A varsói gyors most előzi épp a budapesti személyt

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 24.

Mikrofilm

Oscar-díj, rekordbevétel és egy fantasy-hős: dübörög a lengyel filmipar!

A 2020-as év első popkulturális szernzációja a Vaják című Netflixes sorozat volt. A fantasy egy fiktív (közép)korban játszódik és egy magányos, hallgatag szörnyvadászról szó. A saját adatait féltve őrző, azokkal legfeljebb hencegő cég szerint közel 76 millióan voltak kíváncsiak a showra (vagyis néztek belőle legalább 2 percet) ,ez a teljes előfizetői bázisuk 45 százaléka. Csak összehasonlításképp: minden idők legdrágább sorozata, A korona 3. évada 21 millió nézőt ért el egy hónap alatt, a világszenzációnak számító Madarak a dobozban című filmjüket pedig 26 millió felhasználó nézte (igaz, akkor még az számított nézőnek, aki a műsor legalább 70 százalékát látta).

A showról sokan máris a következő Trónok harcaként beszélnek: főszereplője, Henry Cavill például egy pillanat alatt változott át bukott Supermanből a gamerek hősévé, mémek sora született róla, és lassan Keanu Reeves-i magasságokba emeli az internet népe. Az egyetlen szépséghiba, hogy a Vastrón krónikájával ellentétben a Vajákért nem igazán vannak oda a kritikusok. Cavill szőke hajú, morózus figurája azonban nemcsak a fantasyrajongók legújabb hőse, hanem a dübörgő lengyel filmipar poszterarca is, legalábbis a The Hollywood Reporter szerint.

A Vaják ugyanis egy lengyel író, Andrzej Sapkowski azonos című regénytrilógiáján alapszik, melyből pár éve szintén kultikus videojátéksorozat is készült. Ezen kívül sok köze nincs az országhoz: az alkotók és szereplők nagyrészt angolok és amerikaiak, a sorozat pedig egy-két, Ogrodzieniec váránál rögzített jelenete kívül Magyarországon és a spanyol La Palmán forgott. Mindez nem tartja vissza az újságírót, hogy párhuzamot vonjon a Vaják sikere és az egyre jobb hírű lengyel filmipar között.

Lengyelországban az elmúlt években sorban dőlnek meg a jegyeladási rekordok: múlt évben 290 millió dollár értékben váltottak mozijegyet és több mint 60 millióan jártak moziban az országban. A legsikeresebb film ugyan náluk is Az oroszlánkirály remake-je, valamint a Joker volt, de szorosan ott van a nyomukban a Kogel Mogel 3 című lengyel vígjáték, valamint az ország elmúlt évei elé görbe tükröt tartó Politics című szatíra. Az idei év is hasonlónak ígérkezik: két lengyel film (How I Became a Gangster. True Story, valamint a Dogs cimű krimivígjáték harmadik része) máris átlépte az 1 millió nézős határt. "15-20 éve még gúnyolódtak a nézők a hazai filmeken, amelyek utánozni próbálták az amerikai blockbustereket" – mondta Jakub Duszyński, egy helyi filmterjesztő cég vezetője. "A producerek új generációja azonban mintha ráérzett volna a dologra, képesek olyan filmeket készíteni, amelyek kielégítik a hazai igényeket és szakmai kivitelezés terén is nagyon magas szinten állnak".

Nem csak a közönségfilmek terén állnak jól a lengyelek: az elmúlt 6 évben háromszor is Oscar-jelölést szereztek a legjobb nemzetközi (korábban: idegennyelvű) film kategóriájában. Paweł Pawlikowski 2014-ben el is nyerte a díjat az Idával, a 2018-as Hidegháború pedig ugyan alulmaradt a Romával szemben, de a rendező és az operatőr is jelölést szerzett, külföldi filmként igazi diadal ez. Idén is ott voltak a versenyben Jan Komasa Corpus Christi című megváltástörténetével. Ezek a filmek ráadásul a saját kategóriájukban igazi kasszasikereknek számítottak. Az Ida otthon ugyan csak 0,3 millió dollár bevételt hozott, Franciaországban és Amerikában azonban az egyik legsikeresebb lengyel filmmé vált. A Hidegháborút Lengyelországban négyszer annyian látták, mint Speilberg hidegháborús drámáját, a Kémek hídját, világszerte pedig 20 millió dolláros bevételt ért el, ami remek eredmény egy idegennyelvű fekete-fehér filmtől. A Corpus Christi saját otthonában még ennél is nagyobb sikert aratott, 8 millió dollárnyi bevételt szedett össze, ami egy kis költségvetésű drámától elképesztő eredmény.

A lengyelek ráadásul extra adókedvezménnyel próbálják ösztönözni a filmeseket: tavaly februárban lépett életbe az új törvény, amely lehetővé tette a 30 százalékos pénzbeli visszatérítést; ugyanezt Magyarországon 2018-ban vezették be. Mindez bizonyára még inkább megdobja majd a Lengyelországban készülő nemzetközi produkciók számát; Hollywoodon kívül ráadásul Bollywood is kezdi felfedezni magának az országot. És akkor még nem beszéltünk a televízióadókról és streaming szolgáltatókról, melyek ugyancsak meglátták a lehetőséget Európa 6. legnagyobb filmpiacában, amely ráadásul legalább annyira szereti saját filmjeit és sorozatait, mint a tengerentúliakat. Az Ida producere, Lukasz Dzieciol szerint az adókedvezmény, valamint a szakképzett lengyel filmesek miatt az ország igazi filmes nagyhatalommá válhat a jövőben. "A képzett lengyel filmesek ára egyszerűen verhetetlen a régióban" – tehát ő is azzal kampányol hazája mellett, amivel a magyarok igyekeznek idecsábítani a stábokat. Meglátjuk, a Vaják máris berendelt 2. évada végül ott vagy itt forog-e majd.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.