Újabb ideiglenes kerékpársávokat alakítanak ki a fővárosban

  • narancs.hu
  • 2020. június 11.

Lokál

Karácsony Gergely egy sor közlekedésszervezési változást jelentett be.

Karácsony Gergely és Krizsó Szilvia beszélgetett a Budapest Restart beszélgetéssorozat harmadik részében, amit a Budapest Városháza Facebook-oldalon adtak élőben, a téma pedig a budapesti közlekedés, a közösségi közlekedés, az autós közlekedés és a kerékpáros közlekedés összehangolásának lehetőségei voltak.

A beszélgetés alatt többek között szó volt arról, hogy külföldi példák bizonyították, a járvány hatására megnövekedett az autósforgalom, ha ez Budapesten is megtörténik, az egész város bedugul. Ezért is kell fejleszteni a közösségi és a kerékpáros közlekedést.

A főpolgármester ennek szellemében egy sor új rendelkezést jelentett be.

  • Új buszsávokat alakítanak ki a Hegyalja úton és a Baross utcában.
  • A Bartók Béla úton a buszok a vágányokon fognak közlekedni.
  • Megkezdődött a Pesti fonódó villamoshálózat kiépítése a ferencvárosi szakasszal és a Soroksári út – Haller utcai deltavágány építésével.
  • Közvetlen, átszállásmentes kapcsolat lesz Pesterzsébet és a belváros, illetve a Nagyvárad tér és a Jászai Mari tér között.

Karácsony Gergely arról is beszélt, hogy a Budapest Restart program egyik fontos célja, hogy vonzóbbá váljon a város a „szelíd közlekedési módot választók”, azaz a kerékpárosok és a gyalogosok számára.

  • Ezért újabb ideiglenes kerékpársávokat alakítanak ki, a Baross utcán az Orczy térig, a Nagykörút még hiányzó szakaszain, a forgalmi sávok számának csökkentése nélkül.
  • A kerékpárszállítás lehetősége is bővülni fog: a budai fonódó után az összes Pesten közlekedő Tátra típusú villamoson is lehetséges lesz, illetve a szükséges hatósági engedélyeztetést követően az M4-es metró vonalán.
  • Megkezdődik továbbá a MOL Bubi nemrég bejelentett megújítása is.

A teljes beszélgetés megtekinthető itt.

Security Check Required

null

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.