Ezt jól kitalálták: az egész világ Sandra Bullock lábai előtt hever

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 20.

Mikrofilm

Sokáig híresen hallgatag volt, de most a nézőszámaival támad a Netflix.

A streaming-óriás eddig híresen hallgatag volt saját nézettségi adataival kapcsolatban, most azonban kezdi felfedezni a nyilvánosságra hozott számok erejét.

Hogy pontosan kik, hányan, mit és hogyan néznek meg a Netflixen, azt egyedül a cég tudja, és ezeket az adatok féltve is őrzi. Egyedül év végén és néhány kivételes alkalommal ad számot arról, melyek voltak a legnézettebb vagy legabbahagyhatatlanabb sorozatai. Az elmúlt hetekben viszont egyre több adatot osztanak meg a nyilvánossággal, amelyeknek pontosságát persze senki sem tudja ellenőrizni – a hatalmas számokkal való dicsekvés viszont mindig újabb és újabb nézőket hoz a szolgáltatónak.

Tavaly év végén például bedobták, hogy a Kurt Russell főszereplésével készült karácsonyi filmjük, a The Christmas Chronicle egy hét alatt 20 millió nézőt szedett össze. Ennél is nagyobbat szólt Twitter-izmozásuk, miszerint a Sandra Bullockkal felálló Bird Box minden idők legjobb eredményével hét nap alatt 40 millió megtekintésnél jár. A Bird Box instant szenzációvá vált, meme-ek, idióta és életveszélyes kihívások születtek róla, és mivel a zeitgeistról senki nem akart lemaradni, újabb és újabb milliók kattantak rá a filmre. Közben már azt találgatták a szakírók, nagyobb siker-e a film, mint a mozikban rekordokat döntögető Fekete párduc, vagy a Bosszúállók.

A felhajtás megtette a hatását,

a Netflix jelentése szerint a Bird Box az elmúlt három hétben megduplázta nézőszámait és már 80 milliónál jár. Mivel ennek a filmnek is jót tettek a nyilvánosságra hozott számok, a cég hasonló céllal bedobott még pár adatot néhány nemrég startolt sorozatáról: a You című thriller és a Sex Education című dramedy 40 milliós, míg a spanyol Elite című tinidráma 20 milliós nézettséget hozott az első négy hétben. Ezeket a számokat sem ellenőrizheti senki – a Nielsen közönségmérő ugyan becsül adatokat a streaming szolgáltatóra, de azt a cég rendszeresen elutasítja; talán azért, mert ezek a számok jóval a kommunikált eredmények alatt vannak. Csak viszonyításképpen: a You a Lifetime című kábeladón kezdett el futni ősszel, átlagosan 1,1 millió nézővel – a csatorna emiatt kaszálta is a sorozatot, ami így a Netflixre került, és a jelek szerint negyvenszeres nézettséget produkált. Vélhetően a hírek hatására a Bird Boxhoz hasonlóan ezeket a sorozatokat is egyre többen kezdik majd nézni.

Jellemző viszont, hogy a Netflix csak a számára kedvező számokat hozza nyilvánosságra – arról továbbra sincs hír, hányan nézték meg például Alfonso Cuarón Roma című drámáját, ami az idei Oscar egyik nagy esélyese.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.