Film

Zárt világ

René Féret: Nannerl, Mozart nővére

  • 2012. június 30.

Film

Két önmagában is népszerű zsáner kerül egymással viszonyba itt. Az egyik híres emberek elképzelt magánéletével, a másik feminista tartalmak múltba vetítésével igyekszik üzenni a mának. Ezúttal Mozart feledés homályába merült nővére köré kerekít szomorú mesét a Féret család:

az író-rendező René Féret két kamasz lánya (Marie és Lisa) játssza a főszerepeket a társproduceri teendőket is ellátó feleség (Fabienne) által vágott műben, amely szintén családi környezetből indít: Mozarték európai turnén. Ambiciózus apa, tűrni jól megtanult anya és a húzónév: Wolfi, a már kamaszodó, de még gyermekként menedzselt zseni. Az ő ragyogását hivatott szolgálni a család minden tagja - nem csupán becsvágyból, de jól felfogott érdekből is: az arisztokraták, sőt királyok támogatása szépen hoz a konyhára. Örökös mellékszereplő ebben a luxushakniban az éppen nővé érő Maria Anna, az idősebbik Mozart gyerek, aki mindig Nannerl marad, az utókor számára is csak becenevén létezik. Még csak nem is másodhegedűs öccse mögött, hiszen a zeneszerzés mellett a vonós hangszertől is eltiltja a családi brandet csodagyerek fia köré építő apa. Lányának csak a csembalót és az - éterien tiszta, mégis izzó - éneket engedélyezi. Holott a nővér adottságai nemcsak összemérhetők a híres öcsi adottságaival, de tán még meg is haladnák azt.

És ugyanazon társadalmi konvenciók, amelyek meghiúsítják egy tehetséges női komponista kibontakozását, kárhoztatnak a világból való kizáratásra akár egy királylányt is. Nannerlével párhuzamos sors bontakozik ki ugyanis XV. Lajos örökre apácazárdába száműzött lányainak történetében, különös tekintettel a Nannerlt mintegy véletlenül barátnőjének fogadó Lujzára. Az életfogytig tartó felügyeletre ítélt királykisasszony a maga 12 évével is érettebb személyiségnek mutatkozik, mint trónörökös (bár a trónra utóbb mégsem kerülő) bátyja.

A film nem kevésbé fikció, mint az ugyancsak Mozarthoz köthető Amadeus, s nem kevésbé érvényes állításokat fogalmaz meg, mint Peter Schaffer drámája, illetve Milos Forman filmje. Azok sem Mozart személyéről szóltak, hanem magának a tehetségnek, sőt a művészetnek a mibenlétéről. A Féret-film sem az életrajzi adatok helytálló volta felől nézvést tárul fel. Az évezredes női elnyomattatásról van itt szó, egészen halkan, mégis szenvedéllyel. Szerető apák és férjek hajtják rabságba családjuk nő tagjait. Nemcsak azt nem látják - a kor női sem! -, micsoda képtelenség a férfiúi felsőbbrendűség olykor még vallási köntösbe is bújtatott érvekkel alátámasztott képzete, s az egész világ eszerinti berendezése, de azt sem, hogy ez a fajta felosztás magát az élni a teremtés koronájaként kényszerülő férfinemet is megfosztja szabadságától. Nannerl, ha átlátja is mindezt, küzdeni nem képes ellene.

Finom kis munka René Féret és női hozzátartozóinak filmje. Egy egész, a féregtől az Atyaúristenig a duális gondolkozásra felépített, ezért elviselhetetlenül szorosra zárt világot tapasztalhatunk meg a kényelmetlen ruhákban-parókákban előadott, gyertyafényben derengő szállásokon és hatalmas kastélyokban zajló, mégis szűkös életterekben játszódó történetben.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.