Egy afgán női test

  • narancs.hu
  • 2015. március 27.

Lokál

Kődobálásba torkollott az antitapi kampány Afganisztánban.
false

Afganisztán utcáin, terein, a közlekedési eszközökön a lányok és asszonyok ki vannak téve a tapizó, fogdosó férfikezek kényének-kedvének. E megalázó „hagyomány” ellen lépett fel Kubra Khademi. A 27 éves művésznő egyrészes fürdőruhához hasonló formájú páncélt kovácsoltatott magának, méretes mellekkel és fenékkel, és február végén, a nemzetközi nőnaphoz közeledvén, ebben (és természetesen testét takaró ruházatban, fejkendőben) ment ki a forgalmas utcára Kabul belvárosában. „Az történt, amire számítottam” – nyilatkozta utólag az AFP-nek. Fogdosták, lökdösték, szidalmazták, kövekkel dobálták. Hat-nyolc percig bírta, azután taxiba szállva elmenekült. Az eseményeket az AP hírügynökség fotósa örökítette meg.

false

Kubra Khademi családja a tálibok elől Pakisztánba menekült, ott nőtt fel, de a képzőművészeti egyetemet már Kabulban végezte el. Az illetlen fogdosás traumáját gyerekkora óta hordozza magában. Az utcán fogdosta meg valaki, és hiába kiabált, nemhogy segítséget nem kapott, de még őt, a 4-5 éves kislányt hibáztatták. A páncélos sétával erre a jelenségre akarta ráirányítani a figyelmet. Annyi történt, hogy utána halálos fenyegetéseket kapott, és egy biztonságosabb lakásba költözött el otthonról.

false

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.