KARIN FOSSUM: AKI FÉL A FARKASTÓL

  • - banza -
  • 2010. május 20.

Könyv

A címbe emelt mondás folytatása: "az ne menjen az erdőbe".
A címbe emelt mondás folytatása: "az ne menjen az erdõbe". Nem tudni pontosan, hogy a regény hõsei félnek-e a farkastól, de annyi bizonyos, hogy az 1954-ben született norvég írónõ nem fél erdõbe vinni hõseit, akiknek sokféle rémület szántja szívét-lelkét. És velük szorong az olvasó is, látva a könyv iszonyatos trióját. Errkit, a huszonnégy éves, soha nem mosakodó, húgyszagú nadrágjában kacsázó, pszichiátriai kényszergyógykezelés alatt álló skizofrént, Kannickot, a tizenkét éves, kórosan elhízott, az erdõben a nyilazást gyakorló intézeti gyereket, aki egy lengyel vendégmunkástól és egy norvég anyától "fogant egy benzinkút raktárában, chipses ládák és mosogatószivacsok között". Hozzájuk kapcsolódik Morgan, ez a szerencsétlen fiatalember, aki bankrablása közben akarata ellenére ejti túszul Errkit, hogy aztán a cselekmény során ne lehessen tudni, ki kinek is a túsza voltaképpen. És nem egy vidám fiú Sejer felügyelõ sem, akit felesége, Elise kilenc évvel korábbi halála óta folyvást erotikus álmok gyötörnek. És akinek vágyálma: "ha megöregszem, magamhoz veszem a kapitányságon lévõ összes megoldatlan bûnügyet. A munkámból hobbi lesz. Micsoda gyönyör!"

Túl sok a jóból, mondhatná erre az olvasó. Ennyi borzalmat már nemcsak elviselni, de elhinni és elfogadni is nehéz. Fossum azonban félelmetes lélektani érzékkel és pontos epikus arányérzékkel szövi a szálakat, nyomasztó természeti leírások és szikár dialógusok segítségével fogadtatja el és teszi hitelessé a rettenetes, az abszurd humortól sem mentes történetet.

Fordította: Szöllõsi Adrienne. Scolar, 2010, 317 oldal, 2950 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.