Lázár János és a MÁV-vezér dicsekvése: eszük ágában nincs korszerű vasutat csinálni

  • narancs.hu
  • 2025. március 14.

Narancsblog

Arra büszkék például, hogy a mozdonyflotta bővítéséhez negyvenéves dízel szerelvényeket bérelnek.

Lázár János két hónappal ezelőtt húzta elő cilinderéből azt az ún. 10 pontos vállalást, amelyben mindenféle sürgős intézkedéseket gyűjtött össze a hazai vasúttal kapcsolatosan. A nagy garral elővezetett miniszteri terv vélhetően azért készült, hogy az utazóközönség kissé megnyugodjon, és legalább lássa azt a jobbító szándékot, amely a minisztériumot és főleg Lázár Jánost vezérli. De szó sincs jobbító szándékról. Ez a lista valójában kapkodó tűzoltás, nem koncepció. A minisztériumban összehívtak egy értekezletet, ahol az volt a feladat, hogy mindenféle vasúti nyomorúságot gyűjtsenek össze a késésektől kezdve, a lerobbant mozdonyokon át a lerobbant állomásépületekig. És miután (gyorsan) összedobtak tíz ilyet, akkor találják ki azt is – ez már nem lehetett ennyire egyszerű –, hogy hogyan lehetne ezeket úgy elkendőzni, hogy a nyilvánosság előtt már a probléma megoldásaként tálalhassák. Ne feledjük: röviddel a bejelentés előtt Lázár János még arról beszélt a vasút kapcsán,, hogy szarból kell várat építenie.

Ha sorra vesszük a tíz pontot, láthatjuk, van itt minden: járműbeszerzés, Intercity-kocsik, légkondicionáló berendezés, és tiszta mellékhelyiségek, sőt találtak gyógyírt a késésekre is. Ám még csak a sorok között sem kell olvasni ahhoz, hogy kitűnjék, ezek látszatintézkedések, ráadásul hosszú távon nagyon sokba fognak kerülni a MÁV-nak, nekünk. A beígért „új” mozdonyok 20-30 éves bérlemények; az „új” Intercity-kocsik a járműelfekvőből előszedett veteránok; a „klímagarancia” annyit tesz, hogy a jegyvásárlás során feltüntetik, az adott jármű rendelkezik-e klímával (nem). Az sem vall nagyvonalúságra, hogy húsz perc késésen túl a jegy árának felét fizetik vissza, az meg egyenesen nevetséges, hogy a utasok többségét kitevő bérletesek következő bérletük árából – kérésre! –  akkor kapnak 10 százalék kedvezményt, ha az adott hónapban legalább ötször késett 20 percnél többet a vonatuk. De Lázár leghangzatosabb ígérete az, hogy 2026 január elsejéig felújítják a vasútállomásokon és buszpályaudvarokon lévő összes mosdót. „Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan” – mondta januárban a miniszter, de arról már nem ejtett szót, hogy mi lesz a lerobbant állomásépületekkel. Ott is felújítják a vécét, hogy aztán lebontsák?

Persze e megállapítások nem új keletűek. Attól aktuálisak ismét, hogy a napokban Hegyi Zsolt MÁV-vezér büszkén posztolta, hogy a tíz pont nem csupán ígéret, hanem hivatalos program, mert megjelent Magyarország kormányának hivatalos értesítőjében is, és a végrehajtásával Lázár őt bízta meg. „A 10 vállalás teljesítését az év legfontosabb feladatának tekintjük a MÁV-csoportnál” – írja Hegyi elszántan, ám ezzel leginkább azt sugallja, hogy pályafelújításra vagy egyéb, valóban korszerűsítésként értelmezhető eljárásra ne is számítsunk. Ehhez tegyük még hozzá, hogy a vezérigazgató korábbi posztjában úgy harangozta be a bérelt mozdonyok – köztük tizenöt 1981 és 1985 között gyártott dízel – eljövetelét mint „az elmúlt évtizedek legnagyobb mozdonyflotta bővítését”, Lázár János pedig a napokban a kelenföldi buszpályaudvar felújított vécéjéből jelentkezett be azzal, hogy „ilyen lesz az összes”, amiből az is egyértelmű vált, hogy az illetékesek beérik ennyivel, és eszük ágában sincs korszerű vasutat teremteni. De ennyit is csak azért tesznek meg, mert látják, hogy a MÁV-val szembeni elégedetlenség kritikussá vált, jövőre pedig választás lesz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."