A varsói gyors most előzi épp a budapesti személyt

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 24.

Mikrofilm

Oscar-díj, rekordbevétel és egy fantasy-hős: dübörög a lengyel filmipar!

A 2020-as év első popkulturális szernzációja a Vaják című Netflixes sorozat volt. A fantasy egy fiktív (közép)korban játszódik és egy magányos, hallgatag szörnyvadászról szó. A saját adatait féltve őrző, azokkal legfeljebb hencegő cég szerint közel 76 millióan voltak kíváncsiak a showra (vagyis néztek belőle legalább 2 percet) ,ez a teljes előfizetői bázisuk 45 százaléka. Csak összehasonlításképp: minden idők legdrágább sorozata, A korona 3. évada 21 millió nézőt ért el egy hónap alatt, a világszenzációnak számító Madarak a dobozban című filmjüket pedig 26 millió felhasználó nézte (igaz, akkor még az számított nézőnek, aki a műsor legalább 70 százalékát látta).

A showról sokan máris a következő Trónok harcaként beszélnek: főszereplője, Henry Cavill például egy pillanat alatt változott át bukott Supermanből a gamerek hősévé, mémek sora született róla, és lassan Keanu Reeves-i magasságokba emeli az internet népe. Az egyetlen szépséghiba, hogy a Vastrón krónikájával ellentétben a Vajákért nem igazán vannak oda a kritikusok. Cavill szőke hajú, morózus figurája azonban nemcsak a fantasyrajongók legújabb hőse, hanem a dübörgő lengyel filmipar poszterarca is, legalábbis a The Hollywood Reporter szerint.

A Vaják ugyanis egy lengyel író, Andrzej Sapkowski azonos című regénytrilógiáján alapszik, melyből pár éve szintén kultikus videojátéksorozat is készült. Ezen kívül sok köze nincs az országhoz: az alkotók és szereplők nagyrészt angolok és amerikaiak, a sorozat pedig egy-két, Ogrodzieniec váránál rögzített jelenete kívül Magyarországon és a spanyol La Palmán forgott. Mindez nem tartja vissza az újságírót, hogy párhuzamot vonjon a Vaják sikere és az egyre jobb hírű lengyel filmipar között.

Lengyelországban az elmúlt években sorban dőlnek meg a jegyeladási rekordok: múlt évben 290 millió dollár értékben váltottak mozijegyet és több mint 60 millióan jártak moziban az országban. A legsikeresebb film ugyan náluk is Az oroszlánkirály remake-je, valamint a Joker volt, de szorosan ott van a nyomukban a Kogel Mogel 3 című lengyel vígjáték, valamint az ország elmúlt évei elé görbe tükröt tartó Politics című szatíra. Az idei év is hasonlónak ígérkezik: két lengyel film (How I Became a Gangster. True Story, valamint a Dogs cimű krimivígjáték harmadik része) máris átlépte az 1 millió nézős határt. "15-20 éve még gúnyolódtak a nézők a hazai filmeken, amelyek utánozni próbálták az amerikai blockbustereket" – mondta Jakub Duszyński, egy helyi filmterjesztő cég vezetője. "A producerek új generációja azonban mintha ráérzett volna a dologra, képesek olyan filmeket készíteni, amelyek kielégítik a hazai igényeket és szakmai kivitelezés terén is nagyon magas szinten állnak".

Nem csak a közönségfilmek terén állnak jól a lengyelek: az elmúlt 6 évben háromszor is Oscar-jelölést szereztek a legjobb nemzetközi (korábban: idegennyelvű) film kategóriájában. Paweł Pawlikowski 2014-ben el is nyerte a díjat az Idával, a 2018-as Hidegháború pedig ugyan alulmaradt a Romával szemben, de a rendező és az operatőr is jelölést szerzett, külföldi filmként igazi diadal ez. Idén is ott voltak a versenyben Jan Komasa Corpus Christi című megváltástörténetével. Ezek a filmek ráadásul a saját kategóriájukban igazi kasszasikereknek számítottak. Az Ida otthon ugyan csak 0,3 millió dollár bevételt hozott, Franciaországban és Amerikában azonban az egyik legsikeresebb lengyel filmmé vált. A Hidegháborút Lengyelországban négyszer annyian látták, mint Speilberg hidegháborús drámáját, a Kémek hídját, világszerte pedig 20 millió dolláros bevételt ért el, ami remek eredmény egy idegennyelvű fekete-fehér filmtől. A Corpus Christi saját otthonában még ennél is nagyobb sikert aratott, 8 millió dollárnyi bevételt szedett össze, ami egy kis költségvetésű drámától elképesztő eredmény.

A lengyelek ráadásul extra adókedvezménnyel próbálják ösztönözni a filmeseket: tavaly februárban lépett életbe az új törvény, amely lehetővé tette a 30 százalékos pénzbeli visszatérítést; ugyanezt Magyarországon 2018-ban vezették be. Mindez bizonyára még inkább megdobja majd a Lengyelországban készülő nemzetközi produkciók számát; Hollywoodon kívül ráadásul Bollywood is kezdi felfedezni magának az országot. És akkor még nem beszéltünk a televízióadókról és streaming szolgáltatókról, melyek ugyancsak meglátták a lehetőséget Európa 6. legnagyobb filmpiacában, amely ráadásul legalább annyira szereti saját filmjeit és sorozatait, mint a tengerentúliakat. Az Ida producere, Lukasz Dzieciol szerint az adókedvezmény, valamint a szakképzett lengyel filmesek miatt az ország igazi filmes nagyhatalommá válhat a jövőben. "A képzett lengyel filmesek ára egyszerűen verhetetlen a régióban" – tehát ő is azzal kampányol hazája mellett, amivel a magyarok igyekeznek idecsábítani a stábokat. Meglátjuk, a Vaják máris berendelt 2. évada végül ott vagy itt forog-e majd.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.