Winkler Róbert: Az ezüstös ősrovar, avagy a cukormoly titkai

  • Winkler Róbert
  • 2019. december 14.

Narancs30

Winkler Róbert feltárja a háztartások egyik legnagyobb rejtélyét. Felfedi a cukormoly összes titkát.

Azt szokták mondani, a Magyar Narancs fészek, ha úgy tetszik, keltető, esetleg iskola. Na jó, akadémia. Számos jó nevű újságíró fordult meg a szerkesztőségünkben, sokan itt kezdték pályájukat. S aztán a magasba ívelt a pályájuk akár a médiában, akár azon kívül. Pető Péter lapunk alapításáról, korai éveiről szóló, a Népszabadságban 2011-ben megjelent írásában 54 nevet sorolt fel, hangsúlyozva, hogy ez a névsor távolról sem végleges. S mindez 8 évvel ezelőtt volt.

Sokáig a Magyar Narancsba írta speciális, környezetünkben élő állatokról szóló kiváló enciklopédiáját Winkler Róbert, a Totalcar első, alapító főszerkesztője. Szülinapi cikksorozatunk részeként következzen a Nagyvárosi természetbúvár egyik darabja:

Gyakorlatilag senki sem tudja, melyik az ezüstös ősrovar. Az is rejtély, milyen állat szaladgál kétségbeesetten a kád aljában, amikor váratlanul felkapcsoljuk a villanyt a fürdőszobában. Vékony, hosszúkás, mintha csillogna egy kicsit, de nagyon sérülékeny: ha megpróbáljuk kimenteni, valószínűleg szétlapítjuk, bármennyire óvatosan nyúljunk is hozzá. A titokzatos idegen a legtöbbször a lefolyóban végzi.

A bodobácsot azért hanyagolja el a tudóstársadalom, mert túlzottan közönséges. Lehet ebben valami, de nem ez az egyetlen ok.

A bodobács

A bodobács

Fotó: Pixabay/Tóth Károly György

Az ezüstös ősrovar legalább olyan közönséges városi állat, mint a bodobács, sőt: szinte minden lakásban szaladgál néhány példány. Közönséges tehát, ennek ellenére tengernyi róla a szakirodalom. Hogy miért? A zoológia is úgy működik, hogy amiben van lóvé, arról van információ. Hogy miért van lóvé az ezüstös ősrovarban, és miért nincs a bodobácsban? Egyrészt természetesen a szabadkűművesek miatt. Másrészt mert a multik irányítják a kutatást. És mi fontos a multiknak? A "káros" állat. Az ezüstös ősrovar pedig káros, így az irtására szánt kemikáliák milliárdos bizniszt hozhatnak.

Az ezüstös ősrovar név csak a szakmában használatos - a legtöbben ezt az állatot

nem is hívják sehogy

Amatőr természetbúvárok néha ezüstös pikkelykének mondják, ami, tekintve, hogy rendszertanilag a pikkelykék közé tartozik, nem nagy kihágás. A Pallas Nagy Lexikonban viszont a hétköznapi használatra igen alkalmas, de általam még soha nem hallott "cukormoly" címszó alatt szerepel - a századelő Del Medico Imréi eksztatikus örömmel írhattak be a szerkesztőségbe, hogy a cukormoly helytelen, mert az ősrovar nem is moly stb. stb., a pikkelyke pedig a sertefarkú rovarok alosztálya, pikkelykék csoportja, lift után balra a második ajtó.

Úgy tartják, trópusi eredetű, ennek megfelelően fontos neki a meleg, a magas páratartalom pedig létszükséglet. Az se mindegy, mekkora a meleg és a páratartalom: 50 százalékos relatív páratartalomnál (normál magyar szobaállapot), 22-27 fokos hőmérsékleten kelnek ki a peték, de 30 fok táján már 75 százalékos páratartalom kell nekik, ez nagyjából egy teli mosógépnyi ruha kiteregetése után jön össze.

Cikkünk főszereplője

Cikkünk főszereplője

Fotó: Pixabay/Braxmeier Hans

Az ezüstös ősrovar (Lepisma saccharina) bármennyire törékeny,

a kártevés hihetetlenül széles spektrumán

üzemel. Az alapfok, hogy bár alapjában véve növényevő, bármilyen emberi élelmiszeren elél. Főleg a fehérjében és szénhidrátban dús ételeket szereti, de ez korántsem jelenti, hogy válogatós volna. Imádja a keményítőt, a keményítő alapú ragasztókat (tapétaragasztó!), megeszi a szépen keményített stafírungot, vészhelyzetben a keményítetlen vásznat, gyapjút. A hagyományos kártevők általában békén hagyják a szintetikus anyagokat, ezt várnánk egy ilyen konzervatív lénytől is, mint az ősrovar, de az ősrovart az elvárások nem hozzák zavarba.

Rágó szájszervében békés egyetértésben tűnnek el műszálas anyagok és keményítővel ragasztott papíráruk. A keménytáblás szépirodalmat, Balzacot, Goethét és Dosztojevszkijt egyenesen az ezüstös ősrovarnak találták ki. A tapétázásról nem is beszélve. Néha annyira kieszik a tapéta alól a ragasztót, hogy egész négyzetméterek válnak le a falról, de ez inkább elméleti jellegű veszedelem, ilyet még senki sem látott, legfeljebb hallott vagy olvasott róla. Ha meglátunk egy ősrovit a kádban tekeregni, felesleges olyasmiket vizionálnunk, hogy egy regiment ősrovar holnapra kicsomagolja a lakást.

Pánikra semmi ok: az ezüstös ősrovar nem fáraóhangya, a lakás meglehetősen lassan ősrovarosodik el. Szaporodásának tempója kifejezetten megfontolt. A nőstény napi egy-két petét rak.

Egyik kedvenc tápláléka: a klasszikusok

Egyik kedvenc tápláléka: a klasszikusok

 

A kis ősrovar sokkal lassabban fejlődik, mint a legtöbb ismert háziállat. A felnőtté válás csak ideális esetben zajlik le 3-4 hónap alatt, a legtöbbször a siralmas körülmények két-három évig is elodázhatják a felnőtté válást. Az ősrovarnál nincs bábozódás; a lárva nagyon hasonlít a kifejlett rovarra, csak kisebb, és az 1-3 hetenkénti vedlések során lesz az állat egyre nagyobb.

A rovaroktól eltérően

felnőtt (imágó) korában is folytatja a vedléseket, egy ezüstös ősrovar életébe akár ötven vedlés is belefér. Ami jó dolog: ha a teste bármilyen károsodást szenvedett (leszámítva persze a malpighi edény-rákot és a többi belső betegséget), a vedléssel könnyen regenerálódhat. Ezt a modern rovarok már nem tudják, tehát ha a légynek letörött a szárnyából egy darab, annak már mindörökre lőttek. Más ízeltlábúak, például a madárpókok (csak a nőstények) viszont ugyanígy vedlenek az ivarérés után, hasonlóan regenerációs okból.

A számos párhuzam miatt - meleg, nedvesség, táplálkozás, éjszakai életmód, trópusi eredet, ősiség - egyszerre tesztelték a csótányirtó szereket csótányokon és ősrovarokon, mindkettőn kielégítő eredménnyel. Az egyetlen lényeges különbség, hogy az ősrovar elleni gyilkot felesleges mindenhová kihelyezni, mert a végén mi esszük meg; elég csak azokba a repedésekbe, üregekbe passzírozni, ahol az ősrovar él.

Nem kell persze feltétlenül megmérgezni egy ilyen szép kis állatot, amelyik a családfája régisége alapján simán köszönhetne "hahó, öcsi"-vel a dinosaurusoknak és a csótánynak. Az egyik lehetőség megegyezik az alternatív csótánytalanítással - élelmiszer-maradékok alapos porszívózása, csöpögő csapok felszámolása, hipócseppentés az éjszakára nem kiszárítható lefolyókba stb. Sajnos a rendrakást sem úszhatjuk meg, vagy ki kell dobni a spájzból a halomban álló, régi, kedves Metal Hammereket, vagy elvinni végre rendesen beköttetni. Ellenkező esetben az ősrovar a hűvös spájzban, ahol a szellőzőakna miatt a páratartalom is kellemes, boldogan él az újsághalmok alatt.

Izgalmas dolog csapdával menni az ősrovarra: ez már valósággal Verne Gyula. A csapdázásnál az ősrovar talán legnagyobb fogyatékosságát használjuk ki: függőleges, sima felületen nem tud mászni. Ezért is reked mindig a kádban.

A rovarcsapda

lehet egy kis dunsztosüveg, akár bébiételes is, amit kívül ragtapasszal tekertünk be, hogy az ős fel tudjon kapaszkodni, ha azt hiszi, a sáncon túl csak rá vár a Pallas Nagy Lexikona, amiből majd szépen kieheti az enyvet. Aztán, ha túljutott a gerincen, mohó bátorságával átalveti magát rajta, bepottyan, és vége a dalnak: onnak ki nem jön. Kicsit talán illúzióromboló - az ember szívesen tervezgetne különböző rafinált ősrovarcsalikat -, de csali az ősrovarhoz nem kell, mert a modernebb rovarokkal ellentétben nagyon rossz a szaglása. A csapdát az ismert vagy feltételezett ősrovar-útvonalakra tesszük, a fal mellé vagy valamelyik sarokhoz, nyugovóra térünk, aztán reggel megnézzük, eredményes volt-e a vadászat. Az ős igazi dzsungel-fenevad, villámgyorsan tekergőzik és szaladgál, és bár testéhez képest a lábai aránytalanul rövidnek tűnnek egy ilyen manőverhez, elképesztő sebességgel csinál hátraarcot.

Az ősrovartalanítás hosszú távon erőteljes porszívózást is feltételez: egy tuningolt 1.6-os GTI-porszívóval már ki lehet rántani a petéket a repedésekből. De azt hiszem, az egész ősrovarirtásos hisztéria csak a multik műve: ha már egyszer a bodobácsra nem tudták ráhúzni a vizes lepedőt, az ősrovarból csináltak bűnbakot. Csótány - mélységes sajnálatukra - nincs mindenhol, az ősrovar viszont a legtöbb polgári háztartásban megtalálható. A rovarirtót el kell adni, nincs irgalom.

Botránykő ellenfeleknek és barátoknak - 30 évesek lettünk

Lapozzon bele az első Narancs-számokba: új hang, csípős humor. „Lapot indítani: ugrás a sötétbe" - ezzel a mondattal vágtak bele a lapkészítésbe a Magyar Narancs alapító-szerkesztői 1989 őszén, amikor a lapunk megszületett. A rendszerváltás sűrű napjaiban megtáltosodni látszott a sajtópiac: csak 1989-ben 591 új kiadvány jelentkezett be.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.