Lázár János és a MÁV-vezér dicsekvése: eszük ágában nincs korszerű vasutat csinálni

  • narancs.hu
  • 2025. március 14.

Narancsblog

Arra büszkék például, hogy a mozdonyflotta bővítéséhez negyvenéves dízel szerelvényeket bérelnek.

Lázár János két hónappal ezelőtt húzta elő cilinderéből azt az ún. 10 pontos vállalást, amelyben mindenféle sürgős intézkedéseket gyűjtött össze a hazai vasúttal kapcsolatosan. A nagy garral elővezetett miniszteri terv vélhetően azért készült, hogy az utazóközönség kissé megnyugodjon, és legalább lássa azt a jobbító szándékot, amely a minisztériumot és főleg Lázár Jánost vezérli. De szó sincs jobbító szándékról. Ez a lista valójában kapkodó tűzoltás, nem koncepció. A minisztériumban összehívtak egy értekezletet, ahol az volt a feladat, hogy mindenféle vasúti nyomorúságot gyűjtsenek össze a késésektől kezdve, a lerobbant mozdonyokon át a lerobbant állomásépületekig. És miután (gyorsan) összedobtak tíz ilyet, akkor találják ki azt is – ez már nem lehetett ennyire egyszerű –, hogy hogyan lehetne ezeket úgy elkendőzni, hogy a nyilvánosság előtt már a probléma megoldásaként tálalhassák. Ne feledjük: röviddel a bejelentés előtt Lázár János még arról beszélt a vasút kapcsán,, hogy szarból kell várat építenie.

Ha sorra vesszük a tíz pontot, láthatjuk, van itt minden: járműbeszerzés, Intercity-kocsik, légkondicionáló berendezés, és tiszta mellékhelyiségek, sőt találtak gyógyírt a késésekre is. Ám még csak a sorok között sem kell olvasni ahhoz, hogy kitűnjék, ezek látszatintézkedések, ráadásul hosszú távon nagyon sokba fognak kerülni a MÁV-nak, nekünk. A beígért „új” mozdonyok 20-30 éves bérlemények; az „új” Intercity-kocsik a járműelfekvőből előszedett veteránok; a „klímagarancia” annyit tesz, hogy a jegyvásárlás során feltüntetik, az adott jármű rendelkezik-e klímával (nem). Az sem vall nagyvonalúságra, hogy húsz perc késésen túl a jegy árának felét fizetik vissza, az meg egyenesen nevetséges, hogy a utasok többségét kitevő bérletesek következő bérletük árából – kérésre! –  akkor kapnak 10 százalék kedvezményt, ha az adott hónapban legalább ötször késett 20 percnél többet a vonatuk. De Lázár leghangzatosabb ígérete az, hogy 2026 január elsejéig felújítják a vasútállomásokon és buszpályaudvarokon lévő összes mosdót. „Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan” – mondta januárban a miniszter, de arról már nem ejtett szót, hogy mi lesz a lerobbant állomásépületekkel. Ott is felújítják a vécét, hogy aztán lebontsák?

Persze e megállapítások nem új keletűek. Attól aktuálisak ismét, hogy a napokban Hegyi Zsolt MÁV-vezér büszkén posztolta, hogy a tíz pont nem csupán ígéret, hanem hivatalos program, mert megjelent Magyarország kormányának hivatalos értesítőjében is, és a végrehajtásával Lázár őt bízta meg. „A 10 vállalás teljesítését az év legfontosabb feladatának tekintjük a MÁV-csoportnál” – írja Hegyi elszántan, ám ezzel leginkább azt sugallja, hogy pályafelújításra vagy egyéb, valóban korszerűsítésként értelmezhető eljárásra ne is számítsunk. Ehhez tegyük még hozzá, hogy a vezérigazgató korábbi posztjában úgy harangozta be a bérelt mozdonyok – köztük tizenöt 1981 és 1985 között gyártott dízel – eljövetelét mint „az elmúlt évtizedek legnagyobb mozdonyflotta bővítését”, Lázár János pedig a napokban a kelenföldi buszpályaudvar felújított vécéjéből jelentkezett be azzal, hogy „ilyen lesz az összes”, amiből az is egyértelmű vált, hogy az illetékesek beérik ennyivel, és eszük ágában sincs korszerű vasutat teremteni. De ennyit is csak azért tesznek meg, mert látják, hogy a MÁV-val szembeni elégedetlenség kritikussá vált, jövőre pedig választás lesz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.