Ezt jól kitalálták: az egész világ Sandra Bullock lábai előtt hever

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 20.

Mikrofilm

Sokáig híresen hallgatag volt, de most a nézőszámaival támad a Netflix.

A streaming-óriás eddig híresen hallgatag volt saját nézettségi adataival kapcsolatban, most azonban kezdi felfedezni a nyilvánosságra hozott számok erejét.

Hogy pontosan kik, hányan, mit és hogyan néznek meg a Netflixen, azt egyedül a cég tudja, és ezeket az adatok féltve is őrzi. Egyedül év végén és néhány kivételes alkalommal ad számot arról, melyek voltak a legnézettebb vagy legabbahagyhatatlanabb sorozatai. Az elmúlt hetekben viszont egyre több adatot osztanak meg a nyilvánossággal, amelyeknek pontosságát persze senki sem tudja ellenőrizni – a hatalmas számokkal való dicsekvés viszont mindig újabb és újabb nézőket hoz a szolgáltatónak.

Tavaly év végén például bedobták, hogy a Kurt Russell főszereplésével készült karácsonyi filmjük, a The Christmas Chronicle egy hét alatt 20 millió nézőt szedett össze. Ennél is nagyobbat szólt Twitter-izmozásuk, miszerint a Sandra Bullockkal felálló Bird Box minden idők legjobb eredményével hét nap alatt 40 millió megtekintésnél jár. A Bird Box instant szenzációvá vált, meme-ek, idióta és életveszélyes kihívások születtek róla, és mivel a zeitgeistról senki nem akart lemaradni, újabb és újabb milliók kattantak rá a filmre. Közben már azt találgatták a szakírók, nagyobb siker-e a film, mint a mozikban rekordokat döntögető Fekete párduc, vagy a Bosszúállók.

A felhajtás megtette a hatását,

a Netflix jelentése szerint a Bird Box az elmúlt három hétben megduplázta nézőszámait és már 80 milliónál jár. Mivel ennek a filmnek is jót tettek a nyilvánosságra hozott számok, a cég hasonló céllal bedobott még pár adatot néhány nemrég startolt sorozatáról: a You című thriller és a Sex Education című dramedy 40 milliós, míg a spanyol Elite című tinidráma 20 milliós nézettséget hozott az első négy hétben. Ezeket a számokat sem ellenőrizheti senki – a Nielsen közönségmérő ugyan becsül adatokat a streaming szolgáltatóra, de azt a cég rendszeresen elutasítja; talán azért, mert ezek a számok jóval a kommunikált eredmények alatt vannak. Csak viszonyításképpen: a You a Lifetime című kábeladón kezdett el futni ősszel, átlagosan 1,1 millió nézővel – a csatorna emiatt kaszálta is a sorozatot, ami így a Netflixre került, és a jelek szerint negyvenszeres nézettséget produkált. Vélhetően a hírek hatására a Bird Boxhoz hasonlóan ezeket a sorozatokat is egyre többen kezdik majd nézni.

Jellemző viszont, hogy a Netflix csak a számára kedvező számokat hozza nyilvánosságra – arról továbbra sincs hír, hányan nézték meg például Alfonso Cuarón Roma című drámáját, ami az idei Oscar egyik nagy esélyese.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.