyogását hivatott szolgálni a család minden tagja - nem csupán becsvágyból, de jól felfogott érdekből is: az arisztokraták, sőt királyok támogatása szépen hoz a konyhára. Örökös mellékszereplő ebben a luxushakniban az éppen nővé érő Maria Anna, az idősebbik Mozart gyerek, aki mindig Nannerl marad, az utókor számára is csak becenevén létezik. Még csak nem is másodhegedűs öccse mögött, hiszen a zeneszerzés mellett a vonós hangszertől is eltiltja a családi brandet csodagyerek fia köré építő apa. Lányának csak a csembalót és az - éterien tiszta, mégis izzó - éneket engedélyezi. Holott a nővér adottságai nemcsak összemérhetők a híres öcsi adottságaival, de tán még meg is haladnák azt.

És ugyanazon társadalmi konvenciók, amelyek meghiúsítják egy tehetséges női komponista kibontakozását, kárhoztatnak a világból való kizáratásra akár egy királylányt is. Nannerlével párhuzamos sors bontakozik ki ugyanis XV. Lajos örökre apácazárdába száműzött lányainak történetében, különös tekintettel a Nannerlt mintegy véletlenül barátnőjének fogadó Lujzára. Az életfogytig tartó felügyeletre ítélt királykisasszony a maga 12 évével is érettebb személyiségnek mutatkozik, mint trónörökös (bár a trónra utóbb mégsem kerülő) bátyja.

A film nem kevésbé fikció, mint az ugyancsak Mozarthoz köthető Amadeus, s nem kevésbé érvényes állításokat fogalmaz meg, mint Peter Schaffer drámája, illetve Milos Forman filmje. Azok sem Mozart személyéről szóltak, hanem magának a tehetségnek, sőt a művészetnek a mibenlétéről. A Féret-film sem az életrajzi adatok helytálló volta felől nézvést tárul fel. Az évezredes női elnyomattatásról van itt szó, egészen halkan, mégis szenvedéllyel. Szerető apák és férjek hajtják rabságba családjuk nő tagjait. Nemcsak azt nem látják - a kor női sem! -, micsoda képtelenség a férfiúi felsőbbrendűség olykor még vallási köntösbe is bújtatott érvekkel alátámasztott képzete, s az egész világ eszerinti berendezése, de azt sem, hogy ez a fajta felosztás magát az élni a teremtés koronájaként kényszerülő férfinemet is megfosztja szabadságától. Nannerl, ha átlátja is mindezt, küzdeni nem képes ellene.

Finom kis munka René Féret és női hozzátartozóinak filmje. Egy egész, a féregtől az Atyaúristenig a duális gondolkozásra felépített, ezért elviselhetetlenül szorosra zárt világot tapasztalhatunk meg a kényelmetlen ruhákban-parókákban előadott, gyertyafényben derengő szállásokon és hatalmas kastélyokban zajló, mégis szűkös életterekben játszódó történetben.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.