Ezt jól kitalálták: az egész világ Sandra Bullock lábai előtt hever

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 20.

Mikrofilm

Sokáig híresen hallgatag volt, de most a nézőszámaival támad a Netflix.

A streaming-óriás eddig híresen hallgatag volt saját nézettségi adataival kapcsolatban, most azonban kezdi felfedezni a nyilvánosságra hozott számok erejét.

Hogy pontosan kik, hányan, mit és hogyan néznek meg a Netflixen, azt egyedül a cég tudja, és ezeket az adatok féltve is őrzi. Egyedül év végén és néhány kivételes alkalommal ad számot arról, melyek voltak a legnézettebb vagy legabbahagyhatatlanabb sorozatai. Az elmúlt hetekben viszont egyre több adatot osztanak meg a nyilvánossággal, amelyeknek pontosságát persze senki sem tudja ellenőrizni – a hatalmas számokkal való dicsekvés viszont mindig újabb és újabb nézőket hoz a szolgáltatónak.

Tavaly év végén például bedobták, hogy a Kurt Russell főszereplésével készült karácsonyi filmjük, a The Christmas Chronicle egy hét alatt 20 millió nézőt szedett össze. Ennél is nagyobbat szólt Twitter-izmozásuk, miszerint a Sandra Bullockkal felálló Bird Box minden idők legjobb eredményével hét nap alatt 40 millió megtekintésnél jár. A Bird Box instant szenzációvá vált, meme-ek, idióta és életveszélyes kihívások születtek róla, és mivel a zeitgeistról senki nem akart lemaradni, újabb és újabb milliók kattantak rá a filmre. Közben már azt találgatták a szakírók, nagyobb siker-e a film, mint a mozikban rekordokat döntögető Fekete párduc, vagy a Bosszúállók.

A felhajtás megtette a hatását,

a Netflix jelentése szerint a Bird Box az elmúlt három hétben megduplázta nézőszámait és már 80 milliónál jár. Mivel ennek a filmnek is jót tettek a nyilvánosságra hozott számok, a cég hasonló céllal bedobott még pár adatot néhány nemrég startolt sorozatáról: a You című thriller és a Sex Education című dramedy 40 milliós, míg a spanyol Elite című tinidráma 20 milliós nézettséget hozott az első négy hétben. Ezeket a számokat sem ellenőrizheti senki – a Nielsen közönségmérő ugyan becsül adatokat a streaming szolgáltatóra, de azt a cég rendszeresen elutasítja; talán azért, mert ezek a számok jóval a kommunikált eredmények alatt vannak. Csak viszonyításképpen: a You a Lifetime című kábeladón kezdett el futni ősszel, átlagosan 1,1 millió nézővel – a csatorna emiatt kaszálta is a sorozatot, ami így a Netflixre került, és a jelek szerint negyvenszeres nézettséget produkált. Vélhetően a hírek hatására a Bird Boxhoz hasonlóan ezeket a sorozatokat is egyre többen kezdik majd nézni.

Jellemző viszont, hogy a Netflix csak a számára kedvező számokat hozza nyilvánosságra – arról továbbra sincs hír, hányan nézték meg például Alfonso Cuarón Roma című drámáját, ami az idei Oscar egyik nagy esélyese.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.