Bajnai cinkosokat keres, játékgépezik stb.

  • narancs.hu
  • 2013. október 28.

Hírnarancs

Lassan indul a hét, ahogy mindig, de az időjárás most kedvez a komoly dolgoknak. A nap hírei.

Bajnai Gordon aláírásgyűjtésbe kezdett a Széll Kálmán téren. Az egykulcsos adó ellen emelte fel szavát, és reményei szerint a nép is hasonlóképp tesz. Nem vennénk rá mérget. Sőt, azt gondoljuk, hogy ezzel a lépessel megint csak föladta a  labdát a fideszes papagájkórusnak. Mert hiába Bajnai mondása, miszerint „kormányzásának végén százezer forintos bruttó jövedelemből 75 ezer maradt a munkavállalóknál, ma viszont – az adójóváírás megszüntetése miatt – csak 65 ezer”, kötve hisszük, hogy ezt bárki is meghallja, vagy legalábbis előbb jut el az agyáig, mint Selmeczi Gabriella azonnali sipákolása, ami nagyjából ez volt: „Bajnai a magyar emberek pénzét akarja elvenni, és ehhez keres cinkosokat.”

Selmeczi amúgy is formában volt mai sajtótájékoztatóján. Bejelentette, hogy itt az új babakötvény, azt pedig kijelentette, hogy aki szerint a nyerőgépek visszahozása nem egy korrekt eljárás, az kapásból bajnaigyurcsány. „Én csak arról hallottam, hogy a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején olyan alakok, mint például Portik Tamás, vígan egész szórakoztatóbirodalmakat, játéktermeket tartottak fenn, és erős a gyanú, hogy abban mosták tisztára az alvilági pénzeket, melyekből – szintén a gyanú szerint – szocialista zsebekbe is vándoroltak forintok” – mondta Selmeczi, ami elég gyengus magyarázat arra, hogy ha egyszer betiltották, miért kell mégis visszahozni a félkarú banditákat.

És persze továbbra is a bajai videoügyön ugrált a Fidesz. Rogán Antal azt javasolta, hogy módosítsák úgy a Btk.-t, hogy tömlöcbe kerüljön az összes sötétben bujkáló videohamisító. A frakcióvezető szerint a bajai videó „mélyen aláásta a demokratikus intézmények működésének normális rendjét, veszélyezteti a demokrácia intézményeinek stabil működését”. Azért szerintünk a demokratikus intézmények működésének normális rendjéhez az is hozzátartozik, hogy a frakcióvezető elmondja, nem csak a hamis videó, a Fideszhez köthető bajai választási csalás is ugyanennyire veszélyeztette azokat a nemes vívmányokat, amiket aggodalommal vegyes szeretettel emlegetett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.