Wicca-fesztivál: A vasorron is túl

Lélek

Szerencsére idén sem maradt el a Kelta-Wicca Hagyományőrzők Egyháza egész napos Tavaszi Wicca Fesztiválja, így legalább megállapíthattuk, hogy a rendezvényen tiszteletüket tevő vasárnapi punkok, doom metal-rajongó tinédzserek, kristályárusok, kártyajósok és az e körben is kakukktojásnak számító Egely-rajongók szinte semmilyen veszélyt sem jelentenek társadalmunk rendjére.

Szerencsére idén sem maradt el a Kelta-Wicca Hagyományőrzők Egyháza egész napos Tavaszi Wicca Fesztiválja, így legalább megállapíthattuk, hogy a rendezvényen tiszteletüket tevő vasárnapi punkok, doom metal-rajongó tinédzserek, kristályárusok, kártyajósok és az e körben is kakukktojásnak számító Egely-rajongók szinte semmilyen veszélyt sem jelentenek társadalmunk rendjére.Szerzőnk naivan még úgy hitte, felkészülten érkezik a Tavaszi Wicca Fesztiválra: a Polanski-féle filmváltozat többszöri megtekintése után eredeti, nyomtatott formájában is feldolgozta Ira Levin Rosemary´s Babyjét, ám igyekezete az utóbb történtek fényében merőben feleslegesnek bizonyult. Mint ahogy általában tévednek azon, alapvetően keresztény szellemiségű (vagy éppen ellenkezőleg, satanista metálrajongó) szerzők, akik az újpogányok hiedelemvilágát alapvetően csak a keresztény mitológia kifordításaként bírják elképzelni (tudják: fejéről talpára - csak ezúttal nem Hegel fordul, hanem a kereszt). A Wicca-kultusz, ami az ötvenes-hatvanas években bontakozott ki, látszólag teljességgel mentes a satanista tendenciáktól, más tekintetben viszont annál sajátságosabb - felvirágzását ugyanis az írott szónak köszönheti, ekképpen valósággal eleven példája az önbeteljesítő próféciának.

Csöbörből Csömörbe

Az állítólagos kelta hagyományokra támaszkodó kultuszról a nálunk nagyjából teljesen ismeretlen E. B. Gardner könyveiből szerezhetett tudomást a nagyközönség - ő ugyan több ezer éves élő tradícióként írt a Wicca-boszorkányságról, ám a valóságban éppen könyveinek megjelenését követően sorra alakultak a covennek nevezett boszorkányőrsök, -rajok és -sejtek. A magyar Wicca-mozgalom ars poeticáját bárki megismerheti - elég felkeresni a boszorkányegyház site-ját (www. wicca.hu).

Az egyházalapító anyák és atyák saját bevallásuk szerint az "ősi Európa mágikus hitvilágának őrzői, a kelta druidák, filik és bárdok hagyományait próbálták ötvözni a modern nyugati Wicca-vallás tanításaival" - ennek nyomán alapították meg a Kelta-Wicca Hagyományőrzők Egyházát.

Az elnevezés nem vicc, bejegyzett (értsd: az adóhivatal által is nyilvántartott) egyházról van szó, tradícióit tekintve kétségtelenül nem versenyezhet a katolikus anyaszentegyházzal - legfőképpen ama több évezredes rutin hiányzik belőlük, amit a katolikusok és egyéb keresztény felekezetek a boszorkányok, eretnekek, farkasemberek és filozófusok elleni kitartó küzdelem során szereztek (az igazság érdekében el kell mondanunk: az egyház azóta beismerte, hogy a fentiek közül a farkasemberek nem is léteznek).

Mindenki megnyugodhat: a Kelta-Wicca vallás tanításai dogmákat nem tartalmaznak (az ilyen állításoktól szoktak egyháztudósok a falra mászni - és valóban!). A Wicca-egyház a hagyományos értelemben nem térít, tagjai sosem fognak a jehovistákhoz hasonlóan küszöbünkön toporogni, kezükben egy színes képregénnyel - ami fölösleges is, a rajongótábor adott, bővülése folyamatos. Az érdeklődők köre nagyjából jól belőhető, ha gondosan tanulmányozzuk a szervezet honlapját, különös tekintettel a fórumokra: a fesztiválnak becézett, alapvetően családias rendezvénysorozat résztvevői között éppúgy találunk dark-, doom-, gothic-rajongó tizenéveseket, mint érdeklődő középkorúakat, akiknek úttörőmozgalmi szocializációjából sajnálatos módon kimaradt a pogány termékenységmágia. A másik oldalon a szolgáltatók köre szintén igen változatos: amatőr aurafotósok, ingyenes energetikai kezelést nyújtó önkéntesek, kedvezményes jóslást vállaló profik, kristály-, talizmán- és okkult bizsuárusok. A kívülről érkezett látogató természetesen nem fogja rögtön megismerni a Wicca-rítusokat meg a speciális boszorkányünnepeket, melyeken nyilván csak a beavatottak vehetnek részt - így azt sem tudja meg, milyen érzés lehet egy rendes boszorkányünnepen a kötelező egyenruhában (pucéran) megküzdeni a vérszívó paraziták hadával. Az azonban biztosra vehető, hogy az ellenkező értelmű sanda találgatásokkal szemben az ilyen szeánszokon nem szoktak seprűn lovagolni, békával smárolni avagy kereszteletlen csecsemő vérével szűzlányok fenekére tetoválni. Ha valakit a puszta negatívumokon kívül is érdekelt az újpogány ezotéria, az számos előadást hallgathatott meg a fesztivál keretében: cikkünk szerzője például húsz perc után megértette, hogy most a Vízöntő korát éljük, ám a nép egy brosúrával mindig lemarad a korszellemtől, most éppen szeretni próbálja egymást, pedig azt korábban kellett volna (tudják: Halak!), ahogy azt a Máté-S. Nagy szerzőpáros oly sok gyönyörű szerzeményben megénekelte.

Szerencse, kerék

A Wicca-fesztivált kísérő paranormál események egyik legkülönösebbje (egyben bizonyság a szervezők által is favorizált, jó értelemben vett szinkretizmusra) az Egely-életmű jelentékeny darabjainak felbukkanása a rendezvény egyik eldugott szobájában. Szerzőnk kapva kap az alkalmon, s kéjesen kezdi lapozgatni a Tértechnológia 1., 2. és 3. című köteteket, különös tekintettel a felvázolt differenciálegyenletekre és vektorterekre. A magasabb matematika ellen beoltott növendékboszorkák ellenben ügyet sem vetnek a nyomtatott bötűre, figyelmüket az Egely-kerék köti le, mely ez alkalomból mindenki számára ingyen kipróbálható. Miután egy fekete ruhás fiatal sátánimádó tizenhármat mér a gépen, szerzőnk (akinek szellemi állapotára jellemző, hogy este a ker. tévé IQ-tesztjén már a kérdéseket sem értette) maga is vérszemet kap, ám végül csak kilencet bír elővezetni, azt is bal kézzel. A fenti értékeknek semmi értelme nincsen, ha a számokhoz nem tudunk mértékegységet vagy valami effélét rendelni. Sebaj, E. György javára írjuk, hogy maga sem tudja pontosan, hogyan működik gépe, ám ez nem is akadályozza meg abban, hogy számos éremmel térjen haza jobbára parafizikusok és szabványügyi előadók számára szervezett termékbemutatókról. A rossz fizikus persze a kákán is a metrikus skálát keresi, pedig - mint tudjuk - dobbal verebet fogni éppúgy lehetetlen, mint szögmérővel keresztet vetni.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.