A szigetszentmiklósi polgármester titokban lemondott az M0-lehajtóról, szabad utat adva a TESCO-bázisnak

Kis-Magyarország

Kínos pillanatokat élt át Szigetszentmiklós csütörtöki képviselő-testületi ülésén Nagy János polgármester, amikor azzal szembesítették, hogy a lakosság bevonása nélkül, a képviselőket nem tájékoztatva lemondott az M0-ra csatlakozó csomópont megépítéséről.

A szigetszentmiklósi képviselő-testület csütörtöki ülésének utolsó részében az egyebek napirendi pontnál kérdezte a DK-s Jószai Attila arról a polgármestert, van-e tennivalója a képviselő-testületnek a TESCO logisztikai beruházásával kapcsolatos közútkezelői hozzájárulással. Nagy János nem tudott választ adni, harminc napon belül írásban ígért tájékoztatást.

Percekkel később a DK-s képviselő, nem várva be az egyhónapos határidőt, meg is válaszolta kérdését, egyértelművé téve az ügyben a polgármester szerepét. Jószai Attila felolvasta a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. tavaly októberi levelét, amely arra hivatkozik, hogy Szigetszentmiklós polgármestere nyilatkozatban mondott le az M0 15 és 19. kilométerszelvénye közötti úgynevezett sáméhegyi, jelenleg csonka csomópontjának befejezéséről, déli ágának megépítéséről. Azaz hozzájárult ahhoz, hogy enélkül is megnyithasson a TESCO egész országot kiszolgáló 117 ezer négyzetméter alapterületű logisztikai központja. „A település területét érintő… generált többlet közúti forgalom ismeretében is támogatja a logisztikai park I. ütemének kiépítését, annak használatbavételét azon peremfeltétel esetén is, amennyiben az M0 autópálya jobbpálya oldali csomópontja nem kerül kiépítésre” – idézte szó szerint a közútkezelő megfogalmazásában a szigetszentmiklósi polgármester lemondó nyilatkozatát a DK-s politikus. Nagy János így, mondhatni, a TESCO-projekt katalizátora lett, ugyanis a Magyar Közút 2022. júliusában a már eddig is 92 százalékon kihasznált csepeli gerincút, valamint a teherautóok okozta többletforgalom miatt a beruházás feltételéül szabta a csomópont kiépítését. Ha nem épül meg, a logisztikai központ még ideiglenesen sem vehető használatba, a csomópontot még a beruházást megelőzően meg kell valósítani – nyomatékosította akaratát 2022. júliusi hozzájárulásában a közútkezelő. Ezt a feltételt aztán a polgármester nyilatkozatára hivatkozva kivette az októberben kiadott hozzájárulásából.

A TESCO Herceghalomról és Gyálról Szigetszentmiklósra költöztetendő logisztikai központja előtt 2021-ben nyílt meg az út, amikor Nagy rendkívüli testületi üléseken sürgősség indítvánnyal terjesztette elő el a Szabályozási Terv módosítását. Ez tette lehetővé az ingatlanfejlesztő CTPark Nineteen Kft. számára, hogy építési engedélyt kérjen a közel 10 milliárd forintért vásárolt, 61 hektáros Nagylaposi dűlő beépítésére. A végső képviselő-testületi döntés után a polgármester a helyi televíziónak arról beszélt, hogy egészségügyi eszközökkel kapcsolatos gyártásról is szó van, ezért gondolta úgy, érdemes bevinni az ügyet a testület elé. Indoklásában 2200-2500 munkahely teremtéséről, több milliárd forintos adóbevételről és fejlesztésekről beszélt, melyekkel a közlekedési problémákat kezelni tudnák.

Azt, hogy nem egészségügyi profilú vállalkozás költözik a területre, Pálinkás Zsolt, a TESCO-Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója 2022. november 21-én tett nyilatkozata cáfolta meg. Ekkor jelentette be, hogy hosszú távú bérleti konstrukcióban központi raktárat nyitnak Szigetszentmiklóson 2024 végén. 2023. január 23-án tartott lakossági fórumot tartottak, ahol a polgármester még mindig nem fedte fel a bérlő kilétét, ennek ellenére már nem lehetett titokban tartani, hogy a TESCO a teljes logisztikai tevékenységét Szigetszentmiklósra hozza, megszüntetve a gyáli és herceghalmi raktárait.

Kocsis Éva, a Demokratikus Koalíció helyi szervezete elnökének tájékoztatása szerint a logisztikai park I. ütemében megvalósuló létesítmények miatt a tervezők az alábbi többletforgalommal kalkuláltak: 944 db személygépkocsi és kistehergépkocsi, 142 db középnehéz tehergépkocsi, 189 db nehéz tehergépkocsi, 1106 db pótkocsis és nyerges tehergépkocsi. A járművek forgalma folyamatos lesz, három műszak alatt oszlik el. Kocsis lapunknak elmondta, a korábban számításba vett 4-500 darab klasszikus kamionhoz képest 2,5-3-szor annyi kamionnal kell majd számolni az csepeli gerincúton a TESCO bázis működése miatt. Ráadásul a TESCO mellett a beruházónak "további 189 ezer négyzetméter nagyságú épület megépítésére van lehetősége a Szabályozási Terv alapján. Ha ide is hasonló logisztikai tevékenységet hoz a CTP, akkor a 2. ütemben akár másfélszer akkora többletterhelés is zúdulhat a szigetszentmiklósi utakra, mint amekkorát a TESCO fog okozni” – hívja fel a figyelmet Kocsis Éva. Mint elmondta, a térségnek a logisztikai fejlesztés nélkül is nagy szüksége lett volna egy újabb M0 csomópontra. A Csepel-sziget M0 autóúttól délre eső része az M0-hoz közeledve ugyanis "szűk üvegnyakká válik", a két nullás csomóponthoz vezető három út a reggeli és délutáni csúcsban rendre bedugul. Meggyőződése, hogy megoldást a plusz forgalom elvezetésére csak az jelentett volna, ha a sáméhegyi – jelenleg torz, egyoldalas – csomópont déli ága is megépül.

A csomópont befejezését korábban az állam vállalta magára, de 2022 szeptemberében bekerült azon 284 infrastrukturális fejlesztés közé, melyeket a Lázár János vezette Építési Közlekedési Minisztérium felfüggesztett. Aztán úgy is hagyott, 2023. július végén se érdemelte ki a "felfüggesztés alól felmentést kapott projekt" minősítést.

Nagy János az önkormányzat havi lapjában, a Kisvárosban idén márciusban arról panaszkodott, hogy szeptemberben kérte Lázár János minisztertől a csomópont megépítését, de márciusig semmilyen válasz nem érkezett. A képviselő-testületi ülésen ismertetett közútkezelői levél alapján viszont ekkor már négy hónapja lemondott arról, hogy megépüljön a csomópont. Kocsis Éva szerint komoly bizalmi kérdéseket vet fel, hogy a polgármester miért levelezik a nagy nyilvánosság előtt az Építési és Közlekedési Minisztériummal egy olyan ügyben, melyben épp ő dobta a lovak közé a gyeplőt, amikor eltekintett az M0 csomópont megépítésétől.

Nagy Jánost megkérdeztük, hogy megfelel-e a valóságnak a képviselő-testületi ülésen ismertetett lemondó nyilatkozat tartalma. Sem erre, sem az nyilatkozat megindoklását firtató kérdésünkre nem reagált cikkünk megjelenéséig. A polgármester a testületi ülésen a dokumentumban hivatkozott lemondó nyilatkozatának valódiságát nem tagadta. Szavai szerint azt úgy értelmezte, a nyilatkozata nem azt tartalmazza, hogy nem tartják szükségesnek a csomópontot, hanem azt, hogy anélkül is „működhet a beruházás”. „Írásban meg fogja kapni a választ, nem tudhatok mindent, ami az elmúlt egy évben történt” – zárta amondandóját akkor a polgármester.

(Címlapképünkön: Nagy János polgármester. Forrás: Nagy János Facebook)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.