Megtaláltuk a KDNP lehetséges atombombáját!

  • L.T.
  • 2015. március 29.

Lokál

Több mint harminc éve kudarcot vallott a rántott hús és a milánói makaróni beemelése a családi szórakozásba, ám Rétvári Bence kezében csodafegyverré válhat.

A komcsi játékiparban a Varázsfazék nevű társas nem futott be akkora karriert, mint a Gazdálkodj okosan!, pedig alkotói mindent megtették, hogy egyszerre ábrázolják az akkori jelen legnagyobb élvezeti értékkel kecsegtető kalandjait, illetve a közelgő jövőt.

false

Természetesen az ételről, az evésről, leginkább annak elkészítéséről van szó, de nem a hagyományos értelemben vett „aki nem dolgozik, az ne is egyék” jelmondat szerint. A játék lényege, hogy a résztvevők húznak egy receptkártyát, például ezt a lencsefőzeléket tükörtojással…

false

…vagy ezt a rántott szeletet sült krumplival

false

…esetleg pizzát, bár ez inkább tűnik itt almás lepénynek

false

…amit el kell készíteniök, a kártya hátlapján lévő hozzávalók segítségével.

S nyilvánvalóan ez utóbbi a lényeg, ugyanis a játék nem a sütés-főzésről, hanem a hozzávalók beszerzéséről szól. El kell menni az ABC-be (ez volt a CBA állami változata), a henteshez meg a zöldségeshez – és a kockadobáson múlik, hogy mikor sikerül megkaparintani a lisztet, az olajat vagy épp a sertéskarajt.

Ilyen a napfényes tükörtojásos rajt…

false

…és máris megérkeztünk az ABC-be.

false

A következő állomás a zöldségbolt…

false

…végül a hentesüzlet. Csak azt tudnánk, miért kell ehhez szakácssapkában lenni?

false

A már említett Gazdálkodj okosan!-nal ellentétben itt fizetni sem kell a cuccokért.

Ez már a kommunizmus kísértete – mondhatnánk –, hiszen minden ingyen van, ám se Marx, se Lenin nem írt olyat, hogy a vakszerencsén múlik, hogy hozzájuss az alapvető élelmiszerekhez.

Ám a Varázsfazék alkotói számára ennél valószínűleg sokkal fontosabb volt, hogy bemutassák, milyen is az ételszagú kádárista Kánaán, hogy teli vannak a boltok, a hozzávalókból pedig milyen klassz kajákat lehet készíteni. De a világ nemcsak zabálásból áll, így az oktatás megjelenik a játékban: bizonyos mezőkre lépve csak úgy haladhatunk tovább, ha számot adunk konyhai ismereteinkről. Például olyan kérdésekre kell válaszolni, hogy mennyi ideig kell főzni a kemény tojást…

Ezek után érthetetlennek tűnik, hogy a társasjáték miért nem futott be nagyobb karriert és vált családi kedvenccé, pedig pofonegyszerű a válasz: baromi unalmas. Mert körülményes, macerás és lassú.

false

Harminc év után mégis itt a nagy lehetőség, hogy – immár más üzenettel, de változatlan tartalommal – újjászülessen, és sokkal nagyobb sikert arasson, mint a maga idejében. Hiszen társasozás közben együtt a család, mégis boltba mennek, bevásárolnak – nem számít, hogy esetleg épp vasárnap van! Ezért egyáltalán nem csodálkoznánk, ha Rétvári Bence és Harrach Péter hamarosan sajtótájékoztatót hívna össze, hogy a Varázsfazék dobozával hadonászva büszkén bejelentsék, „íme a KDNP kompromisszumos javaslata a vasárnapi nyitva tartás dolgában”.

Igaz, hogyha ilyesmi történne (történnek ennél sokkal cifrább dolgok is), egyből lenne egy rakás kérdés – „Mise előtt lehet-e varázsfazekazni?”; „Mi a helyzet ebéd után?”; „Ez is olyan, mint a Ki nevet a végén?”; „Káromkodni ér?” –, amire senki se tudná a választ. De érdekelné az őket?

Arra azért mérget vennénk, hogyha valamilyen úton-módon zöld utat kapna a Varázsfazék, úgy mint államilag támogatott vasárnapi társasjáték, azonnal felbukkanna Semjén Zsolt vagy Balog Zoltán, hogy halál komolyan és szent meggyőződéssel kifejtse, kormányunk e társasjátékkal is jelentősen enyhítette az éhező családok gondjait.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.