Egy hét kultúra 2025/23.

  • Narancs
  • 2025. június 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

KATALÓGUS Visszavásárolta első hat albumának masterfelvételeit Taylor Swift, így az amerikai énekesnő mostantól saját maga rendelkezik teljes katalógusának szerzői jogaival. A hat albumra vonatkozó jogokat még 2019-ben veszítette el, miután első kiadóját, a Big Machine Label Groupot felvásárolta Scooter Braun zeneipari befektető, aki egy évvel később a Shamrock Capital magántőkealapnak adta el a masterfelvételeket. Taylor Swift május 30-án megjelent közleményében tudatta rajongóival, hogy az eredeti felvételeket a 2019 előtti időszakban készült videókkal, koncertfilmekkel, albumborítókkal, fotókkal és kiadatlan szerzeményekkel együtt sikerült megvásárolnia a Shamrocktól. 2021 és 2023 között az énekesnő négy korai lemezét (Fearless, Red, Speak Now, 1989) rögzítette és adta ki újra a Taylor’s Version-sorozat darabjaiként, mivel elsődleges dalszerzőként joga volt újra felvenni a szerzeményeket, továbbá az eredeti hanganyagok felhasználását is megtilthatta. Az újra kiadott lemezek hatalmas sikert arattak, arról nem is beszélve, hogy 2019 óta Taylor Swift öt teljesen új albummal is jelentkezett, immár a Republic Records gondozásában, ahol a masterfelvételek jogaival az énekesnő rendelkezik.

MELLSZOBOR Harminchét évvel az eltűnése után véletlenül megtalálták azt a graffitivel borított márványszobrot, amely egykor Jim Morrison sírját díszítette. Az amerikai énekes-dalszerző tiszteletére Mladen Mikulin horvát művész készítette el a szobrot, amelyet 1981-ben, tíz évvel a The Doors frontemberének halála után helyeztek el a párizsi Père-Lachaise temetőben. Az alkotást többször is megrongálták, az orrát letörték, 1988-ban pedig az egész mellszobor eltűnt. Az esettel kapcsolatban számos elmélet született: egyesek szerint két rajongó lophatta el a több mint 120 kilós márványtömböt, míg mások arra gyanakodtak, hogy a hatóságok rejtették el a megóvni kívánt műemléket. A francia rendőrség közlése szerint egy csalási ügyben végeztek házkutatást, amikor váratlanul rábukkantak a szoborra. A Père-Lachaise temető kurátora a hírrel kapcsolatban a Le Figaro kérdésére elmondta, a hatóságok egyelőre nem vették fel velük a kapcsolatot, így nem tudni, hogy a szobor visszakerül-e valamikor a sírra.

FAKSZIMILE Hasonmás kiadásban jelenik meg Tandori Dezső Egyetlen című legelső verseskötetének egyetlen, kézzel írt példánya. A verseket 1965-ben maga Tandori jegyezte le egy kis füzetbe, s azt az akkor már Párizsban élő barátjának, Márffy Albin képzőművésznek küldte el ajándékba. A kötet kéziratát 1964-ben a Magvető Kiadó visszautasította, és végül csak 1968-ban, a Szépirodalmi Könyvkiadó gondozásában jelent meg némileg átalakítva, Töredék Hamletnek címmel. A költő szándékainak megfelelően összeállított, egyetlen példányban létező eredeti kézirat az elmúlt hatvan év során az időközben Belgiumba költöző Márffynál maradt, s nála „talált rá” Pándi Balázs zenész, a Telex újságírója és Tandori lelkes kutatója. Márffy végül Pándi Balázsra bízta az Egyetlen eredeti példányát, mivel nem szerette volna, hogy a füzet a Tandori-hagyaték más részeivel együtt a Petőfi Irodalmi Múzeumhoz kerüljön. A kötet hasonmás kiadása Simon Márton független kiadójánál, az Okapi Pressnél jelenik meg június 10-én.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.